گفت‌وگو با نجمه خدمتی، نخستین المپیکی ایران در رشته تیراندازی

شلیک بـه قلب المپیک

بانوی تیرانداز ایران نخستین ورزشکاری بود که سهمیه المپیک 2020 را در ژاپن کسب کرد.خدمتی که انگیزه‌های زیادی برای المپیک دارد در زمان کسب این سهمیه فکرش را نمی‌کرد که نخستین ورزشکار ایرانی باشد که این اتفاق برایش می‌افتد و نخستین مسافر ژاپن است.با تیرانداز ایران درباره این سهمیه و برنامه‌هایی که پیش رو دارد، گفت‌وگو کرده‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۸۵

کسب سهمیه چطور اتفاق افتاد؟
خودم هم فکر نمی‌کردم اولین ورزشکاری باشم که سهمیه گرفته‌ام.
اما نخستین چراغ را شما روشن کردید.
بله و خدا را شکر می‌کنم.دو سهمیه المپیک در مسابقات جهانی چین وجود داشت که یکی از آنها را من کسب کردم.
سطح مسابقات به چه صورت بود؟
خیلی بالا. همه ورزشکارانی که در آنجا بودند به دنبال سهمیه بودند.
پس حالا دیگر شما یکی از نفرات اعزامی به المپیک هستید، درست است؟
اگر خدا بخواهد این اتفاق خواهد افتاد.امیدوارم این سهمیه‌ای که کسب کردم، انگیزه‌ای باشد برای سایر ورزشکاران به‌ویژه خانم‌ها که بتوانند سهمیه‌های بیشتری را برای المپیک کسب کنند.
درباره المپیک حرف بزنید.قول مدال می‌دهید؟
همه تلاشم را خواهم کرد. تیراندازی قابل پیش‌بینی نیست و امیدوارم روز مسابقه در شرایط بسیار خوبی باشم تا بتوانم تمام رکوردهایی که در تمرین و مسابقات جهانی ثبت کرده‌ام را آن روز تکرار کنم و بهترین نتیجه را برای کشورم به‌دست بیاورم.من قول مدال نمی‌دهم.دوست هم ندارم از همین حالا گلایه کنم اما تنها راه رسیدن به اوج آمادگی برای تیراندازان حضور در اردوهای خارجی است.جدا از فرصت آماده سازی می‌توانیم فشنگ‌های مورد نیاز خود را هم تامین کنیم و با دغدغه کمتری کار را پیش ببریم. علاوه بر تجهیزات و فشنگ حضور مربی خوب و توانمند کمک بزرگی به تیراندازان است که خوشبختانه با حضور الهام هاشمی مشکل قبلی ما در این خصوص کاملا حل شده است.ما مشکل لباس داریم.
سال قبل بود که افت شدیدی کرده بودم و دلیل آن مشکل لباس ورزشی‌ام بود. به محض این‌که توانستم این مشکل را با هزینه شخصی حل کنم، رکوردهایم خیلی سریع شروع به افزایش کرد. در مورد لباس و مشکلات دیگر دنبال مقصر نمی‌گردم اما مساله دیگری که ناراحت‌کننده بود این‌که فدراسیون یک سلاح خفیف (سه وضعیت) داشت اما آن را برای تامین در اختیار من قرار نداد و آن را به یک تیرانداز مبتدی داده بود!
فکر می‌کنید برای المپیک ژاپن چند بانوی ورزشکار سهمیه کسب کنند؟
امیدوارم که زیاد باشد.بانوان ما انگیزه‌های زیادی دارند اما خب محدودیت هم دارند. خوشبختانه در تیراندازی بانوان ایران موفق بوده‌اند و در خیلی از مسابقات از آقایان بهتر نتیجه گرفته‌اند. امیدوارم در همه رشته‌ها این هم‌سطح بودن اتفاق بیفتد. آن وقت مسؤولان صددرصد این انتظار را از ما داشته باشند که خانم‌ها مثل آقایان می‌توانند در مسابقات موفق باشند.
آخرین وضعیت خودتان به چه صورت است؟ تیم ملی، تیراندازی و...
من باید دوباره تشکر ویژه‌ای از خانم الهام هاشمی بکنم. ایشان خیلی برای من زحمت کشیده‌اند. اگر من به اوج رسیدم و سهمیه المپیک گرفتم بدون شک زحمات ایشان بوده است. یک جورهایی مدیون هستم و اگر ایشان نبودند شاید این اتفاق نمی‌افتاد. امیدوارم کنار ما همچنان حضور داشته باشند و ما هم بتوانیم مربی زحمتکش و فدراسیون را سربلند کنیم. وضعیت تیم ملی هم که خوب است و امیدوارم سایر بچه‌ها هم بتوانند سهمیه بگیرند.
حرفی مانده که بخواهید بزنید؟
نه، اما اگر آخرین رده‌بندی رنکینگ جهانی را ببینید من 18 پله صعود داشته‌ام و این اتفاق هم در خفیف و هم در رشته بادی رقم خورد. این نوید خوبی است و باز هم امیدوارم که مسؤولان به تیراندازی و مشکلات‌مان فکر کنند و حمایت بیشتری از این رشته پرمدال داشته باشند.

مازیار فیروزی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها