به اواخر ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم و مصرف اقلام سفره های افطار و سحر به واپسین روزهای خود نزدیک می شود. اقلام غذایی و نیز مراحل تولید و عرضه غذا در ماه مبارک رمضان تفاوت‌هایی با سایر ایام سال دارد و لذا مقتضی است به نکات بهداشتی برای تامین سلامت غذای روزه‌داران دقت کرد.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۱۴

اگر مقداری از برنج پخته شده برای وعده افطار یا شام باقی بماند و بنا باشد باقیمانده برنج در وعده سحر به مصرف برسد باید برنج باقیمانده داخل دیگ حداکثر دو ساعت پس از خنک شدن به یخچال منتقل شود. زیرا اگر برنج پخته شده در دمای محیط آشپزخانه قرار بگیرد خطر مسمومیت غذایی را به دنبال دارد.
چنانچه شیر مصرفی در وعده افطار از انواع سنتی و فله‌ای است، حتما باید قبل از مصرف به مدت پنج دقیقه جوشانده شود، زیرا صرف گرم کردن مختصر شیر، آن را ایمن نکرده و خطر ابتلا به بیماری تب مالت را در پی دارد.
سبزی خوردن از اقلام پرمصرف در سفره افطار است. باید توجه داشت که برخی از آلودگی‌های انگلی در کشور ما بومی بوده و شیوع نسبتا زیادی دارد. لذا ضروری است در منزل مراحل کامل شست‌وشوی سبزیجات شامل آبکشی اولیه، انگل‌زدایی، ضدعفونی کردن با ترکیبات کلردار مجاز و آبکشی نهایی به‌طور کامل انجام شود. خرید سبزیجات از پیش شسته شده در بازار به دو دلیل توصیه نمی‌شود؛ اول آن‌که شست‌وشوی قبلی سبزیجات موجب افزایش رطوبت شده و پلاسیدگی سبزی را تسریع می‌کند. ثانیا سبزیجات عرضه شده در بازار از نظر رعایت دقیق مراحل شست‌وشوی صحیح قابل اطمینان نیستند.
آش باید از مغازه‌های مجاز و مستقر تهیه شود و توصیه شده که از خرید آش از مراکز سیار در حاشیه خیابان اجتناب شود. اگر برای تهیه آش رشته در منزل از کشک‌های محلی و سنتی استفاده می‌شود، حتما باید کشک محلی را قبل از مصرف چند دقیقه جوشاند تا کاملا بهداشتی شود.
در دهه اخیر، محققان به مضرات بهداشتی استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری غذای گرم پی برده‌اند.
مجاورت ظروف پلاستیکی با غذای گرم ممکن است باعث ورود ترکیبات شیمیایی جدار ظروف پلاستیکی به داخل غذا شود که این ترکیبات شیمیایی خطر ناباروری و سرطان را به دنبال دارد. استفاده از ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی برای نگهداری مواد غذایی گرم مناسب است.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها