آندومتریوز می‌تواند بدون علامت باشد، اما مهم‌ترین علامت آن درد شدید در دوران قاعدگی است.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۹۴

دکتر عاطفه گرگین، عضو تیم تخصصی کلینیک آندومتریوز ابن‌سینا با اشاره به باورهای نادرست در میان زنان جامعه درباره قاعدگی گفت: متأسفانه این تصور به غلط در میان دختران و زنان کشورمان وجود دارد که درد شدید در دوره قاعدگی طبیعی است و همه خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. از قدیم این باور نادرست را به ما منتقل کرده‌اند و ما هم آن را به فرزندان‌مان انتقال می‌دهیم. همین موضوع باعث می‌شود که تشخیص یک بیماری مهم زنان، یعنی آندومتریوز، سال‌ها به تعویق بیفتد.
این متخصص و جراح زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری و لاپاراسکوپی توضیح داد: آندومتریوز یعنی رشد بافت آندومتر یا همان بافت دیواره رحم در جاهای دیگر. یعنی بافتی که قاعدتا مختص جدار رحم است، در جاهای دیگر، مثلا لوله‌های رحمی، تخمدان‌ها یا نقاط دیگر شکم و لگن و حتی در دیگر اعضای بدن، مانند ریه، رشد می‌کند. این بافت‌ها با شروع قاعدگی، همانند دیواره رحم شروع به خونریزی می‌کنند و باعث دردهای شدید می‌شوند. آندومتریوز می‌تواند با آغاز بلوغ دختران بروز کند و بنابراین می‌تواند دختران نوجوان را هم درگیر کند. وی افزود: هنوز مشخص نیست علت شکل‌گیری آندومتریوز چیست، اما عوارض جدی آن، مثل ایجاد چسبندگی و ناباروری به اثبات رسیده است و هرچه این بیماری دیرتر تشخیص داده شود، بیشتر گسترش پیدا می‌کند و نقاط بیشتری را درگیر می‌کند. اینجاست که اهمیت توجه به دردهای قاعدگی آشکار می‌شود. وی با یادآوری این که درد شدید قاعدگی لزوما به معنی وجود آندومتریوز نیست، تاکید کرد: مطرح کردن این هشدار برای این است که والدین دختران نوجوان یا خانم‌های بزرگسال از کنار این علائم به‌سادگی عبور نکنند و حتما برای انجام بررسی‌های لازم به متخصصان این حوزه مراجعه کنند. درد حین نزدیکی، شدید بودن خونریزی قاعدگی، درد مزمن لگنی و ناباروری از دیگر علائم این بیماری‌اند، اما هیچ کدام علامت اختصاصی آندومتریوز نیستند و فقط می‌توانند شک وجود این بیماری را مطرح کنند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه اکنون جراحی‌های پیشرفته لاپاراسکوپی برای برداشتن بافت‌های آندومتریوز با موفقیت در کلینیک ابن سینا انجام می‌شود و تعداد، کیفیت و دقت جراحی‌های انجام‌شده همطراز بهترین مراکز جراحی جهان است. در موارد پیشرفته چون بیماری ممکن است اندام‌های داخلی، مانند روده و مجرای حالب را هم درگیر کرده باشد، جراحی‌ها به صورت تیمی و با همکاری متخصصان و جراحان داخلی، ارولوژی و دیگر تخصص‌های مرتبط انجام می‌شود./ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها