با وجود انعکاس اخبار مربوط به برخورد با شرکت‌های هرمی و دستگیری اعضای اصلی این شرکت‌های غیرقانونی در ده سال گذشته و اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در رسانه ملی و مطبوعات، در نهایت ناباوری همچنان شاهد جذب افراد در این شرکت‌ها هستیم.
کد خبر: ۱۲۰۸۸۰۸

از دی‌ماه سال 84 که فعالیت این شرکت‌ها در زمره جرایم اخلال در نظام اقتصادی کشور به شمار آمد این شرکت‌ها به صورت زیرزمینی و تحت عناوین مختلف اقدام به عضوگیری می‌کنند. عموم افراد بر این باورند که با توجه به موج عظیم دستگیری‌ها و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در
یک دهه گذشته احتمال کمی وجود دارد که کسی توسط این شرکت‌ها مورد اغفال قرار بگیرد اما در نهایت تاسف نه‌تنها هنوز عضوگیری توسط این شرکت‌ها وجود دارد، اکثر افراد جذب‌شده نیز از جوانان تحصیلکرده هستند.
تنها نکته‌ای که عضوگیری‌های اخیر را از سال‌های گذشته متمایز می‌کند محل سکونت این افراد است. خوشبختانه با وجود آگاهسازی‌های صورت گرفته توسط پلیس و ارتقای دانش انتظامی شهروندان این شرکت‌ها در جذب عضو از میان شهروندان و جوانان تهرانی با شکست مواجه شده‌اند. اما سیل شکایات و اعلام فقدانی خانواده‌ها از نقاط مختلف کشور به پلیس آگاهی تهران بزرگ نشان می‌دهد این شرکت‌های غیرقانونی دام تبلیغات فریبنده خود را متوجه جوانان تحصیلکرده اما بیکار شهرستانی کرده‌اند .

شکل و ساختار فعالیت این شرکت‌ها هرمی است و افراد تحت عنوان عضو شناخته می‌شوند و عضو کسی است که با پرداخت مبلغی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و برابر دستورالعمل کاری برای این‌که بتوانند به سود برسد باید تعدادی را به عنوان زیرشاخه معرفی و از آنها نیز جذب سرمایه و به حساب شرکت واریز کنند. لازم به ذکر است افراد عضوشده تحصیلات دانشگاهی و مدارک عالیه دارند و پس از پرداخت حداقل مبالغ میانگین 25میلیون تومان باید برای فعالیت در شرکت اقدام به جذب زیرمجموعه کنند و جهت انجام این کار مخاطبان خود را که ساکن شهرستان هستند به بهانه استخدام در شرکت‌های معتبر دولتی مانند: شرکت نفت، پتروشیمی، وزارت نیرو، شرکت مپنا و ... به تهران دعوت می‌کنند . در حال حاضر قریب به اتفاق اکثر آفیس‌ها تحت عنوان شرکت Q-NETفعالیت داشته و با موضوع خرید تورهای مسافرتی که همگی تور خارج از کشور هستند اقدام به اخذ مبالغ مختلف از اعضا می‌کنند. البته در برخی موارد افرادی در خارج از آفیس بدون داشتن دفتر و مکان، اقدام به جذب سرمایه افراد می‌کنند و این به گونه‌ای است که این افراد در بین همکاران خود و کسانی که در یک صنف فعالیت می‌کنند ورود کرده و با استفاده از همان شگرد و نام برخی شرکت‌های داخلی و خارجی یا حتی موضوع کار یا حرفه خود اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

سردار علیرضا لطفی
رئیس‌پلیس آگاهی تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها