تلاش تاتنهام برای فرار از جمع بی‌افتخارها، امید لیورپول به جام ششم

بی‌نشان‌ها مقابل جام داران

فصل2019-2018 شاید تا سال‌ها در فکر و ذهن هواداران لیورپول باقی بماند. بزرگ‌ترها وقتی چند سال بعد بخواهند هیجان این فصل را برای فرزندان خود تعریف کنند، بی‌شک دو کلید واژه مهم دارند. آنها ابتدا با حسرت به 97 امتیازی اشاره می‌کنند که در لیگ برتر به دست آوردند، امانتیجه‌ای نداشت و در نهایت قهرمانی در جزیره به‌من‌سیتی رسید.
کد خبر: ۱۲۰۹۳۷۴

دومین مورد مربوط به رسیدن به فینال لیگ قهرمانان برای دومین سال متوالی است. حالا امشب اگر این تیم بتواند برای ششمین بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را جشن بگیرد، شاید اندکی از حسرت بندرنشینان در قهرمان نشدن در لیگ برتر کاهش یابد. در طرف مقابل تاتنهامی قرار دارد که برای اولین بار در تاریخ خود به یک فینال اروپایی می‌رسد و امیدوار است بعد از سال‌ها حداقل یک جام به دست آورد.
نحوه صعود هر دو تیم‌ از مرحله نیمه‌نهایی این نوید را می‌دهد که فوتبال دوستان شاهد بازی زیبا و فوق‌العاده پرهیجان باشند. شاگردان یورگن کلوپ که بازی رفت مرحله نیمه نهایی را با نتیجه 3 بر صفر باخته بودند، در آنفیلد دست به کار بزرگی زدند و با چهار گل مسی و هم تیمی‌هایش را در حسرت فینال مادرید گذاشتند. در آن طرف هم شاگردان پوچتینو گرچه بازی رفت را در خانه مقابل آژاکس با یک گل شکست خوردند، اما در بازی برگشت و به لطف هت تریک لوکاس مورا برزیلی بازی را با نتیجه 3 بر 2 به پایان رساندند تا اریک تن هاگ با جوان‌هایش در آژاکس نتواند شگفتی‌ساز امسال لیگ قهرمانان باشند.
در هر دو بازی این دو تیم‌ ـ تاتنهام و لیورپول ـ در این فصل از لیگ برتر، شاگردان کلوپ بودند که با نتیجه مشابه 2 بر یک رقیب لندنی خود را شکست دادند. در تمام تقابل‌های رودررو باز هم کفه ترازو به سمت لیورپولی‌ها سنگینی می‌کند. این دو تیم تاکنون 170 بار در تمام رقابت‌ها مقابل هم بازی کرده‌اند که سهم لیورپول 79 و سهم تاتنهام 48 پیروزی بوده است. در فینال سال گذشته در کی‌یف که با باخت 4 بر یک لیورپول مقابل رئال به پایان رسید، سادیو مانه تنها زننده گل قرمزها بود. او اگر امشب هم در ورزشگاه مترو پولیتانو بتواند گلزنی کند، به هشتمین بازیکنی تبدیل می‌شود که در بیش از یک فینال لیگ قهرمانان موفق به گلزنی شده است.
تقابل‌های جذاب بازی امشب
با توجه به نوع بازی دو تیم کلوپ و پوچتینو، طرفداران فوتبال به احتمال زیاد امشب یکی از جذاب‌ترین فینال‌های اروپایی را شاهد خواهند بود. اما به نظر می‌رسد، تقابل چند بازیکن در چند نقطه از زمین بسیار جذاب و دیدنی باشد.
اولین تقابل مربوط به سادیو مانه با تریپیه باشد. عملکرد فوق‌العاده دنی رز در سمت چپ خط دفاعی تاتنهام موجب شده تا تیم‌های رقیب به‌دنبال حمله از سمت راست اسپرزها باشند. در این سمت تریپیه روزهای پر فراز و نشیبی در این فصل تاتنهام داشته است و می‌تواند نقطه قوتی برای مهاجمان لیورپول باشد. بازیکن مستقیم او در بازی امشب به احتمال زیاد سادیو مانه است که در بهترین فرم خود طی چند ماه گذشته قرار دارد. این بازیکن سنگالی با 14 گل در 16 بازی قبلی لیگ برتر به راحتی می‌تواند مدافع انگلیسی رو در روی خود را به چالش بکشد.
البته مدافعان لیورپول هم مشخصا کار سختی مقابل مهاجمان تاتنهام دارند. یکی از همین موارد مربوط به تقابل جذاب سون هیونگ مین با الکس آرنولد است. دفاع راست لیورپول در این فصل از لیگ برتر با دادن 12 پاس گل به تنها بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که چنین آماری از خود بر جای گذاشته است. در مقابل او، بهترین بازیکن این فصل تاتنهام یعنی سون هیونگ مین بازی می‌کند که در این فصل در تمام رقابت‌ها 20 گل به ثمر رسانده است و یکی از امیدهای مربی آرژانتینی تاتنهام در خط حمله به حساب می‌آید.
در این میان نباید از تقابل جذاب هافبک‌های دفاعی هر دو تیم هم براحتی گذشت. جوردن هندرسون گرچه در قامت استیون جرارد نیست، اما طی چند فصل گذشته به خوبی توانسته با پاس‌های دقیق و روحیه جنگنده خود، خط میانی لیورپول را محکم کند. در جبهه مقابل، موسی سیسوکو طی چند ماه اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته و به خوبی توانسته علاوه بر تقویت خط دفاعی، مهاجمان این تیم را تغذیه کند.
رودررویی ملیت‌ها
از زمان اولین فینال لیگ قهرمانان در سال 1956 تا امروز، 1049 بازیکن از 63 ملیت مختلف در این دیدار به میدان رفته‌اند. ایتالیا با داشتن 147 بازیکن در این زمینه رکورددار محسوب می‌شود. یونان هم در این زمینه یک رکورد منفی دارد. تاکنون 12 بازیکن یونانی فینال در این مسابقه را تجربه کرده‌اند، اما هیچ کدام شان نتوانسته‌اند با تیم خود قهرمان شوند. در بازی امشب تاتنهام و لیورپول نیز ممکن است چند رکورد جا‌به‌جا شود.
ویکتور وانیاما اگر امشب در ترکیب تاتنهام قرار بگیرد، اولین بازیکن فوتبال در تاریخ گینه است که فینال لیگ قهرمانان را تجربه می‌کند. از طرف دیگر، اگر سادیو مانه (سنگال)، محمد صلاح (مصر)، سون هیونگ مین (کره‌جنوبی) و داوینسون سانچس (کلمبیا) بتوانند جام قهرمانی را امشب بالای سر ببرند، به اولین بازیکن در تاریخ کشورشان تبدیل می‌شوند که به چنین موفقیتی رسیده‌اند.

راه طولانی اسکومینا تا فینال مادرید
همان‌طور که از چند هفته پیش اعلام شده، دامیر اسکومینا 42 ساله و اهل اسلوونی قضاوت بازی امشب را به‌ عهده دارد. البته این داور برای سوت زدن در ورزشگاه مترو پولیتانو شهر مادرید، راهی طولانی را طی کرده است. او که از سال 2002 در لیست داوران بین‌المللی قرار گرفته است، تا قبل از بازی امشب دو فینال مهم دیگر اروپا را سوت زده است. اولین فینال مربوط به سوپر جام اروپا در سال 2012 بین چلسی و اتلتیکو مادرید و دومین و آخرین آن هم مربوط به فینال لیگ اروپا در سال 2017 بین منچستریونایتد و آژاکس بود.
او که پدر دو پسر 10 و 13 ساله است، در مورد خودش می‌گوید: هیچگاه چنین اهدافی را در زندگی‌ام تعیین نکرده بودم، اما احساس می‌کنم که در تمام این سال‌ها برای رسیدن به این نقطه، تلاش بسیار زیادی انجام داده‌ام. اولین داوری او به زمانی باز‌می‌گردد که نوجوانی 15 ساله بود و همزمان فوتبال هم بازی می‌کرد. دلیل رفتن او به سمت داوری این بود که پزشکان در آن زمان به او توصیه کردند که فوتبال را کنار بگذارد زیرا برای سلامتی‌اش ضرر دارد. اسکومینا هم برای آن‌که از فضای فوتبال چندان دور نباشد، به سمت داوری رفت. او می‌گوید اگرچه برای خود در این رشته الگویی نداشته، اما نحوه قضاوت‌های پیر لوییجی کولینا ایتالیایی دلیل اشتیاق او به داوری بوده است.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها