نگاهی اجمالی به تیم پشت دوربین سریال‌های ماه رمضان

در پشت صحنه چه خبر است؟

رمضان سال 98 در حالی به روزهای پایانی خود رسید که سریال‌های مناسبتی آن هم تا حدودی توانستند با موفقیت و رضایت مخاطبان به قسمت‌های پایانی خود برسند. سریال‌هایی که توانست بعد از افطار روزه‌داران را سرگرم کند و اوقات‌فراغت‌شان را از سر سفره افطار تا نیمه‌شب پر کند . امسال هم مانند سال‌های گذشته شبکه‌های یک، دو و سه سریال‌های 30 قسمتی ساختند تا هر شب روی آنتن برود. سریال‌هایی که کارگردان‌های بزرگ سینما و تلویزیون به همراه نویسندگان و تهیه‌کنندگان باتجربه تلاش‌شان بر این بود تا بتوانند مخاطب را مجاب کنند پای برنامه‌های صدا و سیما بنشینند و البته به نظر می‌رسد تا حدودی نیز موفق عمل کرده‌اند. به این بهانه و پایان یافتن روزهای ماه مبارک رمضان مروری داریم بر سریال‌هایی که 30 شب مخاطبان را با خود کشاند و به بررسی پشت‌صحنه این سریال‌ها و دلایل موفقیت‌شان خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۱۲۱۰۱۶۰

شبکه سه «برادر جان »
درباره سریال: این سریال همان‌طور که از نامش مشخص است سریالی است که حول و حوش چند برادر می‌گذرد و حالا با گذر زمان و اتفاقات بعد از آن ماجراهایی را پیش کشیده که مهم‌ترین آن مسأله حق‌الناس است که کارگردان و نویسنده توانسته‌اند با نمره تقریبا قابل قبولی این صحنه‌ها را به تصویر بکشند. آن هم با حضور بازیگران نام‌آشنا و مطرحی که تا حدود بسیاری نیز توانستند با نقش‌آفرینی خود موفق عمل کنند. علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، کامران تفتی و... از جمله بازیگران مطرح این سریال هستند که با خوانندگی سالار عقیلی در پایان هر قسمت سریال وزنه هنرمندان شناخته شده آن را سنگین‌تر کرده است.
کارگردان: محمدرضا آهنج
کارگردان موفقی که بسیاری او را با سریال «عملیات 125» شناختند و پس از ساخت سریال مناسبتی ماه رمضان «ملکوت» در سال 89 امسال هم با حضور در ماه رمضان توانست خودی نشان دهد. او امسال کار خود را با سریال برادرجان آغاز کرده است. آسمان من، به دنیا بگویید بایستد، من یک ایرانی‌ام و... از جمله ساخته‌های این کارگردان است .
نویسنده: سعید نعمت‌ا...
سعید نعمت‌ا... از جمله نویسندگان شناخته شده‌ای است که سبک دیالوگ‌های هر فیلم و سریال، امضای او شناخته می‌شود. برای همین کمتر کسی است که چنین سبک دیالوگی را بشنود و نام نعمت‌ا... را به زبان نیاورد. سریال‌هایی که البته بیشتر باب طبع کارگردانانی همچون بهرنگ توفیقی و سیروس مقدم قرار گرفته و او بیشتر در سریال‌های این دو کارگردان قلم زده است.
سریال‌های عقیق، زیر پای مادر، پشت‌بام تهران، میکائیل، مدینه، مادرانه، دیوار، شیدایی، زیر هشت، جراحت و... از جمله سریال‌های موفقی است که نعمت‌ا... به عنوان نویسنده در آنها حضور داشته است.
تهیه کننده: محمدرضا شفیعی
«زندگی خصوصی آقا وخانم میم» و سریال «وضعیت سفید» از جمله موفق‌ترین کارهایی است که شفیعی به عنوان تهیه‌کننده در آنها حضور داشته است. او از زمان حضورش در تلویزیون یعنی از سال 83 تا کنون در حدود 27 اثر تهیه‌کنندگی کرده است.
شبکه دو «دل‌دار»
درباره سریال: سریال «دل‌دار» حول محور به چند خانواده می‌چرخد که به نوعی سرنوشت آنها را به‌هم گره می‌زند و باعث می‌شود به کمک و حمایت یکدیگر بیایند. دل‌دار بازیگرهای خوبی مانند محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی، کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری دارد که البته باوجود انتقادهایی که از نحوه بازی برخی از آنها وجود دارد؛ اما در هر صورت توانستند نمره قبولی را دریافت کنند. به‌خصوص که تیتراژ پایانی این سریال با صدای محسن چاوشی یکی دیگر از موفقیت‌هایش به شمار می‌آید.
کارگردان و تهیه‌کننده: جمشید و نوید محمودی
برادران محمودی را کمتر کسی است که بعد از اکران چند «متر مکعب عشق» نشناسد. دو برادر مهاجر افغانستانی که مقیم ایران هستند و با ساخت فیلم‌های موفقی همچون «چند متر مکعب عشق» توانستند توانایی خود را نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان بر سر زبان‌ها بیندازند. این دو هنرمند در عرصه کارگردانی و تهیه‌کنندگی توانستند به‌خوبی خود را ثابت کنند و از سال 96 نیز با ساخت سریال سایه‌بان و پس از آن دل‌دار تلاش کردند هنر خود را در بخش سریال‌سازی نیز به نمایش بگذارند.
نویسنده: مهدی حمزه و آزیتا ایرایی
مهدی حمزه نیز نویسنده موفقی است که از سال 89
تا‌کنون علاوه بر دل‌دار، سریال‌های پرده‌نشین، غیرعلنی و مقصد را هم نویسندگی کرده و یکی از موفق‌ترین کارهایش نیز مربوط به سریال پرده‌نشین بود که توانست جایی در فضای تلویزیون بیابد.
آزیتا ایرایی که در این سریال مهدی حمزه را همراهی می‌کند نیز جزو نویسنده‌های موفق در عرصه فیلم و سریال است و سریال هشت و نیم دقیقه، دارکوب و خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم از جمله مهم‌ترین مجموعه‌هایی است که او نویسندگی کرده است.
شبکه یک «از یاد رفته‌ها»
درباره سریال: داستان این سریال به سال‌های دور یعنی سال 1319 برمی‌گردد و برای همین تاریخ و اتفاقات آن هم حول محور این دوران می‌گذرد، اما شخصیت اصلی این قصه دختری است که پس از تحصیل از فرانسه به ایران آمده و حالا با تضادهایی دست و پنجه نرم می‌کند که ماجراها به همین شکل به‌وجود می‌آید. از جمله جذابیت‌های این داستان حضور بازیگران و خواننده‌هایی است که شاید کمتر آنها را در صفحه تلویزیون دیده‌اید. هلیا امامی، میترا حجار، بیتا فرهی، حسین ‌یاری، سیما تیرانداز، پوریا پورسرخ، علیرام نورایی، حسین پاکدل و... از‌جمله بازیگران مطرح این سریال هستند. هرچند اصل این سریال برای این 30 شب ساخته نشده بود، اما توانست رضایت نسبی مخاطبان را به‌دست آورد.
کارگردان: بهرام بهرامیان
از جمله ساخته‌های موفق بهرامیان، «سقوط یک فرشته» است که در ماه مبارک رمضان سال 90 پس از موفقیت سریال «او یک فرشته بود» علیرضا افخمی در سال 84، ساخته شد و اتفاقا توانست بیننده بسیاری را به سمت خود جلب کند. او علاوه بر ساخت سریال‌های مناسبتی رمضان دستی هم در کارگردانی سریال‌های اجتماعی دیگر از جمله «ساعت شنی»، «مشق عشق» و... هم داشته است.
نویسنده: عباس نعمتی (سرپرست نویسنده)
سریال‌های تکیه برباد، نون و ریحون و اولین شب آرامش از جمله مهم‌ترین سریال‌هایی است که نعمتی آنها را نویسندگی کرده است. سریال‌هایی که این نویسنده به‌خوبی توانسته است از پس آن بربیاید و میزان بازخورد و استقبال از این سریال‌ها نیز خود شاهد این قضیه است. با توجه به چنین موفقیت‌هایی، حالا با ژانر تازه‌ای از نویسندگی عباس نعمتی مواجه هستیم که البته می‌توان گفت، کم و بیش در آن موفق عمل کرده است.
تهیه کننده: اکبر تحویلیان
اکبر تحویلیان که بیشتر به عنوان تهیه‌کننده تلویزیون شناخته می‌شود، آثار موفقی نیز همچون سریال‌های دیوار شیشه‌ای، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و چند قدم نزدیک‌تر اشاره کرد. تهیه‌کننده‌ای که تلاش دارد سریال‌هایی را تهیه‌کنندگی کند که موفقیتی را هم به همراه داشته باشد. حالا نیز با تهیه‌کنندگی این سریال تاریخی تلاش کرده است تا گامی بلندتر از آنچه در بیش از دو دهه فعالیتش برداشته است، بردارد.

آزاده باقری
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها