ورزش روزه‌داران به شرط برنامه ریزی زمانی و داشتن تغذیه مناسب امکان‌پذیر است

ورزش در ماه مهمانی خدا

قطع ورزش برای ورزشکاران حرفه‌ای به بهانه روزه‌داری به خودی خود می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های جسمی و روحی قابل توجهی باشد. البته ورزش کردن با زبان روزه، زیر آفتاب گرم به‌دلیل آسیب‌های فیزیکی که به همراه خواهد داشت، هرگز توصیه نمی‌شود؛ افزون بر این که بدن هنگام ورزش به مایعات و کربوهیدرات‌ها نیاز دارد.
کد خبر: ۱۲۰۹۱۵۳

شکی وجود ندارد ورزش در ماه رمضان به علت تغییرات فیزیولوژیک و متابولیک بدن، شرایط خاص خود را می‌طلبد. مهم ترین نکته برای ورزش کردن در این ماه آن است که ورزشکار، فعالیت بدنی سنگین از سحر تا افطار نداشته باشد. اما فعالیت ورزشی سبک در ساعاتی که گرما باعث از دست رفتن بیش از حد آب بدن نشود، مشکلی ایجاد نمی‌کند.
ورزش کردن پس از افطار
در ماه رمضان بهتر است یک ساعت بعد از افطار ورزش شروع شود‌. لازم است ورزشکاران روزه‌دار، میزان و نوع تغذیه و تمریناتشان را طوری طراحی کنند که کمترین آسیب از حیث عملکرد و تقلیل انرژی بدن‌شان اتفاق بیفتد.
گاهی برخی ورزشکاران، ورزش شان را نمی‌توانند ترک کنند؛ چون بدن شان افت شدید پیدا می‌کند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود این دسته افراد در ماه رمضان ورزش کنند، اما سنگین و طولانی مدت نباشد. به‌ویژه بین سحر تا افطار ورزش نکنند، چرا که به دستگاه گوارش و دیگر اندام‌ها آسیب می‌رسد. به بیان دیگر ضروری است ورزشکاران از شدت و حجم تمرین‌هایشان کم کنند.
حفظ آمادگی بدنی همراه با روزه‌داری
ورزشکاران در ماه رمضان صرفا آمادگی بدنی شان را حفظ کنند . یعنی هدف برای ورزشکاران روزه دار، فقط باید ارتقای آمادگی بدنی باشد و افزایش عضله نباید مطرح باشد. پس دو تا سه تمرین در هفته و ورزش سبک روزانه کافی است و مدت زمان ورزش نیز نباید بیش از 30 دقیقه تا 45 دقیقه باشد. بی‌شک از ورزش در آب (به‌ویژه اگر سر زیر آب برود ) باید اجتناب کرد و زیر آفتاب هم هرگز نباید ورزش کرد.
نباید بدن به کم آبی مضاعف بیفتد
اگر تمرینات ورزشی،یک تا دو ساعت قبل از افطار انجام شود، ممکن است روزه دار را دچار سرگیجه، سردرد و تهوع کند. پس ورزش نه تنها در ماه رمضان باید سبک باشد بلکه بهتر است یک تا دو ساعت بعد از افطار انجام شود. به‌ویژه برای جبران آب از دست رفته بدن،باید در سحر از مایعات، میوه و سبزیجات لازم استفاده شود؛ پس هرگز نباید تمرینات سنگین که باعث تعریق شدید می‌شود، همزمان با روزه‌داری انجام شود.
ورزش، نه بلافاصله بعد از افطار
فراموش نکنید نباید بلافاصله بعد از افطار ورزش کرد . چرا که عضلات دچار کاهش گردش خون هستند پس باید دو تا سه ساعت بعد از افطار تمرینات صورت بگیرد.
البته 15 تا 20 دقیقه قبل از سحری نیز می‌توان ورزش سبک انجام داد.
اما بلافاصله بعد از افطار هنوز اکسیژن و غذا به بدن نرسیده و ممکن است عضلات دچار گرفتگی شوند. همچنین گردش خون بیشتر به سمت دستگاه گوارش رفته و نباید فشار زیادی به سیستم قلبی و عروقی آورده شود. توجه داشته باشید هنگام ورزش نیز ضربان قلب باید زیر 70 درصد حداکثر ضربان باشد. استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت، دویدن آرام و نرم و دو چرخه سواری در ماه رمضان جزو تمرینات ورزشی مناسب است.

پیاده‌روی، بهترین ورزش در ماه رمضان

یکی از بهترین ورزش‌ها در ماه رمضان پیاده روی است نه خیلی فشار وارد کرده و نه خیلی شخص را دچار گرسنگی و ضعف و از دست دادن آب بدن می‌کند. به‌علاوه در کاهش تجمع چربی‌ها بسیار موثر است زیرا طی روزه‌داری بدن نمی‌تواند از کربوهیدرات زیاد استفاده بکند، پس از چربی‌ها استفاده می‌کند. همچنین پیاده روی به حفظ توانایی جسمی کمک می‌کند و نقش مهمی نیز در توانایی ذهنی افراد دارد.
در ماه رمضان برای حفظ قدرت عضلات و استقامت قلبی و عروقی باید شدت تمرینات ورزشی کاهش یابد و یک روز در میان انجام شود.

پونه شیرازی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها