با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و دیر اقدام کردن زوجین برای بچه‌دار شدن، عوامل مختل‌کننده بارداری رو به افزایش است. علل ساختاری در ارگان‌های بارداری از جمله رحم مادر و همچنین اختلال در تعداد اسپرم‌ها و تخمک‌ها و بد شدن کیفیت ژنتیکی آنها بروز بارداری موفق را کاهش داده است به گونه‌ای که درصد قابل توجهی از زوجین درگیر مشکلات ناباروری هستند.
کد خبر: ۱۲۰۸۷۱۱

در اکثر موارد، علل ناباروری و سقط‌های مکرر مشخص نیست و صرفا با افزایش سن والدین به‌خصوص مادر مرتبط است. از شاخص‌های‌ موثر در کیفیت اسپرم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سن پدر، وزن، مصرف سیگار، قلیان، الکل و رژیم غذایی ناسالم، وضعیت و اندازه بیضه‌ها و وجود واریکوسل و هیدروسل و سابقه جراحی بیضه نزول نکرده، سابقه ابتلا به عفونت مجاری ادراری و پروستات، عملکرد هورمونی بدن شامل هورمون‌های تیروئید، پرولاکتین و...، مصرف داروهای موثر در اسپرم‌سازی مثل مصرف استروئیدها در بدن‌سازی و سابقه شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی، سابقه جراحی در کشاله ران و سابقه ابتلا به عفونت‌های ویروسی با درگیری بیضه مثل اوریون، بیماری‌های ژنتیکی و اختلالات کروموزومال.
نحوه برخورد با ناباروری
با توجه به امکان ارزیابی راحت‌تر شاخص‌های مردانه در ناباروری در این زوج‌ها، ابتدا توصیه می‌شود مرد بررسی و در صورت طبیعی بودن، شاخص‌های زنانه موثر ارزیابی شود. لذا در این موارد به عنوان اولین اقدام، توصیه می‌شود مرد به اورولوژیست مراجعه کند تا بعد از اخذ شرح حال دقیق و معاینه بیضه‌ها، آزمایش اسپرم و در صورت لزوم سونوگرافی بیضه‌ها درخواست شود.
در صورت وجود اختلال در شاخص‌های مردانه، بسته به نوع و شدت آن، نقشه درمانی توسط پزشک ترسیم می‌شود که می‌تواند شامل درمان‌های دارویی خوراکی و تزریقی، عمل جراحی یا انجام اقدامات کمک باروری مثل IUI و IVFباشد. خوشبختانه با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه برخورد با ناباروری در کلینیک‌های اورولوژی و درمان‌های متنوع دارویی و ابداع روش‌های نوین جراحی مثل واریکوسلکتومی میکروسکوپی و همچنین روش‌های کمک باروری IUI و IVF، تقریبا در بیشتر موارد فرآیند بارداری موفق رخ می‌دهد و در حال حاضر کلینیک‌های قوی و موفق در زمینه ناباروری با همکاری متخصصان اورولوژی و زنان در سطح کشور در حال فعالیت هستند. ولی در مجموع می‌توان با اقدامات مناسب مانند کم کردن سن اقدام به بارداری و کاهش وزن ورژیم غذایی سالم و مراجعه زودهنگام به پزشک، هزینه‌های درمانی خانواده و جامعه را کاهش داد.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها