با تاریخچه 10 اختراع مهمی آشنا شوید که ایمنی و آسایش سرنشینان خودروهای امروزی را تضمین کرده است

داستان کاربردی‌ترین فناوری‌های کابین خودرو

هنوز کولر خودرو برای خیلی از رانندگان ما «آپشن» به حساب می‌آید و حاضرند گرما بخورند و سلامت خود و سرنشینان خودرویشان را به خطر بیندازند، اما خدای نکرده کولر را روشن نکنند. اینها همان‌هایی هستند که در دوران اوج استفاده از ضبط‌صوت، نوارهای کاست را با خودکار عقب و جلو می‌کردند تا ضبط خودرویشان خراب نشود! غافل از این‌که سیل فناوری سی‌دی‌ها و فلش‌مموری‌ها آمد و آنها هیچ‌وقت از فناوری ابتدایی عقب و جلو کردن نوار کاست‌هایشان استفاده نکردند!شاید شما یادتان نباشد، ولی تا همین چند سال پیش هیدرولیک‌بودن فرمان خودرو برای خودش چیز مهمی بود. راننده‌ها موقع دورزدن دو فرمان آنقدر باید کالری می‌سوزاندند که وقتی رانندگی‌شان به پایان می‌رسید چند ساعتی استراحت می‌کردند. اما حالا فرمان خودرو را درجا با یک انگشت هم می‌شود چرخاند. واقعیت این است که نه‌تنها کولر خودرو که سامانه اتوماتیک تهویه مطبوع خودرو، کیسه هوا و حتی صفحه نمایش لمسی و کروزکنترل دیگر جزو تجهیزات لوکس در خودروها محسوب نمی‌شود.دو هفته پیش در همین صفحه از ده اختراع انقلابی در خودروسازی برایتان گفتیم. این هفته می‌خواهیم سراغ فناوری‌هایی برویم که نه‌تنها رانندگی را برای ما دلپذیر کرده، بلکه کابین خودرو را به نقطه‌ای امن برای حفظ جان سرنشینانی تبدیل کرده است که با سرعت زیاد در حال حرکت در جاده اند و خطرات زیادی جانش را تهدید می‌کند و مانع آسایشش می‌شود. برخی از فناوری‌های معرفی شده در این صفحه هنوز جزو آپشن‌های لوکس در فرهنگ استفاده از خودرو در کشور ما به حساب می‌آید. در حالی که اکنون جزو استانداردهای خودروسازی جهان هستند و باید چشممان به دیدنشان کم‌کم عادت کند.
کد خبر: ۱۲۰۷۹۶۶

کیسه هوا (جنرال‌موتورز)
ایده ساخت کیسه‌های قابل حمل برای محافظت از مسافران که اغلب روی فرمان، داشبورد، ستون‌ها و صندلی‌ها تعبیه شده‌اند به حدود 50 سال پیش بازمی‌گردد. همه تلاش‌ها برای انجام موفقیت‌آمیز این فکر تا قبل از دی 1348/ژانویه 1970 ناکام مانده بود. این سامانه که «سامانه هوای کمکی» نام داشت اولین‌بار در شرکت جنرال‌موتورز با موفقیت به تولید انبوه رسید و از سال 1352/ 1973 روی محصولات لوکسی همچون تمام محصولات کادیلاک، شورولت و بیوک به کار گرفته شد. سامانه هوای کمکی به مرور زمان به «سامانه کیسه هوا» تغییر نام پیدا کرد و هم‌اکنون جزو تجهیزات اجباری خودروهاست.

گرم‌کن صندلی (کادیلاک)
امروزه بیشتر خودروهای لوکسی که به بازار عرضه می‌شوند دارای فناوری گرم شدن صندلی هستند تا با استفاده از آن سرنشینان بتوانند به‌سرعت از سرد بودن صندلی‌ها نجات پیدا کنند. خصوصا در فصول سرد سال و همچنین در مناطق سردسیر کره زمین. این اختراع جالب که در برخی نقاط جزو استانداردهای اجباری خودرو به شمار می‌رود اولین بار در سال 1345/ 1966 در شرکت کادیلاک و در نمونه لیموزین به کار گرفته شد.

سامانه ناوبری (تویوتا)
استفاده از این فناوری در جهان به اوایل قرن هجدهم میلادی بازمی‌گردد و بهره‌برداری از آن در صنعت خودروسازی به دلیل مشکلاتی که در آن روزگار گریبان تولیدکنندگان را گرفته بود تا اوایل دهه 1360 شمسی/ 1980 میلادی امکان‌پذیر نبود. ساخت دستگاه‌های کوچک و قابل حمل داخل خودرو و ارزان‌قیمت بودن تولید آنها از جمله مشکلات آن روزگار به شمار می‌رفت. اما پس از آن بود که شرکت هوندا شروع به انجام آزمایش‌هایی برای به کارگیری این فناوری کرد، اما در نهایت اولین شرکتی که موفق شد این سامانه را در محصولاتش به کار برده و برچسب جی‌پی‌اس را روی شیشه آنها بچسباند، شرکت تویوتا در سال 1365/ 1986 برای بازار ژاپن بود.

فرمان هیدرولیک (کرایسلر)
امروزه تقریبا همه خودروها فرمان هیدرولیک دارند. اما چند دهه پیش این فناوری نوعی ویژگی منحصر‌به‌فرد به شمار می‌رفت. اگر شانس آن را داشته‌اید که سواری با خودروهای نه‌چندان قدیمی بازار را تجربه کنید حتما می‌دانید که هدایت خودروهایی که بزرگ و سنگین بودند و از فرمان هیدرولیک نیز بی‌بهره چه مشکلات طاقت‌فرسایی داشته است. به لطف تحقیقات مهندسان کرایسلر این مشکل در نمونه تولیدی 1330/ 1951 امپریال که اولین خودروی با فرمان هیدرولیک بود برای همیشه از بین رفت.

کروز کنترل (کرایسلر)
یکی از تجهیزاتی که آرامش و آسایش زیادی را برای راننده به همراه دارد و امروزه حتی خودروهای ارزان‌قیمت نیز به آن مجهز هستند ابزاری است که سبب می‌شود راننده با تنظیم سرعت مورد نظر از بیشتر فشار دادن پدال گاز خودداری کند. این اختراع شگفت‌انگیز نتیجه تلاش مهندسان کرایسلر بود که از آن در سال 1337/ 1958 برای نمونه امپریال استفاده کردند. پس از آن تقریبا تمام خودروهای لوکس با این فناوری عرضه می‌شد. میزان علاقه مصرف‌کنندگان به این محصول چنان بالا بود که امروزه تمام خودروهای عرضه شده در بازار به این فناوری مجهز هستند.

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای (ولوو)
رانندگان برای اولین بار از کمربند ایمنی در اواخر دهه 1320/1940 استفاده کردند. در آن زمان استفاده از کمربند ایمنی به صورت قانون اجباری درآمده بود، اما بسیاری خودروسازان از ارائه آن خودداری می‌کردند. اتفاقی که امروزه قابل تصور نیست! اما اواخر دهه 1330/ 1950 شرکت ولوو با کمک شرکت ساب (SAAB) موفق شد تجهیزات استاندارد مدرن‌تری را به تولید برساند و در نهایت در سال 1338/ 1959 موفق شد اولین نمونه از کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را اختراع کند. اهمیت و کارایی این محصول چنان مورد توجه قرار گرفت که امروزه تمام خودرسازان از آن به عنوان استاندارد اجباری استفاده می‌کنند.

تهویه مطبوع (پاکارد)
تصور خنک‌سازی یا گرم کردن داخل کابین خودرو زمانی که در خودروها حتی به‌سختی می‌شد شیشه‌ را باز و بسته کرد روزگاری ایده‌ای فانتزی به نظر می‌رسید. اما تولیدکنندگان خودرو مدت‌ها تلاش کردند تا این ایده را عملی کنند. در آن زمان تولید سامانه تهویه یا گرم‌کننده مشکل بزرگی نبود، اما ساخت سامانه‌ای که بتواند هوای خنک تولید کند دردسرهای خاص خود را داشت. اما تلاش‌های مهندسان در نهایت در سال 1320/1940 به نتیجه رسید و پاکارد (Packard) موفق به تولید اولین سامانه تهویه هوا برای محصولات خود شد. پس از آن کادیلاک نیز به تحقیق در زمینه کنترل اتوماتیک آب و هوا روی آورد و از آن زمان بود که انقلابی در این زمینه آغاز شد.

صفحه نمایش لمسی (بیوک)
شاید این روزها دیدن نمایشگرهای لمسی در خودرو برایتان عادی شده و وجود آن را جزئی از استانداردهای واجب و حیاتی خودروهای مدرن بدانید. (تصویر بالای صفحه).
در سال‌های گذشته وجود این بخش روی داشبورد خودروها حتی به صورت تک‌رنگ شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید. شرکت بیوک این تفکر لوکس و خلاق را اولین بار در سال 1365/1986 و در محصول ریویه‌را (Riviera) به بازار معرفی کرد. اگر با فناوری ساخت محصولات الکترونیکی آن زمان آشنا باشید
به راحتی می‌توانید عظمت تولید این محصول در آن زمان را به خوبی متوجه شوید.

شیشه ایمن (تاکر)
کاربرد شیشه‌های ایمنی خودرو که هنگام ضربه به قطعات کوچک تقسیم شده و سبب می‌شود جلوی صدمات قابل توجه به سرنشینان گرفته شود، امروزه جزو استانداردهای اجباری ایمنی در نظر گرفته شده است، اما شیشه‌ها در گذشته به شکل شیشه‌های عادی در خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت و همین مساله هنگام تصادف و ایجاد برش‌های شیشه خطرات زیادی برای سرنشینان در پی داشت. شرکت خودروسازی تاکر ناکامی اولین بار موفق شد نوعی شیشه ایمنی را اختراع کند و در نمونه تورپدیای خود به کار گیرد. این خودرو که در سایر بخش‌های قابل قیاس با رقبا حرفی برای گفتن نداشت، فقط به دلیل مجهز بودن به این اختراع جدید مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت.

پاور ویندوز (پاکارد)
یکی دیگر از تجهیزاتی که امروزه در بیشتر محصولات تولیدی خودروسازان به کار گرفته می‌شود قابلیت بسته‌شدن اتوماتیک شیشه‌هاست، اما این فناوری ساده سال‌ها پیش وجود خارجی نداشت و سرنشینان پیش از پیاده شدن مجبور بودند از بسته بودن شیشه‌ها مطمئن شده و در صورت باز بودن به صورت دستی آنها را ببندند. شرکت پاکارد (Packard) که در زمینه تولید محصولات لوکس در زمره بزرگان عرصه خودروسازی قرار داشت توانست از این قابلیت محبوب در سال 1319/ 1940 روی محصولات خود بهره بگیرد. در آن زمان تولید این سامانه گران‌قیمت بود اما خریداران به خاطر راحتی‌ای که برایشان داشت آن را دوست داشتند. محبوبیت این فناوری به قدری سریع رشد کرد که سایر شرکت‌های خودروساز نیز به استفاده از آن روی آوردند.

محمدرضا نجفی‌شاهکوهی

دانش

برگرفته از: Motor Junkie

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها