یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

غنی‌سازی اورانیوم استراتژی عملی ایران برای هزینه‌دار کردن اقدامات آمریکا

سخنگوی اسبق وزارت خارجه تأکید کرد: نوع برخوردی که دولت ترامپ با تعهدات بین‌المللی، شرکای اروپای و یا در رابطه با سایر کشورهای منطقه آسیا داشته نشان‌دهنده این است که با یک جریان قابل پیش‌بینی روبرو نیستیم بلکه افرادی با تفکرات متناقض و غیرمتوازن در آنجا نقش‌آفرینی می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۰۷۵۲۸
رفتار ترامپ به‌هیچ‌وجه منطقی نیست/ افزایش غنی‌سازی یعنی تعهدات برجامی باید دوطرفه باشد

رامین مهمانپرست در گفتگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص رفتار ترامپ در درخواست مذاکره هم‌زمان با تهدید به پایان ایران با تأکید بر اینکه تردیدی در خصوص سیاست چندگانه و متناقض در بین سیاستمداران آمریکا وجود ندارد اظهار کرد: گروه‌های متفاوتی در آمریکا فعالیت و اظهارنظر می‌کنند و بخصوص در تیم آقای ترامپ افراد غیرمتعادلی حضور دارند که بعضی از آن‌ها با توجه به سوابق خود مواضع غیرمعقولی دارند.

مهمانپرست ادامه داد: این افراد با گروه‌های تروریستی همکاری و در جمع منافقین حضورداشته‌اند و همچنین تا جای از منافع رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند که حتی به نظر می‌رسد اولویت آن‌ها تأمین منافع رژیم صهیونیستی باشد.

وی با تأکید بر اینکه گروهی از افرادی که در سیاست خارجی آمریکا نقش دارند تندرو و غیرمتعادلی هستند ادامه داد: ضمن اینکه مواضع خود آقای ترامپ هم به‌هیچ‌وجه منطقی و قابل پیش‌بینی نیست و رفتار نامتوازنی دارد.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه تأکید کرد: نوع برخوردی که دولت ترامپ با تعهدات بین‌المللی، شرکای اروپای و یا در رابطه با سایر کشورهای منطقه آسیا داشته نشان‌دهنده این است که با یک جریان قابل پیش‌بینی روبرو نیستیم بلکه افرادی با تفکرات متناقض و غیرمتوازن در آنجا نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی مواضع آمریکایی‌ها را که ازیک‌طرف دم از آمادگی برای مذاکره می‌زنند و از طرف دیگر تهدید می‌کنند به‌منظور جنگ روانی با مردم ایران دانست و اظهار کرد: آن‌ها به دنبال ایجاد اختلاف و دودستگی در کشور هستند، ازیک‌طرف می‌خواهند بگویند که ما اهل منطق و مذاکره هستند و از طرف دیگر نمی‌توانند ماهیت اصلی خودشان را پنهان کنند و شاید دنبال این هستند که نوعی آشفتگی در ذهن مردم ما ایجاد شود.

مهمانپرست ادامه داد: تدبیر و هوشیاری مسئولین کشور و به‌ویژه توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری خنثی‌کننده این جنگ روانی است.

وی با تأکید بر اینکه هر زمان ازنظر داخلی به یک نقطه قوتی می‌رسیم و ازنظر دفاعی در وضعیت خوبی قرار می‌گیریم، طرف مقابل ما مجبور می‌شود رفتارهای متناقضی از خود نشان دهد و نمی‌تواند سیاست واحدی را دنبال کند خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید هرچه در توان هست برای تقویت قدرت دفاعی و اقتدار داخلی به‌ویژه درزمینه اقتصادی تلاش کنیم.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در واکنش به اعلام سازمان انرژی اتمی در خصوص افزایش چهار برابری نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده هم‌زمان با تهدید‌های ترامپ تأکید کرد: وقتی بر اساس توافق برجام هر دو طرف تعهداتی دارند اگر قرار باشد یک‌طرف به تعهدات خود عمل نکند و طرف دیگر به همه آن موارد پایبند باشد نشان می‌دهد که این توافق عادلانه و تأمین‌کننده منافع ملی نیست و به همین دلیل فکر می‌کنم ما می‌توانیم در جهت اهداف صلح‌آمیز خودمان فعالیت‌های بیشتری را دنبال کنیم تا طرف مقابل هم به این درک برسد که اگر نخواهد به تعهدات خود عمل کند لزومی ندارد طرف ایرانی دقیقاً در همان چارچوب عمل کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه قبلاً شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده بود که ایران می‌تواند بعضی از تعهدات خود را به شکل آزادانه‌تری دنبال کنیم اظهار کرد: این رفتار هیچ‌کدام ناقض برجام نیست ولی می‌تواند به این معنا باشد که تعهدات باید به شکل دوطرفه دنبال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها