پیشنهادهای جام‌جم برای آخر هفته تلویزیون

از سلینجرِ مهرجویی تا روز سومِ لطیفی

شبکه‌های مختلف رسانه ملی در آخر هفته‌ای که پیش روست، به‌سنت همیشه فیلم‌های تلویزیونی، سینمایی و پویانمایی مختلفی را برای پخش تدارک دیده‌اند تا در سرگرم‌سازی و ایجاد بخشی از اوقات فراغت مخاطبانشان در این آخر هفته نقش داشته باشند. فیلم‌هایی که در سبک‌های مختلفی چون طنز، درام، خانوادگی، اجتماعی و ... در کنار هم چیده شده‌اند. این آخر هفته تلویزیون مصادف با 3خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر هم هست و از این رو بخشی از فیلم‌هایی که در این آخر هفته روانه آنتن می‌شود، فیلم‌هایی با موضوع خاص این روز خواهد بود.در این گزارش، بخشی از بهترین‌های این آثار را برایتان انتخاب کرده و شما را به تماشایشان دعوت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۷۹۱۰

امروز: «پری»، ساعت 11 از شبکه نمایش
فیلم سینمایی پری امروز ساعت 11 از شبکه نمایش سیما به نمایش درخواهد آمد.
خلاصه داستان: پری، دختری جوان و دانشجوی رشته ادبیات است که با خواندن کتاب سبز کوچکی درباره سلوک عارف گمنامی در قرن پنجم، دچار تحولات فکری می‌شود .کتاب به برادر بزرگ‌تر پری ــ اسد ــ تعلق دارد که در حادثه آتش‌سوزی کلبه‌اش درگذشته است. پری برادر دیگری نیز دارد که می‌کوشد او را از پریشانی برهاند، اما خودش درگیر مشکلاتی است.
چرا این فیلم را ببینیم؟ فیلمنامه فیلم سینمایی پری که به قلم داریوش مهرجویی به نگارش درآمده، در واقع اقتباسی سینمایی از تعدادی از کتاب‌های شاخص جی‌دی سلینجر، یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان ادبی آمریکاست. مهرجویی در این فیلم خود که بعد از هامون یکی از درخشان‌ترین آثار سینمایی در کارنامه‌اش است، نگاهی به کتاب بلند «فرانی و زویی» و نیز داستان کوتاه «یک روز خوش برای موزماهی» به قلم سلینجر داشته و مضامین فلسفی این دو داستان را برای مخاطبان ایرانی خود به تصویر کشیده است.
کارگردان: داریوش مهرجویی
بازیگران: نیکی کریمی، زنده‌یاد خسرو شکیبایی، علی مصفا، علی‌اصغر شادروان، محمدرضا شریفی‌نیا، ژاله علو، توران مهرزاد، فرهاد جم، پارسا پیروزفر، ژانت آوانسیان، کیوان رستمی‌نژاد و امیرحسین شریفی.
سال تولید: 1373
امروز: «سرزمین خورشید»، ساعت 20 و 30 دقیقه از شبکه چهار
فیلم سینمایی سرزمین خورشید امروز ساعت 20 و 30 دقیقه از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.
خلاصه داستان: با شروع جنگ، بیمارستانی در خرمشهر به محاصره دشمن درمی‌آید و از هوا و زمین مورد هجوم قرار می‌گیرد. محمد جهان‌آرا، فرمانده جوان سپاه خرمشهر پیشنهاد می‌کند مجروحان و پزشکان با یک آمبولانس و لندرور به دنبال جیپ به غنیمت گرفته‌شده‌ای که در آن رزمندگان راه را باز می‌کنند، از بیمارستان خارج شوند. در شهر، نیروهای عراقی که در حال تسخیر شهر هستند، مقابل آنها ظاهر می‌شوند و رزمندگان برای نجات دادن سرنشینان آمبولانس و لندرور، با عراقی‌ها درگیر شده و به شهادت می‌رسند. سرنشینان آمبولانس که نجات پیدا کرده‌اند، در اطراف شهر سرگردان می‌شوند و راه را گم می‌کنند. در میان آنها راننده آمبولانس، دکتر کسرا، یک ناخدا، یک زن که شوهرش رئیس گمرک خرمشهر بوده و شهید شده، مردی که مدام به فکر تسلیم شدن و نجات پول‌هایش است و یک امدادگر به نام هانیه که دو نوزاد را با خود آورده، حضور دارند. افسر عراقی در اطراف بیمارستان به اسارت درآمده هم با آنهاست. در کنار یک رود، جعبه حامل دو نوزاد روی آب می‌افتد و وقتی راننده برای نجات دادن بچه‌ها خود را به آب می‌زند، نیروهای عراقی از آن طرف رود او را به شهادت می‌رسانند...
چرا این فیلم را ببینیم؟ سرزمین خورشید داستان تلخی دارد؛ در آن شکی نیست. اما این تلخی تنها گوشه‌ای از تلخی‌های جنگ تحمیلی است که به روایت سینما به‌تصویر درآمده است و با توجه به بازی بازیگران شاخص سینمای آن سال‌ها در آن، تماشایی است. نکته قابل توجه این‌که موسیقی این فیلم سینمایی را هم مرحوم بابک بیات با چیره‌دستی ساخته است.
کارگردان: احمدرضا درویش
بازیگران: زنده‌یاد خسرو شکیبایی، گلچهره سجادیه، سعید پورصمیمی، محمود پاک‌نیت و محمدرضا مشاک‌زاده.
سال تولید: 1375
امروز: «روز سوم»، ساعت 24 از شبکه سه
فیلم سینمایی روز سوم امروز ساعت 24 از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
خلاصه داستان: این فیلم، قصه برادری است که در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای در بحبوحه اشغال شهر خرمشهر مجبور می‌شود خواهر کوچکترش را که پایش شکسته و امکان فرار از منزل ندارد زیر خاک پنهان کند تا شبانه آن را از میان عراقی‌ها که خانه را محاصره کرده‌اند، فراری دهد. این ماجرا سه شب ادامه دارد، خواهر مجبور می‌شود زیر خاک بماند و اتفاقات زیادی در حاشیه آن رخ می‌دهد. در واقع داستان فیلم، سه روز آخر منتهی به سقوط خرمشهر است.
چرا این فیلم را ببینیم؟ فیلم سینمایی روز سوم براساس یک داستان واقعی ساخته شده است و بخشی از تلاش‌ها و از جان‌گذشتگی‌های مردم در استان‌های جنوبی کشور و به‌ویژه خرمشهر را به تصویر می‌کشد. این فیلم را که براساس طرحی از حمید زرگرنژاد و به قلم مهدی سجاده‌چی به نگارش درآمده است علیرضا مسعودی بازنویسی کرده و در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر آن سال، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی و بهترین کارگردانی شده است.
کارگردان: محمدحسین لطیفی
بازیگران: باران کوثری، پوریا پورسرخ، حامد بهداد، برزو ارجمند، مهدی صبایی، شهرام قائدی، مرتضی زارع، مالک سراج، مجید یاسر و مهدی ساکی
سال تولید: 1385
فردا: «همسنگار»، ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه شما
فیلم تلویزیونی همسنگار به کارگردانی احسان عبدی‌پور، فردا ساعت 13 و30 دقیقه از شبکه شما پخش خواهد شد.
خلاصه داستان: پس از محاصره شهرهای آبادان و خرمشهر توسط نیروهای عراقی در طول جنگ تحمیلی، تنها راه خروج از این دو شهر، شهر بهمنشیر ‏است و مردم منطقه در وضعیت نابسامانی به سر می‏برند. ناخدا شریف که در جزیره خارک زندگی می‏کند، پس از مطلع شدن از وضعیت مردم آن منطقه لنچ خود را در اختیار دو نفر از دوستان قدیمی خود قرار می‏دهد تا این کار مهم را انجام داده و مردم را به سلامت از شهر خارج کنند. لنچ به آبادان می‏رسد و مهاجران سوار بر لنج می‏شوند و به سمت بوشهر حرکت می‏کنند. در میان راه چمدان قبادی که حاوی طلاست، به دریا می‏افتد. او یکی از سرنشینان لنچ را متهم به این عمل می‏کند. قبادی پیشنهاد می‌دهد هر کس چمدان او را برایش از دریا بیاورد، یک چهارم میزان طلای موجود را به او خواهد داد، اما هیچ‌یک از افراد داوطلب، موفق به یافتن چمدان نمی‏شوند.
چرا این فیلم را ببینیم؟ فیلم تلویزیونی همسنگار در صدا و سیمای مرکز بوشهر ساخته شده و کارگردان آن احسان عبدی‌پور است. عبدی‌پور از جمله کارگردانان نسل جدید سینمای ایران و خود متولد شهر بوشهر است و نسبت به فرهنگ و آداب و رسوم مردمان ساکن استان‌های جنوبی کشور تسلط خوبی دارد. حالا در کنار نام کارگردانان شناخته شده‌ای که در طول این سال‌ها با موضوع جنگ تحمیلی به فیلمسازی پرداخته‌اند، نام عبدی‌پور هم دیده می‌شود و نگاه تازه او نسبت به این موضوع، یعنی جنگ تحمیلی و اثرات آن بر زندگی مردم استان‌های درگیر جنگ قابل توجه است.
کارگردان: احسان عبدی‌پور
بازیگران: حمید باغکی، عباس جوادی، حسین قفلی، هدی نوریزاد، جعفر بهبهانی، صدیقه صداقت، خانم نیک‌آزاد، دیانا قیم، سپیده جمالی، مریم ایزدجو، سیدمحسن نبوی و جمعی از هنرمندان بومی بوشهر و آبادان
سال تولید: 1390
فردا: «وال‌ئی»، ساعت 14 از شبکه کودک
فیلم سینمایی «وال‌ئی» فردا ساعت 14 از شبکه کودک پخش خواهد شد.
خلاصه داستان: 700 سال از ترک زمین توسط انسان‌ها سپری شده و آنچه که بر روی کره زمین باقی مانده، کوه زباله و آهن‌پاره انباشته شده است. وال‌ئی، ربات هوشمند آشغال‌جمع‌کنی است که مأموریت دائمش، فشرده‌سازی و جمع‌آوری این پسماندها و آلودگی‌های صنعتی است. روزی وال‌ئی مشغول کار است که سفینه‌ای غول‌پیکر از فضا فرود می‌آید و مهمان کوچکی را به همراه خود می‌آورد. این مهمان ایو به معنی (حوا) نام دارد و توسط وال‌ئی با لفظ ایوا تلفظ می‌شود. ایو که ربات پیشرفته‌ای است، موظف است نشانه‌های حیات را در کره زمین شناسایی کرده و در صورت موفقیت، آن را به انسان‌ها در اعماق فضا برده و گزارش کند. زمانی که ایو بالاخره گیاه سبز نادری را می‌یابد و زمین را ترک می‌کند، وال‌ئی که دلباخته او شده، به دنبال او به فضا می‌رود و عشق و حیات را به زمین برمی‌گرداند.
چرا این فیلم را ببینیم؟ فیلم پویانمایی وال‌ئی گرچه برای گروه سنی کودکان تولید شده است، دست روی مفاهیمی گذاشته که برای همگان جذاب بوده و حتی گروه‌های سنی بزرگ‌تر را هم به خود جلب می‌کند. مفاهیم اصلی این پویانمایی عشق، انسانیت، درستی و تلاش برای داشتن یک زندگی بهتر و حیاتی مفیدتر است. رنگ‌آمیزی درست و روش پیشرفته ساخت پویانمایی هم به کمک این اثر آمده و وال‌ئی را به فیلمی تبدیل کرده که می‌تواند خانواده‌ها و کودکانشان را در کنار هم به تماشای خود دعوت کند. وال‌ئی در مراسم اسکار سال 2009، برنده جایزه بهترین فیلم بلند پویانمایی هم شد.
کارگردان: اندرو استنتون
سال تولید: 2008
فردا: «خوش‌غیرت»، ساعت 16 از شبکه یک
فیلم تلویزیونی «خوش‌غیرت» جمعه 3 خرداد ساعت 16 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
خلاصه داستان: تقی پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق، نام کامیونش را از خوش‌رکاب به خوش‌غیرت تغییر داده است. حالا صدام سقوط کرده و تقی به همراه شاگردش، عزت تصمیم می‌گیرند با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به عراق سفر کرده و به مردم عراق کمک کنند که این تصمیم باعث اتفاقاتی برایشان می‌شود.
چرا این فیلم را ببینیم؟ نوروز سال 1381 بود که مجموعه تلویزیونی «خوش‌رکاب» به عنوان مجموعه مناسبتی نوروز به همت گروه حماسه و دفاع شبکه یک سیما روانه آنتن شد. خوش‌رکاب در زمانه پخش خودش مجموعه‌ای متفاوت بود که شخصیت اصلی‌اش نه یک انسان، که یک کامیون قرمز رنگ بود و قصه‌های دیگر این مجموعه را حول محور خود می‌ساخت. استقبالی که در آن سال از این مجموعه تلویزیونی صورت گرفت، موجب شد عوامل ساخت این مجموعه تصمیم به تولید ادامه‌ای برای داستان آن گرفته و سرنوشت خوش‌رکاب را این بار در قالب مجموعه‌ای جدید با نام خوش‌غیرت در سال 83 روانه آنتن کنند. حالا این مجموعه 15 قسمتی به صورت یک فیلم تلویزیونی تدوین شده و تماشای دوباره آن بعد از گذشت 15 سال بی‌شک خاطره‌انگیز است.
کارگردان: علی شاه‌حاتمی
بازیگران: محمد کاسبی، پویا امینی، مجید صالحی، مریم سعادت، مونا فرجاد، امیر نوری و خشایار راد
سال تولید: 1383

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها