هشدار وزارت بهداشت در آستانه فصل گرما؛

پرتوهای خورشید را جدی بگیرید

با آغاز فصل گرما و تغییر وضعیت تابش خورشید همواره یکی از دغدغه‌های جدی مردم مراقبت از پوست و جلوگیری از آفتاب سوختگی در این فصول است. اما نکته قابل توجه این است که محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشیدی نباید تنها به این فصل منتهی شود و توجه به نوع پوشش و زمان قرارگیری در معرض نور خورشید از نکات حائز اهمیت است.
کد خبر: ۱۲۰۸۰۴۸
پرتوهای خورشید را جدی بگیرید

به گزارش جام جم آنلاین، مهندس علی گورانی - مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرطان پوست از پنج سرطان شایع در دنیاست، گفت: علت اصلی ابتلاء به سرطان پوست، نور خورشید بویژه تشعشعات فرابنفش آن است. البته سرطان پوست مرحله‌ آخر از آسیب‌هایی است که نورخورشید دارد. از آسیب‌های دیگر می‌توان به پیر پوستی، آفتاب سوختگی و… اشاره کرد.

وی با بیان اینکه راه حل این موضوع ساده است، اما توجه کافی به محافظت از پوست در برابر نور خورشید در کشور صورت نمی‌گیرد، افزود: زیبایی یکی از موضوعات مهم برای هر فرد است و به همین دلیل برای رفع مشکلات پوستی و زیبا به نظر آمدن از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که در برخی موارد حتی از ضرر آن بی‌اطلاع اند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که اگر از نحوه محافظت صحیح پوست خود در برابر نور خورشید مطلع باشند دیگر نیازی به مصرف این مواد شیمیایی نیست.

گورانی شدت اثر پرتوهای خورشیدی در فصول مختلف را متفاوت معرفی کرد و افزود: در حال حاضر با نزدیکی به تابستان نوع پرتوگیری و میزان تابش نور خورشید متفاوت می‌شود که نیاز به توجه ویژه‌تری دارد.
چه کسانی مستعد ابتلا به بیماری‌ های پوستی هستند؟

وی با بیان اینکه میزان آسیب‌ های پوستی در سنین مختلف و بنا به نوع و رنگ پوست افراد متفاوت است، گفت: به طور مثال کسانی که پوست روشن‌تری دارند، کودکان و افرادی که کک و مک پوستی دارند برای ابتلاء به بیماری‌ های پوستی مستعدترند.

آسیب‌های فرابنفش به پوست و چشم‌ها

گورانی عدم حضور در فضاهای بیرونی در ساعات ۱۰ الی چهار بعداز ظهر را توصیه جهانی جدی دانست و گفت: مردم باید اصول محافظت از پوست خود در برابر پرتوهای فرابنفش را یاد بگیرند. این پرتو علاوه بر تأثیراتی که بر پوست افراد دارد، می‌تواند به چشم‌ها نیز آسیب رسان باشد؛ چراکه ایران به دلیل همین تابش‌ها در مدار فرضی «کاتاراکت» قرار گرفته است. متأسفانه در زمینه آموزش حفاظت از پرتوها به جز موارد بیمارستانی، اقدامات کمی صورت گرفته و نیاز است که آگاهی مردم افزایش یابد.

وی ادامه داد: به طور مثال نباید این باور غلط وجود داشته باشد که هنگام قرار گیری در سایه به طور کامل از برخورد پرتوها جلوگیری می‌شود؛ قرار گرفتن در سایه تنها ۵۰ درصد از تابش اشعه به افراد جلوگیری می‌کند. همچنین یکی از موارد پرخطر مواجهه با پرتو فرابنفش در زمستان‌ها هنگام بارش برف است که تا ۸۰ درصد امواج از برف منعکس شده و باعث التهاب پوست می‌شوند.

گورانی استفاده از وسایل حفاظتی مناسب در برابر نور خورشید مانند کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و لباس مناسب را بسیار مهم دانست و افزود: البته بهتر است به نوع عینکی که فرد استفاده می‌کند، دقت کافی شود؛ چراکه اگر عینک فاکتور حفاظتی مناسب از پرتوها را نداشته باشد نه تنها مؤثر عمل نمی‌کند، بلکه آسیب‌های زیادی به چشم وارد خواهد کرد. همچنین استفاده از کلاه تنها جنبه زینتی نداشته و استفاده از کلاه با لبه حداقل هفت سانتی‌متری که بتواند از پوست گردن و صورت حفاظت کند، بسیار مؤثر است.

علت آفتاب سوختگی در سواحل

وی در ادامه این تصور که در هوای ابری پرتو فرابنفش از ابر عبور نمی‌کند را غلط دانست و گفت: این پرتو قابلیت عبور از ابر را داراست. یکی از نکات قابل توجه این است که میزان اثر بخشی پرتو فرابنفش در شرایط مختلف، متفاوت است. به طور مثال در کنار دریا ۴۰ درصد پرتوگیری افزایش می‌یابد. همچنین پرتو فرابنفش می‌تواند تا عمق ۴۰ سانتی‌متری آب نفوذ کند. به همین دلیل است که افراد کنار ساحل و هنگام شنا آفتاب سوخته می‌شوند.

گورانی در پایان علت تاکید زیاد بر محافظت پوست در برابر پرتو فرابنفش را نزدیکی این پرتو به اشعه ایکس در طیف نوری دانست و گفت: به دلیل نزدیکی پرتو فرابنفش و اشعه ایکس، قدرت این پرتو نیز بالا بوده و سبب می‌شود تا دقت به فاکتورهای حفاظتی از آن اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها