ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس پس از شکست آخرین تلاشش برای خروج نرم از اتحادیه اروپا با چشمانی اشکبار اعلام کرد تا دو هفته دیگر دفتر نخست‌وزیری را ترک خواهد کرد. وی یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا چنین تصمیمی را اعلام کرد. او در حالی که بغض کرده بود و صدایش می‌لرزید، با یادآوری «عشق» خود به کشورش گفت: «از این که نتوانستم برگزیت را اجرایی کنم، بسیار متاسفم.» خانم می ‌طی سخنرانی در مقابل دفتر نخست‌وزیری گفت: «در یک دموکراسی، اگر به مردم گزینه‌ای برای انتخاب بدهید، وظیفه دارید تصمیمی که می‌گیرند را اجرا کنید.»
کد خبر: ۱۲۰۸۲۵۶

وی با اشاره به مخالفت مجلس عوام با توافقی که بعد از مذاکره با اتحادیه اروپا درباره برگزیت به‌دست آورده بود، توضیح داد: «هرچه در توان داشتم برای قانع کردن نمایندگان پارلمان جهت حمایت توافق انجام دادم، اما متاسفانه موفق نشدم. سه بار تلاش کردم.» ترزا می ‌پیش از آن مجبور به استعفا شد که آندریا لیدسام، رئیس مجلس عوام در اعتراض به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از ریاست مجلس عوام استعفا داد. پس از آن تعداد دیگری از وزیران کابینه می ‌اعلام کردند از مقام خود استعفا خواهند داد. جلسه هفتگی پرسش و پاسخ با نخست‌وزیر در مجلس عوام روز چهارشنبه در حالی برگزار شد که طرفداران برگزیت در کابینه، به‌جای نشستن در کنار ترزا می، درباره آینده او تشکیل جلسه داده بودند. به‌تدریج سایر هم‌حزبی‌های او هم جلسه را ترک کرده و ساعتی بعد نخست‌وزیر در حالی از طرح جدید دولت دفاع می‌کرد که تعداد انگشت‌شمار نمایندگان حاضر در جلسه، صحنه کم‌سابقه‌ای را در تاریخ مجلس ثبت کرد.
جانشین ترزا می ‌در مقام رهبری حزب محافظه‌کار با نظارت کمیته‌ای به نام کمیته ۱۹۲۲ در این حزب انتخاب خواهد شد. شمار اعضای حزب محافظه‌کار در ماه مارس سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲۴ هزار نفر بود. روند رای‌گیری در سال ۲۰۱۶ قرار بود حدود ۹ هفته طول بکشد. این در حالی است که در سال ۲۰۰۵ این فرآیند حدود یک ماه طول کشید. انتظار می‌رود ترزا می ‌تا زمان انتخاب جانشین خود در مقام رهبری حزب محافظه‌کار و در نتیجه نخست‌وزیر باقی بماند. این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که ممکن است یک رهبر موقت به جای ترزا می‌ در این مدت زمام امور را به‌‌عهده بگیرد. بوریس جانسون، چهره شناخته‌شده کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه بی.‌بی.‌سی اظهار کرد: قطعا برای رهبری حزب نامزد خواهم شد. فکر نمی‌کنم این بر کسی پوشیده باشد.
تاکنون جناح‌های سیاسی مختلف به دلایلی متفاوت به توافق‌نامه می ‌با اتحادیه اروپا رأی منفی داده‌اند. حزب کارگر و نیز نمایندگان طرفدار ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا معتقدند خروج طبق این توافق‌نامه برای اقتصاد انگلیس مضر است. از سوی دیگر، هواداران سرسخت برگزیت معتقدند توافق‌نامه می ‌کنترل کامل همه امور را به انگلیس برنمی‌گرداند و به‌خصوص نگران آن هستند که مسأله مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند، باعث شود انگلیس تا ابد در قید و بندهای اتحادیه اروپا بماند. با توجه به شکاف عمیقی که در داخل حزب محافظه‌کار وجود دارد بعید به نظر می‌رسد با انتخاب نخست‌وزیر جدید نیز بن‌بست برگزیت شکسته شود. اگر چهره‌هایی مثل بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق و از گزینه‌های اصلی نخست‌وزیری و طرفدرار خروج سخت از اتحادیه اروپا بخواهد نخست‌وزیر بشود. به معنی مرگ کامل توافق‌نامه انگلیس با اتحادیه اروپا خواهد بود.
تمام تلاش ترزا می ‌در نزدیک به سه سال گذشته برای خروج از اتحادیه اروپا نزدیک کردن دیدگاه‌های دو جریان طرفدار خروج سخت و خروج نرم از اتحادیه اروپا بود. هر کسی که بخواهد جانشین ترزا می‌ شود چاره‌ای جز ادامه راه وی در نزدیک کردن دو جریان سیاسی در داخل حزب محافظه‌کار ندارد در غیر این صورت همان‌طور که ترزا می ‌در آخرین سخنرانیش اعلام کرد چاره‌ای جز همه‌پرسی دوم برای برگزیت نخواهد بود. اظهار‌نظری که خشم نمایندگان محافظه‌کار طرفدار خروج سخت را در پی داشت و خواستار استعفای ترزا می ‌شدند.

مرتضی مکی
کارشناس اروپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها