مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت یزد با تائید مرگ یک خانم 19 ساله اهل زابل سیستان و بلوچستان بر اثر تب کریمه کنگو در یکی از بیمارستان های مرکز استان تاکید کرد: طی چند سال گذشته موردی از فوت افراد به علت ابتلا به این بیماری، در یزد گزارش نشده بود.
کد خبر: ۱۲۰۷۵۱۶
تائید مرگ بیمار زابلی به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در یزد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، دکتر مجید جعفری افزود: بیمار مدتی قبل با علائمی شبیه تب کریمه کنگو به یکی از مراکز درمانی استان مراجعه کرد و با وجود تلاش پزشکان، متاسفانه فوت می کند.

وی به روند بیماری این فرد اشاره کرد و اظهار داشت: شوهر بیمار به دلیل کار از یک سال قبل در ابرکوه سکونت دارد که 45 روز قبل از شروع علائم بیماری در زابل سکونت داشت و 17 اردیبهشت ماه به ابرکوه عزیمت می کند.

جعفری اضافه کرد: یک روز بعد علائم غیر اختصاصی تب ، تهوع ، استفراغ و درد شکم در بیمار آغاز شد که 19 اردیبهشت به علت تشدید علائم به بیمارستان ابرکوه مراجعه و بستری شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها مرکز بهداشت یزد اضافه کرد: بیمار 20 اردیبهشت به علت عدم بهبودی به یزد انتقال یافت و با وجود اقدامات درمانی، روز بعد فوت کرد.

وی اضافه کرد: به دنبال بررسی های آزمایشگاهی و ارسال نمونه به تهران ، تشخیص تب کریمه کنگو ( CCHF ) قطعی شد و با توجه به شواهد اپیدمیولوژیک محل ابتلای فرد به احتمال زیاد زابل است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها مرکز بهداشت یزد خاطر نشان کرد: با این وجود شبکه دامپزشکی ابرکوه بررسی لازم را برای کنترل محل زندگی فرد مبتلا و احتمال تماس با دام و کنه و در صورت نیاز اقدام های کنترلی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به علت همجواری با افغانستان و پاکستان عمده موارد بیماری در کشور را داراست، تاکید کرد: به احتمال قوی متوفی در محل سکونت خود یعنی زابل به این بیماری مبتلا شد.

جعفری با اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری حاد است که در مواردی منجر به مرگ فرد می شود تصریح کرد: این بیماری در کشور به صورت بومی (آندمیک ) است لذا بیماری در هر نقطه ای از جمله استان یزد دیده می شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت یزد اضافه کرد: با توجه به اینکه یزد در مسیر تردد و جابه جایی دام قرار دارد، از عموم شهروندان و به ویژه افراد در معرض خطر از جمله دامداران ، قصابان ، کارکنان بهداشتی درمانی و دامپزشکی، خانم های خانه دار در معرض تماس با گوشت آلوده هستند باید نکات احتیاطی و پیشگیری را رعایت کنند.

بیماری کریمه کنگو ، تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه ها به دام ها منتقل و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به این بیماری مبتلا می شود.
تب همراه با درد عضلانی، درد گردن ، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلو درد، نوسان خلقی و خواب آلودگی از مهمترین علائم تب خونریزی دهنده کنگوست.

این بیماری برای اولین بار در سال 1944 میلادی در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت.

در سال 1969 مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در اپیدمی سال 1956 در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها