مقامات ترکیه‌ای به تهدید آمریکا مبنی بر تحریم آنکارا در ارتباط با برنامه خرید سامانه اس 400 از روسیه واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۱۲۰۹۴۲۷
واکنش ترکیه‌ به تهدید تحریم‌های آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، دو نفر از مقامات ترکیه‌ای درباره تحریم‌ های آمریکا علیه کشورشان در ارتباط با برنامه خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه ابراز نگرانی کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، در شرایطی که به دریافت سامانه اس ۴۰۰ از روسیه زمان چندانی باقی نیست، آمریکا روسیه را به تحریم تهدید کرده است و دولت ترکیه همچنان تاکید دارد که از توافق با روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد.

یکی از این افراد گفت که نگرانی درباره مجازات ارتش ترکیه، می‌تواند به جلوگیری از خرید جنگنده‌های اف -۳۵ و سامانه موشکی پاتریوت منتهی شود.

وی در این مورد گفت: «مقامات، مخالف تحویل سریع سامانه اس ۴۰۰ هستند و از این نگرانند که رابطه با سازمان ناتو دچار اختلال شود. تحریم‌های آمریکا و امکان از بین رفتن کامل (قرارداد) پاتریوت هم عوامل دیگر برای نگرانی هستند. در شرایط کنونی، تنش‌های جدید با آمریکا چیزی است که آن را نمی‌خواهیم.»

برخی از مقامات هم با دریافت چنین سامانه‌ای، دست‌کم در ماه ژوئن مخالفند. یکی از مقامات این موضوع را به اردوغان هم گفته و اخباری در این رابطه را در اختیار خبرگزاری رویترز گذاشته است.

یکی دیگر از مقامات ترکیه هم تائید کرد که نگرانی‌هایی درباره پاسخ احتمالی آمریکا وجود دارد. وی در عین حال تاکید کرد که آنکارا از این موضع عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی افزود: «ناتو نمی‌تواند ترکیه را مجبور کند که این سامانه را نخرد اما اگر ترکیه به موضع خود ادامه دهد در این صورت بر مشارکت اطلاعاتی و (میزان) هزینه‌های دفاعی آتی تاثیر خواهد گذاشت.»

واشنگتن چندین ماه است که به ترکیه هشدار داده میان فناوری‌های نظامی آمریکایی و سامانه‌های پدافند هوایی «اس-۴۰۰» روسیه، باید یکی را انتخاب کند. استدلال آمریکا برای این اعمال فشار بر ترکیه این است که انتقال فناوری «اس-۴۰۰» به این کشور عضو ناتو، تهدیدی برای جنگنده‌های «اف-۳۵» بوده و پدافند غرب را به خطر می‌اندازد.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های «اف-۳۵» را از این کشور خارج خواهند کرد، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

واشنگتن برای منصرف کردن ترکیه از خرید اس-۴۰۰، پیشنهاد فروش سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت ساخت شرکت آمریکایی «ریتون» را به ترکیه مطرح کرده است که البته آکار گفته در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

وی گفته است که مقامات ترکیه و آمریکا اواخر ماه مارس، موضوعات مربوط به قیمت، انتقال فناوری و تولید مشترک مربوط به جدیدترین پیشنهاد آمریکا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی پیش در جمع خبرنگاران گفت که آنکارا برای تحریم‌های احتمالی آمریکا به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه آمادگی دارد.

آکار ادامه داد که ترکیه به مسئولیت‌های خود در پروژه جنگنده‌های «اف-۳۵» پایبند بوده و انتظار دارد که این پروژه طبق برنامه ادامه پیدا کند.

«فؤاد اوکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه هم تأکید کرد که ترکیه هرگز در مقابل تحریم‌های آمریکا به دلیل توافق خرید سامانه‌های دفاعی اس-۴۰۰ تسلیم نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها