با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی گردشگری آبی در خوزستان رونق می‌گیرد

برای شیرجه‌زدن آماده شوید!

با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور توسعه فعالیت‌های گردشگری در حاشیه سدها و منابع آبی کشور، می‌توان امیدوار شد که ظرفیت آبی- گردشگری شهرستان‌های کمترشناخته شده نیز معرفی شده و بستر استفاده از آنها و اشتغالزایی زیادی به‌وجود آید؛ از جمله این مناطق، گوشه‌گوشه استان پهناور خوزستان است که با وجود رودخانه‌های پهناور، تالاب‌های بین‌المللی، سواحل طولانی و مخازن بزرگ سدها (در کنار آثار تاریخی و باستانی)، می‌تواند خوزستان را به قطب گردشگری آبی کشور تبدیل کند.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۷۸

درواقع دسترسی آسان خوزستان به خلیج‌فارس و رودخانه‌های پرآب، مهم‌ترین وجه تمایز این استان با سایر استان‌های کشور در بخش گردشگری آبی است. البته شهرستان اندیمشک در این استان بیشترین حجم ذخایر آبی سدهای کشور را به خود اختصاص داده و چشم‌اندازهای طبیعی و جلوه‌های انسان ساخت را یکجا جمع کرده و خود به تنهایی می‌تواند به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری آبی کشور تبدیل شود.
برخورداری شهرستان اندیمشک از دو سد مهم کرخه با ۶۰ کیلومتر طول و 6/5 میلیارد متر‌مکعب حجم مخزن دریاچه و سد دز با 65 کیلومتر طول و ۲۶۹۸ میلیون مترمکعب حجم مخزن دریاچه، اندیمشک را در زمره مهم‌ترین شهرستان‌ها در زمینه تولید انرژی و صنعتی کشور قرار داده است.
استاندار خوزستان با بیان این‌که در تعطیلات نوروز، روزانه حدود ده هزار نفر از سدهای خوزستان بازدید می‌کنند، به جام‌جم می‌گوید: برخورداری این استان از سواحل خلیج‌فارس، رودخانه‌ها، تالاب‌های بین‌المللی و ملی، آبشارها، چشمه‌ها و سازه‌های آبی تاریخی جهانی و ملی هر‌کدام می‌تواند کمک مهمی به توسعه گردشگری آبی در خوزستان و کشور بکند. غلامرضا شریعتی درباره ضمانت اجرایی آنچه در تفاهم‌نامه وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی امضا شده است، هم می‌گوید: در این‌خصوص می‌توان با تشکیل جلسات کاربردی و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان، تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت دادن جوامع محلی، سیاست‌های پیش‌رو در حوزه گردشگری آبی را تجزیه و تحلیل کرد و به نتیجه رساند.
این کرخه تاریخی
تمام گردشگرانی که با خودروی شخصی، عمومی یا قطار از سمت شمال‌غربی بعد از گذر از استان‌های قم، مرکزی و لرستان قصد سفر به خوزستان را دارند، باید از اندیمشک که در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا قرار دارد عبور کنند.
برای دسترسی به سد کرخه باید با گذر از خیابان‌های اندیمشک در مسیر شوش قرار بگیری و سپس با طی مسافتی در محدوده شهرستان اندیمشک به سد کرخه؛ بزرگ‌ترین سد خاکی ایران (که یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌ها در جهان هم هست) و روی رودخانه‌ای با همین نام احداث شده برسید. رود کرخه از مناطق میانی و جنوب‌غربی رشته کوه‌های زاگرس در نواحی غرب و شمال غرب کشور سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافتی نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد. رودخانه کرخه را می‌توان پس از کارون و دز، سومین رود بزرگ ایران از نظر آبدهی دانست. کرخه از لحاظ بدنه بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است و بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را شکل داده است.
جزیره زیبای پلاژ در دریاچه دز
سد دز هم کم شگفتی ندارد. این سد از سازه‌های عظیم بتنی است که سال ۱۳۳۸ در مدت سه سال توسط مهندسان ایتالیایی روی رودخانه دز ساخته شد. درون دریاچه جزیره‌های کوچک و بزرگی شکل گرفته که بزرگ‌ترین آنها، جزیره پلاژ است و یکی از جاذبه‌های شهرستان اندیمشک که در 23 کیلومتری شمال این شهر واقع شده. دریاچه سد دز فوق‌العاده زیبا و تماشایی است و مکان مناسبی برای انواع و اقسام تفریحات آبی مانند قایق سواری. در جزیره پلاژ هم مراکز تفریحی و ویلاهای بزرگی ساخته شده تا گردشگران بتوانند به راحتی آنجا اقامت کنند و از مشاهده مناظر طبیعی و بکر لذت ببرند. برای دسترسی به تاج سد دز، باید یک مسیر زیبای منحصربه فرد شش کیلومتری طی شود.
آنچه باعث شده تا از خوزستان به عنوان قطب گردشگری آبی نام برده شود، برخورداری از فرصت‌های بی‌شمار در حوزه آب است، به گونه‌ای که قدیمی‌ترین و با‌ارزش‌ترین سازه‌های آبی ایران در خوزستان قرار دارد و به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. هرچند باوجود تمام این ظرفیت‌ها خوزستان تاکنون در جذب گردشگر و درآمد گردشگری برای شهروندان خود کارنامه درخشانی برجای نگذاشته است.
زیرساخت‌های موجود فعلی
یک دانش‌آموخته گردشگری به تنوع در گردشگری آبی اشاره کرده و به جام‌جم می‌گوید: از جمله انواع گردشگری آبی می‌توان قایق سواری و ماهیگیری، غواصی، ماهیگیری تفننی و مسابقات ماهیگیری، ورزش‌های آبی موتوری، آموزش‌های قایقرانی، موج‌سواری، کایاک‌سواری و قایق‌سواری در آب‌های خروشان را نام برد که خوزستان با وجود رودخانه‌های مناسب از جمله کارون، کرخه و دز می‌تواند ظرفیت خوبی در جذب گردشگر داشته باشد. زهرا طباطبایی اضافه می‌کند: از حدود دهه 50 شمسی سازمان آب و برق خوزستان در حاشیه این سدها شروع به ساخت مکان‌های اقامتی تفریحی برای کارکنان سازمان و مهمانانی که به استان سفر می‌کردند، کرده که به مرور زمان در اختیار عموم هم قرار گرفته است. از جمله قدیمی‌ترین آنها اقامتگاه روناش در پشت سد دز است که به بهسازی نیاز دارد و مسیر دسترسی آن از جاده اهواز-اندیمشک به سمت جاده خرم‌آباد است. در کنار سد کرخه اندیمشک نیز مهمانسراهایی بنا شده که عمدتا راهیان نور از آنها استفاده می‌کنند.
به تاکید وی، با وجود این مکان‌های مناسب و زیبا برای گردشگری و با ایجاد یک مدیریت صحیح و پایدار می‌توان فرصت‌های خوبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی در استان خوزستان فراهم کرد تا علاوه بر اشتغالزایی، فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری فراهم شده و خوزستان به سمت توسعه روزافزون پیش رود.

مجتبی گهستونی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها