سحرهای رمضان با ده‌ها برنامه معنوی رادیو و تلویزیون حال و هوای دیگری دارد

خبرآمد سحری در راه است

سحرهای ماه مبارک رمضان از معنوی‌ترین لحظات است. یکی از سنت‌های رسانه ملی نیز همراهی با مخاطبان میلیونی سحرگاهی رمضان در قالب برنامه‌های زنده رادیویی و تلویزیونی است. علاوه بر پخش دعاهای مخصوص این روزها، چندسالی است که برنامه‌سازی برای سحر هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. سازمان از مدت‌ها قبل در کنار برنامه‌های ویژه افطار و سریال‌ها تدارک ویژه‌ای هم برای سحرها می‌بیند. امسال معاونت سیما با 9 برنامه سحرگاهی، رکوردی جالب در این زمینه به دست آورده است. تفاوت امسال با سال‌های گذشته تنوع در ساختار است. تلاش شده در کنار فضای معنوی این ساعات، تنوع نیز لحاظ شود و تقریباً تمام گروه‌های سنی را در بر بگیرند. معاونت صدا هم با برنامه‌های پرسابقه خود، مونس آنهایی است که سحر بیدار می‌شوند. این هفته سراغ برنامه‌سازان سحرگاهی رفته‌ایم تا از حال و هوای بی‌نظیر فعالیت در سحرگاهان بگویند. گزارش ما از برنامه سحرگاهی شبکه سه را هم می‌توانید در صفحه 5 بخوانید.
کد خبر: ۱۲۰۷۲۸۰


«ماه خدا» برنامه‌ای پدرانه در شبکه یک

برنامه شکل و شمایلی سنتی داشته و مخاطبان خاص خودش را دارد. حسن سلطانی مجری برنامه «ماه خدا» درباره این برنامه گفت: از آنجا که مخاطبان برنامه‌های سحرگاهی با فاصله به جمع مخاطبان برنامه اضافه می‌شوند و گروه‌های مختلفی هستند، ما باید مجموع این مخاطبان را در نظر بگیریم و در بسته‌هایی که برای ساعت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم سعی کنیم تا همه مخاطبان را راضی نگه داریم. برای مثال از قطعه‌های ادبی، ‌عرفانی، بوستان و گلستان، نظامی، ترجمه ادعیه، دعای ابوحمزه، افتتاح و دعای سحر استفاده می‌کنیم. وی ادامه داد: اگر سیره معصومان را خوانده باشید می‌بینید که در زمان سحر، اغلب به دعا و راز و نیاز می‌پرداختند،‌ به همین خاطر آن زمان از روز دیگر عملاً فرصتی برای صحبت درباره فلسفه روزه‌داری نیست و باید مطالب بسیار کوتاه، شیرین، گویا و بر اساس حوصله مخاطب در زمان سحر چیده شود. همچنین با احتساب برنامه‌های میانی و پلی‌بک‌ها، «ماه خدا» جُنگ معرفتی برای سحرهای ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.
گسترده شدن «خوان نیاز» در انتهای خیابان الوند
شبکه دوی سیما نیز برنامه «خوان نیاز» را برای مخاطبان سحرگاهان خود تدارک دیده است. این برنامه به تهیه‌کنندگی رحیم صادق‌پور تولید می‌شود و اجرای آن را محمدرضا احمدی طباطبایی بر عهده دارد.
صادق‌پور «خوان نیاز» را یک برنامه خانوادگی می‌داند و در این باره می‌گوید: چون شبکه دو محوریت خانواده دارد، محوریت برنامه ما نیز متفاوت‌تر از سایر شبکه‌هاست و خانواده‌‌محور هم هست. این موضوع برایمان بسیار پررنگ است. ما دعای سحر و تلاوت زنده قرآن‌کریم و اذان داریم، اما یک بخش از فعالیت ما در آیتم‌هایمان به خانواده اختصاص دارد. به عنوان مثال آیتم افطاری ساده به حضور خانواده‌ها در مساجد می‌پردازد.
وی ادامه داد: مهمان‌هایی هم که می‌آوریم طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند با خانواده‌هایشان در برنامه حضور داشته باشند و البته خانم‌های شاعر نیز حضور مهمی در برنامه‌های ما داشته‌اند. شعار برنامه «خانواده رمضانی» است و حضور پدر و مادر و فرزندان را ملموس کرده‌ایم.
سحر ساعد با «سحوری» شبکه 4
شبکه چهار سیما نیز امسال برگ جدیدی را در اجرا رو کرد. برنامه «سحوری» با اجرای ساعد باقری روی آنتن رفت. مجری از سال ۹۳ تا پیش از این، برنامه‌ای روی آنتن نداشت و حالا با بازخوانی متون ادبی تاریخی با محوریت اخلاق به آنتن تلویزیون بازگشته است. امیر قمیشی تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی نیز درباره سحوری گفت: قرار است مخاطب سحرگاهی شبکه چهار سیما در این برنامه، نسخ کهن را از زاویه اخلاق و مودت و دین‌داری مرور کند. در حقیقت از زاویه ادبیات به این موضوع می‌پردازیم.

وی درباره این‌که مخاطب عام تا چه میزان با این برنامه ارتباط برقرار خواهد کرد نیز اظهار کرد: ما به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و از حالا هم خودمان را برای روز قدس آماده می‌کنیم که اهمیت این موضوع را در نسخ اسلامی بررسی کنیم. پیشنهادی هم از سوی مدیر شبکه چهار داشتیم که دو دقیقه پیش از اذان، ذکر اباعبدا... (ع) را پخش کنیم که با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است.

شبکه 5 و تکرار «خلوتگه عارفان»

این شبکه در سحرهای ماه رمضان برنامه «خلوتگه عارفان» را به روی آنتن می‌برد که آیتم‌های جدیدی دارد؛ اما پلاتوهای آن که متعلق به مجید یراقبافان است، تکرار سال گذشته است. مجید یراقبافان درباره اجرای این آیتم‌ها گفت: این برنامه با حال و هوای متفاوتی نسبت به شبکه‌های دیگر ضبط شد و البته تلاش کردم از سبک اجرای خودم فاصله نگیرم. اعتقاد دارم مجری در قدم اول باید خودش باشد و اگر این اتفاق نیفتد و کار با ادا و تقلید پیش برود، مخاطب من را نمی‌پذیرد. لذا فرق نمی‌کند
این مجری در کدام شبکه باشد و دیگر مخاطب او را به عنوان خودش می‌پذیرد و اگر در هر برنامه‌ای یک رنگ دیگر به خود بگیرد، مخاطب دیگر او را دوست نخواهد داشت.

از افق به «ایوان خدا»

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، کنداکتور پخش شبکه افق نیز با تغییراتی همراه بود و برنامه‌های جدیدی جایگزین برنامه‌های روتین شدند. از جمله این موارد می‌توان به «ایوان خدا» اشاره کرد که ویژه برنامه سحرگاهی شبکه افق است. این برنامه با اجرای سیدمرتضی جوادی و شهرام شکیبا هر روز ساعت ۳ بامداد به صورت زنده از مشهد مقدس روی آنتن می‌رود. «ایوان خدا» برنامه ای گفت‌وگو محور و با موضوعات دینی و مذهبی است و مهمان ده شب اول آن، حجت الاسلام مهدی ماندگاری است که با تهیه کنندگی سجاد بهمن آبادی تولید می‌شود؛ این برنامه به مدت یک ساعت و نیم روی آنتن خواهد بود.

طعم شیرین روزه برای کودکان و نوجوانان

حالا برای تلویزیون هم جا افتاده که در لحظات ملکوتی سحرگاهی در کنار برنامه‌هایی متناسب با حال و هوای معنوی و عرفانی‌اش، فضایی را نیز به کودکان و نوجوانان اختصاص دهد. وجود شبکه‌های تخصصی کودکان و نوجوانان این زمینه را فراهم می‌کند تا مخاطبانش - که بخشی از آنها روزه اولی‌ها هستند - با انگیزه بیشتری روزه بگیرند و سرشار از احساسی که تجربه می‌کنند، رسماً به مهمانی خدا دعوت شوند. امسال نیز مانند دو سال گذشته، شبکه‌های نهال و امید در لحظات ملکوتی سحر میزبان کودکان و نوجوانان شده‌اند. علاوه بر این، جدول پخش این دو شبکه در ماه رمضان اندکی تغییر می‌کند و با ویژه برنامه‌هایی با محتوای رمضان حال و هوای معنوی این ماه را به مخاطبانش منتقل می‌کند.
شادی در کوچه بهار
«کوچه بهار» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه امید هر بامداد ماه رمضان ساعت 3 با اجرای مشترک حسین رفیعی و سید محمدرضا نعمتی روی آنتن شبکه امید می‌رود. به گفته کاوه امیری تهیه‌کننده «کوچه بهار» این برنامه هم‌سن شبکه امید است و امسال در دومین تجربه از تولید ویژه سحرگاهی برای نوجوانان، مخاطبانش نوجوانان 12 تا 18سال است که اغلب در حال تحصیلند و امتحانات نهایی و کنکور دغدغه اصلی‌شان است.

وی درباره ساختار این برنامه می‌گوید: «کوچه بهار» برنامه‌ای گفت وگو محور و ترکیبی است که سه بخش مهمان دارد. با پیشنهاد ما و تأیید شبکه مهمانان را انتخاب می‌کنیم. هر چند همه کسانی که دعوت می‌شوند امکان حضور در برنامه را ندارند و به همین دلیل باید تعداد زیادی را در فهرست مدعوان قرار دهیم. در کنار مهمان اصلی که ترجیحاً جوانی موفق از میان هنرمندان، ورزشکاران، کارآفرینان و یا دانش پژوهان است، مهمان دیگر کارشناس برنامه است که درباره موضوع آن شب با نوجوانان صحبت می‌کند.
سهم سحر اولی‌ها محفوظ است
چهار سال است که برنامه «سر سفره خدا» توانسته در فضای شاد و متفاوت با دیگر برنامه‌ها بچه‌ها را در لحظات سحر پای خود بنشاند و توجهشان را تا حدی جلب کند. حمیدرضا عطارد کارگردان و تهیه کننده این مجموعه می‌گوید: می‌خواهیم روی بچه‌هایی که روزه اولی هستند، حساب ویژه ای باز کنیم. می‌دانیم بیدار شدن در آن وقت شب برای بچه‌ها سخت است، اما می‌خواهیم با تدارک یک برنامه ویژه، لذت سحری خوردن را برایشان بیشتر کنیم و بگوییم که آن وقت شب، تنها نیستند.

وی رویکرد اصلی این برنامه را تزریق نشاط و شادی برای روزه اولی‌ها می‌داند و می‌افزاید: این برنامه با محوریت ماه رمضان در فضایی کاملا شاد و پرنشاط به دنبال این است که روزه اولی‌ها در ساعات سحر کاملاً با نشاط سر سفره سحر در کنار والدینشان بنشینند و خاطره خوبی از سحرهای ماه مبارک رمضان داشته باشند.
روی موج سحر
ناگفته نماند که بیش از ۸۷۰ عنوان برنامه متناسب با ماه رمضان در شبکه‌های مختلف رادیویی نیز تدارک دیده شده و شاه‌آبادی معاون صدا در همین باره گفته است: ما در همه شبکه‌ها اقدامات ویژه‌ای برای ماه مبارک رمضان انجام داده‌ایم، به ویژه در برنامه‌های سحرگاهی و افطار شبکه‌ها اتفاقات خوبی افتاده است. تولید برنامه‌هایی با محوریت حق الناس، حضور چهره‌های معنوی به عنوان سخنران و برنامه‌هایی درباره احکام ویژه رمضان تولید شده است. «قرار بی‌قراران» ویژه برنامه سحرهای ماه رمضان رادیو ایران است. در «سحوری» ویژه برنامه سحر رادیو فرهنگ نه تنها ادعیه و مناجات سحر پخش می‌شود، بلکه فضایی معنوی برای آماده‌سازی روزه‌داران به وجود می‌آورد. ویژه برنامه سحرگاهی «بهشت اجابت» آشنایی با مفاهیم جوشن کبیر از رادیو معارف پخش خواهد شد و «تهران بیدار» ویژه سحرگاهی رادیو تهران و «زلال مثل باران» ویژه برنامه سحرگاهی رادیو گفت‌وگو از دیگر برنامه‌های سحری رادیو است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها