«از سال 1309 تا پیش از انقلاب اسلامی، 43 موزه در کشور فعال بوده است، از ابتدای انقلاب تا آغاز به کار دولت تدبیر و امید، 429 موزه فعال داشتیم و از سال 92 (آغاز کار دولت تدبیر و امید) تا امروز 208 موزه به موزه‌های کشور اضافه شده و تعداد موزه‌ها از مرز عدد 600 عبور کرده است.» اینها آماری است که علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ شنبه 28 اردیبهشت، به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی و در راستای توسعه کمی و کیفی موزه‌ها در کشور به آن اشاره کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۷۱۲۱

به گزارش جام‌جم، مونسان همچنین اظهار خرسندی کرده که بازدید از موزه‌ها در سبد هزینه خانواده‌های مردم ایران جای خود را باز کرده و در چند سال اخیر رشد داشته است.
معاون رئیس‌جمهور به این نکته هم اشاره کرده که علاقه‌مندان می‌توانند برای تشکیل موزه خصوصی اقدام کنند و تنها مساله این است که موزه‌های غیردولتی نمی‌توانند اشیای زیرخاکی در اختیار داشته باشند، جدای از این اما راه‌اندازی موزه غیردولتی کار سخت و پیچیده‌ای نیست و افرادی که علاقه‌مند فعالیت در این بخش هستند اعلام آمادگی می‌کنند و پس از بازدید کارشناسان ما از اشیای مورد نمایش و تأیید آنها، مجوز راه‌اندازی موزه صادر می‌شود. مونسان یادآور شده که اتفاقا راه‌اندازی این موزه‌ها در نقاط مختلف کشور به ایجاد اشتغال جوانان تحصیل‌کرده در این بخش نیز کمک بسزایی می‌کند، به همین دلیل ما تلاش می‌کنیم حمایت و همراهی لازم را با علاقه‌مندان موزه‌داری غیردولتی داشته باشیم. از جمله این‌که اگر موزه‌داران غیردولتی علاقه‌مند به راه‌اندازی موزه در بناهای تاریخی باشند ما در مرمت و احیای آن بنا حمایت‌های لازم را خواهیم داشت، همچنین امکان نمایش اشیاء به‌صورت مشارکتی نیز وجود دارد.
پیگیر استرداد آثار تاریخی به کشور هستیم
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به موضوع استرداد آثار تاریخی کشورمان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سال گذشته با انجام اقدامات حقوقی و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز، جلوی حراج سردیس هخامنشی در خارج از کشور گرفته شد و این اثر ارزشمند تاریخی به ایران بازگشت.
این درحالی است که روند استرداد آثار تاریخی به کشور نیز روند رو به رشدی داشته، یعنی از دهه 80 تاکنون 1540 قلم‌شیء تاریخی از کشورهای آمریکا، انگلیس، بلژیک و امارات به کشورمان بازگردانده شده و ما در حال پیگیری بازگرداندن بسته‌ای شامل 1300 قلم شیء تاریخی به کشور هستیم که امیدواریم در نیمه اول سال 98 این بسته ارزشمند به ایران بازگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها