یک وکیل دادگستری در گفت‌و‌گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

درصورت خواست اولیای دم، حکم نجفی قصاص است

یک وکیل دادگستری اظهار کرد: به‌ظاهر آقای نجفی مرتکب قتل عمد شده که درصورتی‌که اولیای دم مطالبه کنند حکم وی قصاص است.
کد خبر: ۱۲۰۹۰۰۹
درصورت خواست اولیای دم، حکم نجفی قصاص است

سید حسن کمالی وکیل پایه‌یک دادگستری در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص ابعاد حقوقی قتل همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران در پاسخ به این سؤال که اظهارات نجفی مبنی بر تهدید همسر وی برای خیانت یا افشای اسرار چه مقدار توجیه‌کننده قتل است تأکید کرد: به لحاظ حقوقی با فرض اینکه این ادعاها درست هم باشد نمی‌تواند توجیه‌کننده قتل باشد.

کمالی همچنین در خصوص تحت‌فشار بودن ازنظر روحی برای انجام قتل هم اظهار کرد: درهرصورت حتی اگر این ادعاها منطبق با واقع باشد و فشارها ناشی از رفتار مقتولِ باشد این ظاهراً در حدی نیست که ارتکاب قتل را توجیه کند.

وی در ادامه درباره حکم این پرونده بیان کرد: به‌ظاهر آقای نجفی مرتکب قتل عمد شده که درصورتی‌که اولیای دم مطالبه کنند حکم وی قصاص است.

این وکیل دادگستری اولیای دم میترا استاد را مادر و پسر مقتولِ دانست و خاطرنشان کرد: در مورد پسر مقتولِ با توجه به اینکه 13 سال سن دارد ولی که ظاهراً پدر او هست این حق را دارد که از ناحیه فرزند مقتولِ خواست او را اعلام کند که آیا قصاص یا دیه می‌خواهند یا اصلاً صرف‌نظر می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: اگر اولیای دم مقتولِ خواستار قصاص باشند باید نیمی از دیه کامل را به خانواده آقای نجفی پرداخت کنند.

کمالی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص اینکه بر اساس تجربه چنین پرونده‌ای چه زمانی را طی می‌کند تا به‌حکم نهایی برسد اظهار کرد: مطابق روال و با فرض اینکه پرونده پیچیدگی خاصی نداشته باشد نباید رسیدگی به این پرونده خیلی طولانی شود.

وی بابیان اینکه پرونده‌های قتل در حالت عادی صدور حکم نهایی و قطعی شاید دو سال طول بکشد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه افکار عمومی هم نسبت به این پرونده حساسیت دارد ممکن است رسیدگی زودتر از روال عادی انجام و در اسرع وقت در خصوص این پرونده حکم صادر شود.

این وکیل دادگستری در خصوص پیچیدگی فنی این پرونده اظهار کرد: با توجه به اینکه خود آقای نجفی هم اعتراف کرده است به نظر می‌آید پرونده پیچیدگی زیادی داشته باشد و شاید تنها نکته فنی پرونده در خصوص این باشد که آیا منظور آقای نجفی از اظهارات خود این است که از طرف مقتولِ فشاری به انگشت آقای نجفی بر روی ماشه واردشده یا خیر که ازآنجایی‌که پنج گلوله شلیک‌شده اگر فشاری هم بوده برای یک‌بار شلیک ممکن است اتفاق افتدِ باشد و برای پنج شلیک پشت سر هم دیگر معقول نیست که ناشی از فشار مقتولِ باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها