قرار است روزهای 4 و 5 تیر نشستی در منامه پایتخت بحرین برگزار شود که از آن به عنوان نخستین گام عملی اجرای طرح موسوم به « معامله قرن » یاد می‌شود .
کد خبر: ۱۲۰۹۱۲۲

تاکنون بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و دینی بحرین، فلسطین و جهان اسلام با برگزاری این نشست مخالفت کرده اند و حتی برخی کشورها ازجمله چین، روسیه، لبنان و دولت خودگردان فلسطین می‌گویند در این نشست شرکت نخواهد کرد.
در این میان یکی از پرسش‌های مهم این است که بحرین چگونه دوست نزدیک رژیم صهیونیستی شد و به چنان درجه‌ای رسید که بتواند میزبان نخستین نشست مهم و اساسی معامله قرن باشد . یک تحلیلگر امنیتی اسرائیل در این باره سیر تاریخی روابط میان این رژیم و بحرین را بررسی کرده و نتیجه گرفته است که: «بحرین یکی از کشورهای عربی است که روابطی محکم و قوی با رژیم اسرائیل دارد حتی اگر این روابط محرمانه باشد» . یوسی مِلمان، تحلیلگر امنیتی روزنامه «معاریو» در ادامه نوشت: این ارتباط پس از توافق اسلو (1993) با فلسطینی‌ها آغاز شد؛ زمانی که یک هیأت اسرائیلی رسما در سپتامبر 1994 به بحرین سفر کرد؛ پس از آن یوسی سری»
(Yossi Sarid) وزیر پیشین محیط زیست اسرائیل در مذاکرات منطقه‌ای پیرامون محیط زیست به منامه سفر و با وزیر خارجه بحرین دیدار کرد. وی در ادامه یاد آور شد: بحرین با یک پل به عربستان وصل می‌شود و این کشور دشمنی شدیدی با ایران دارد . بحرین اولین کشور عربی بود که حزب‌ا... را سازمانی تروریستی اعلام کرد و این کشور سال 2016 هیأتی برای عرض تسلیت فوت «شیمون پرز» رئیس پیشین اسرائیل فرستاد؛ پاییز 2017 حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه بحرین تحریم اسرائیل را محکوم و اعلام کرد اسرائیلی‌ها می‌توانند به این کشور (بحرین) سفر کنند. همچنین اسفندماه گذشته (1397) بود که وزیر خارجه بحرین به همراه شماری از مقامات دیگر کشورهای عربی در کنار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در نشست ورشو شرکت کرده بود.
دولت روسیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کنفرانس اقتصادی بحرین تلاش جدیدی از سوی آمریکا برای تحمیل راه‌ها و دیدگاه‌های جایگزین خود جهت حل و فصل مساله خاورمیانه به دور از راهکار تشکیل دو کشوری است. مسکو که گفته است در این نشست شرکت نخواهد کرد ضمن
پیش‌بینی بی حاصل بودن چنین نشست‌هایی گفت: مشخص است که به‌ویژه پس از برگزاری کنفرانس شکست خورده در ورشو، آمریکا تلاش می‌کند اولویت‌های دستورکارهای منطقه‌ای را تغییر داده و دیدگاه جایگزین خود را برای حل و فصل نزاع میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مطرح کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها