حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران آخر هفته برای شرکت در نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان و پنجمین کنفرانس «تعادل و اعتماد سازی در آسیا» (سیکا) در تاجیکستان به شهرهای بیشکک و دوشنبه، پایتخت‌های این دو کشور آسیای میانه سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۲۱۰۴۴۶

به گزارش ایرنا، روحانی پنجشنبه این هفته (۲۳‌خرداد) به‌منظور حضور در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای که با حضور سران ۱۱کشور از جمله تاجیکستان، روسیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، هند و پاکستان در قرقیزستان برگزار می‌شود به بیشکک پایتخت این کشور می‌رود.
سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در ۱۵ ژوئن‌۲۰۰۱ در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. در هفدهمین نشست شانگهای در آستانه قزاقستان، دو کشور هند و پاکستان به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند. اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند و با وجود درخواست ایران برای عضویت دائم در این سازمان، به‌دلیل مخالفت چین و تاجیکستان، درخواست ایران در سال‌های گذشته پذیرفته نشده است.
روحانی پس از حضور در اجلاس شانگهای، روز جمعه به دعوت امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان به دوشنبه سفر می‌کند تا در پنجمین دور از نشست کنفرانس تعادل و اعتماد سازی در آسیا (سیکا) شرکت کند.
انتظار می‌رود نشست آتی سیکا در شهر دوشنبه که برای روزهای جمعه و شنبه برنامه‌ریزی شده است، مقدمه‌ای برای مذاکره و صحبت در مورد حل و فصل مشکلات آسیا و یافتن راهی مؤثر برای ترویج ابتکارات در سطوح بالا باشد.
در حال حاضر سازمان سیکا ۲۲ عضو دارد و در‌برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکاست.
ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها