دوره نوجوانی حد فاصل بین جوانی و کودکی است و مسائل خاص خودش را دارد. زمانی که نوجوان به مرحله جوانی (یعنی حدود 18 سالگی) نزدیک می‌شود، میل و رغبت او برای انجام کارهای پرخطر یا کارهایی که از انجام آن منع می‌شود، افزایش می‌یابد. یکی از مواردی که خانواده‌ها را به‌شدت پریشان می‌کند تمایل فرزندشان به سیگار، قلیان و مواد مخدر است.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۹۷

بنابراین به دلیل حساسیت و نگرانی که دارند، مدام در حال کنکاش و بررسی هستند تا متوجه شوند فرزند آنها درگیر ماده خاصی شده یا خیر. یکی از موادی که جوانان و حتی نوجوانان به آن گرایش نشان می‌دهند، «گل» است.
گل مخدر جدیدی نیست و در حقیقت همان ماریجواناست که با اسم گل در دسترس افراد قرار می‌گیرد و در واقع با تغییر نام، افراد به دنبال این هستند که میزان گرایش به مصرف را افزایش دهند.
در دوره نوجوانی به دلیل افزایش میل به استقلال و هیجان‌طلبی، افراد تمایل دارند کارهای خاصی انجام دهند و همچنین به دلیل این‌که می‌خواهند در گروه دوستان شرکت کنند و مورد پذیرش آنها قرار گیرند، بنابراین احتمال بروز رفتارهای پرخطر در آنها زیاد می‌شود.
یکی از دلایل گرایش به استفاده از ماری جوانا، این است که دانش‌آموزان تصور می‌کنند با کشیدن گل (یا همان ماری جوانا)، می‌توانند تمرکز بهتری داشته باشند و بهتر درس بخوانند یا این‌که احساس می‌کنند اگر عصبانی، ناراحت یا غمگین باشند با استفاده از گل می‌توانند حال خود را بهتر کنند. همچنین برخی افراد نیز به دلیل این‌که می‌خواهند وزن کم کنند و اندام خوش‌فرمی داشته باشند، به جای ورزش و گرفتن رژیم، گل می‌کشند و با این کار احساس رضایت می‌کنند و حتی عنوان می‌کنند که گل خیلی با بدن آنها سازگار است.
برخی علائم مصرف گل عبارتند از:
کاهش اشتها
مشکلات خواب
از دست دادن وزن
تحریک‌پذیری
بی‌قراری
کابوس‌های شبانه
تغییر در ادراک (مثل ادراک صدا یا رنگ‌ها)
سرخ شدن چشم‌‌ها
منگی و بی‌توجهی به اطراف
افزایش ضربان قلب و افزایش اضطراب
احساس تشنگی، خشک شدن و کف کردن بزاق دهان
و در بلند‌مدت با ادامه‌دار شدن مصرف، حافظه بلند‌مدت و کوتاه‌مدت فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و نوسانات خلقی و اختلالات یادگیری و تغییر در تمایل جنسی در فرد ایجاد می‌شود.

دکتر مهرنوش دارینی

روان شناس و مشاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها