درجلسه افطاری دانشجویان با رئیس قوه قضاییه چه گذشت؟

صریح و ساده با رئیس‌‌القضات

رئیس قوه قضاییه، چهارشنبه شب میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود و در نشستی که دو ساعت و نیم طول کشید، نظرات آنها را شنید. در این دیدار صریح و صمیمانه، مسائل و موضوعات متنوع حقوقی و قضایی از سوی دانشجویان مطرح شد که حجت‌الاسلام رئیسی پس از پایان اظهارنظر دانشجویان در یک جمع‌بندی به آنها پاسخ داد. بحث نشست‌های روسای قوا با دانشجویان همواره به عنوان مطالبه‌ای از سوی بدنه دانشجویی مطرح بوده و برگزاری این نشست به فاصله اندکی از انتصاب حجت‌الاسلامسیدابراهیم رئیسی به ریاست دستگاه قضا، نشان‌دهنده اهتمام وی به این موضوع است. در گفت‌وگو با چند نفر از دانشجویان حاضر در جلسه به بررسی فضای این نشست و مهم‌ترین مباحثی که میان دانشجویان و رئیس قوه قضاییه رد و بدل شد، پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۲۸

کلیدواژه «پیگیری خواهد شد»
محمدامین سلیمی / عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی
در جلسه با آقای رئیسی، تشکل‌های مختلف با گرایش‌های گوناگون حضور داشتند و مسائل متعددی مطرح شد. افسارگسیختگی خصوصی‌سازی، رسیدگی به مفاسد درون قوه قضاییه، رسیدگی به برخی احکام مصداقی که از نظر دانشجویان غیرعادلانه بود، زمین‌خواری‌های گسترده و... از جمله مواردی بود که توسط دانشجویان در جلسه مطرح شد. برخی دانشجویان هم پیشنهادهای ساختاری برای اصلاح برخی رویه‌های قوه قضاییه مطرح کردند که آقای رئیسی هم سعی کرد همه موارد را پاسخ دهد. البته طبیعی است در این مدت کوتاهی که مستقر شده‌اند، نتوانند خیلی پاسخ عملیاتی به درخواست‌ها بدهند و به همین دلیل یکی از کلیدواژه‌های ایشان در این جلسه، پیگیری خواهد شد یا در دستور کار است. البته آقای رئیسی اکثریت موارد را پذیرفتند و درباره پرونده جنجالی لواسانات تاکید کردند که در حال پیگیری ویژه است و ایشان خط‌قرمزی در این زمینه نمی‌شناسد. پیگیری سامانه شفافیت آرای قضات و فعال کردن شورای حفاظت از اموال و منابع بیت‌المال از دیگر نکات جالب توجه در صحبت‌های رئیس قوه قضاییه بود. در مجموع فضای جلسه مثبت بود و دانشجویان موارد مدنظرشان را مطرح کردند. دانشجویان همچنین بر دوطرفه بودن این جلسات تاکید داشتند و از رئیس قوه قضاییه خواستند با حضور در دانشگاه، شنونده اظهارات دانشجویان باشد و به سوالات آنها پاسخ دهد.

افزایش نشست‌های مشترک با دستگاه قضایی
سارا عاقلی/ عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت
نحوه مدیریت نشست دانشجویان با رئیس قوه قضاییه نسبتا مناسب بود و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را مطرح کردند. اما نکته‌ای که باید به آن بپردازم تعدد پراکندگی مطالب عنوان شده از سوی دانشجویان بود، چرا که موضوعات مربوط به قوه قضاییه بسیار گسترده است. بنابراین بهتر است به جای برگزاری چند ساعته و طولانی چنین نشست‌هایی که چندان مفید نخواهد بود، ساعات برگزاری آن کم شده و بر تعداد این جلسات افزوده شود.مهم‌ترین نکات مطرح شده در این نشست مربوط به ساختار قوه قضاییه، نظارت بر این دستگاه، همچنین ارتباطات مردمی و دفاع از آزادی‌های مشروع سیاسی بود. در این جلسه بر عدم قربانی شدن آزادی‌های مشروع به بهانه تامین امنیت تاکید کردیم چرا که معتقدیم نباید قوه قضاییه با تیغ امنیت‌خواهی تن نحیف آزادی‌های مشروع را زخمی کند.
موضوع دیگری که ما در این نشست طرح کردیم ناظر به حوزه زنان و یکسری بحث‌های فنی و حقوقی بود که قضاوت زنان در قوه قضاییه را شامل می‌شد. در هر حال ما در این نشست خواستار استفاده از قضات زن در قوه قضاییه شدیم و تاکید کردیم باید نگاه به جایگاه قضات زن نگاه درستی باشد و جایگاه و کرامت زنان حفظ شود.

جلسه‌ای که تشریفاتی نبود
علیرضا فیروزی / عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
آقای رئیسی در زمان تولیت آستان قدس رضوی، چند جلسه با تشکل‌های دانشجویی داشت و الان هم که به فاصله کوتاهی از آغاز ریاست بر قوه قضاییه با دانشجویان جلسه‌ای را برگزار کرد این نوید را می‌دهد که ایشان نسبت به ارتباط با بدنه دانشجویی، اهتمام ویژه‌ای دارد. در گذشته، کمتر سابقه داشته که مسؤولان قوا این‌چنین رابطه خوب و صمیمانه‌ای با بدنه دانشجویان داشته باشند.
جلسه خیلی صمیمی بود و اصلا حس تشریفاتی و نمایشی بودن را القا نمی‌کرد؛ از این جهت که ایشان بدون خدم و حشم در بین دانشجویان نشستند و اداره به‌عهده دانشجویان بود. از همه طیف‌ها هم برای جلسه دعوت شده بود و دغدغه‌هایشان را مطرح کردند و حسن ختام این جلسه هم مراسم افطار بود که با حضور رئیس قوه قضاییه و دانشجویان انجام شد. مسائل زیادی در این جلسه مطرح شد که بخشی از آن، مطالباتی ناظر به آینده بود و دانشجویان با انتقاد از برخی اقدامات قوه قضاییه در گذشته از رئیس قوه قضاییه خواستند این نواقص و ضعف‌ها را برطرف کند.
همچنین درباره برخوردهای نامناسب برخی از قضات و ضابطین قضایی که باعث بروز نارضایتی در میان مردم می‌شود بحث شد. دانشجویان در این جلسه تاکید کردند که اقدامات قوه قضاییه تاثیر مستقیمی بر دید مردم نسبت به کل نظام دارد و عملکرد خوب قوه قضاییه و برخوردهای قاطعانه این قوه با تخلفات و مفاسد، باعث نزدیکی حاکمیت و مردم می‌شود و مردم را نسبت به آینده امیدوار می‌کند.

تاکید بر برگزاری علنی دادگاه‌ها
محمد زادمهر/ عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان
نشست دانشجویان با رئیس قوه قضاییه در حالی بود که فضای آن پیشنهادی بود و دانشجویان پیشنهادهایی در مورد روند اقدامات قوه قضاییه ارائه دادند تا فضای مناسب آن بهبود بیشتری یابد.کاهش روند دادرسی از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این نشست بود، همچنین شفاف‌تر شدن عملکرد و نوع ارتباط وزارت دادگستری با قوه قضاییه، جوانگرایی و... مطرح شد.در کنار این موضوعات، بحث شفافیت و ورود جدی و قاطع قوه قضاییه در زمینه برگزاری علنی دادگاه‌ها و اطلاع مردم از نوع برخورد با مفاسد عنوان شد چرا که هر چقدر مردم شاهد برخورد قاطعانه تر قوه قضاییه باشند میزان اعتمادشان به این دستگاه افزایش خواهد یافت.اصل رسیدگی به پرونده‌های قضایی دارای اهمیت است، چرا که این موضوع وظیفه اصلی قوه قضاییه است تا رسیدگی عادلانه انجام دهد، اما موضوع رسانه‌ای و خبری آن هم باید به عنوان یک موضوع مهم مدنظر باشد.

رئیسی در جمع دانشجویان چه گفت
از گزارش‌های مردمی درباره فساد حمایت می‌کنیم و کسانی را که خبر از فساد دهند، مورد تشویق قرار می‌دهیم. ما این موضوع را به‌صورت قانونمند دنبال می‌کنیم تا سازوکار آن فراهم شود و افراد مخبر و خبردهنده از فساد تحت فشار قرار نگیرند و تشویق شوند. البته نه این‌که یک مسؤولی مدتی در جایی مشغول بوده و حالا بیرون آمده و اعلام کند در آن مجموعه فساد وجود دارد؛ این قابل پیگرد است که چرا این فرد تاکنون از این فساد در آن مجموعه خبر نداده است.
باور ما این است اگر یک قاضی یا یک فرد مرتبط با مجموعه قضایی صلاحیتش مخدوش شد، به هیچ عنوان حق ورود به سایر عرصه‌های قضایی از جمله امر وکالت را ندارد.
در برخورد با مفاسد به ویژه مفاسد اقتصادی هیچ خط قرمزی را قائل نیستیم و هرکسی در هر جایگاهی اعم از اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باشد، اگر مرتکب فساد شود باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
در رابطه با مبارزه با فساد خط قرمز ما پیگیری بی‌استناد است؛ اما اگر استنادات کافی وجود داشته باشد، هیچ خط قرمزی را برای برخورد با فساد قائل نیستیم.
همه بخش‌های کشور باید باور داشته باشند بنای ما در دستگاه قضایی بدون توجه به خط و جریان و وابستگی و پیوستگی، سلامت در نظام اداری کشور است؛ لذا هیچ خط قرمزی را در مبارزه با فساد برای خود نمی‌شناسیم.
در این دوره تحولی به دنبال شفاف سازی هستیم و اعلام کرده‌ایم آرای قضات در منظر و مرئای همگان قرار گیرد و در سامانه‌ای همه آرای قضایی بدون ذکر نام درج شود؛ البته در مواردی که قانون الزام کرده نظیر پرونده‌های فساد اقتصادی، بعد از قطعی شدن حکم، آن حکم صادره بنا بر تصریح قانونی با ذکر نام اعلام خواهد شد.
پرونده واگذاری‌ها در سازمان خصوصی‌سازی را با جدیت مورد رسیدگی قرار می‌دهیم تا مردم و نخبگان در جریان قرار گیرند. همچنین برای این منظور قضاتی را مامور کرده‌ایم و گزارش سازمان بازرسی نیز در این رابطه آماده شده است.
در ارتباط با موضوع بورسیه‌ها مقام معظم رهبری چندبار نسبت به احقاق حق دانشجویان تاکید داشتند. در این رابطه پیگیری‌هایی صورت گرفته است، اما این پیگیری‌ها گرچه لازم بوده، کافی نبوده و ما مصمم به احقاق حق دانشجویان بورسیه هستیم.
گاهی ترک فعل‌ها خسارت بیشتری از انجام فعل‌ها دارند. فردی در دوره‌ای مسؤولیت دارد و کاری را که بر عهده دارد انجام نمی‌دهد و خسارت‌هایی متوجه کشور می‌شود؛ ضرورت پیگیری این ترک فعل‌ها کمتر از فعل‌ها نیست؛ بلکه بیشتر است.
عده‌ای دلار دولتی گرفته‌اند و در بازار آزاد فروخته‌اند و ما اعلام کرده‌ایم کسانی که کالا وارد نکرده‌اند، باید پرونده آنها پیگیری شود و تاکید هم کرده‌ایم که پرونده‌های آنها به یک نتیجه روشن برسد و به اطلاع مردم رسانده شود.
درباره برخی پرونده‌ها مثل لواسانات پرونده‌ها در حال پیگیری است و براساس مدارک قبلی رسیدگی می‌شود و اگر مدارک جدیدی هم به ما ارائه شود، به آنها توجه می‌کنیم.
مشکلاتی که برای مردم در پرونده‌هایی مثل پدیده یا موسسات مالی به‌وجود آمد، امکان پیشگیری دارد لذا نباید اجازه داد مدت‌ زیادی بگذرد و سرمایه‌های مردم توسط عده‌ای جمع شود و پس از آن بخواهیم اقدام کنیم. مردم حرف درستی می‌زنند و می‌گویند ما به مجموعه سازمان‌های داخلی اعتماد داریم و وقتی جلوی آنها گرفته نمی‌شود، ما به آنها اعتماد می‌کنیم.
بنا داریم شورای حفظ حقوق بیت‌المال را که وظیفه‌اش درباره جنگل‌ها و منابع طبیعی و اراضی است ، فعال‌تر کنیم.

محور سخنان دانشجویان
انتقاد از عنوان‌سازی و بزرگنمایی در مورد برخی پرونده‌ها، انتقاد از طولانی بودن و هزینه‌بر بودن روند دادرسی‌ها، حمایت از سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه، حمایت از تحول‌گرایی در قوه قضاییه و انتقاد از تاخیر در اجرای این قضیه، تاکید بر ضرورت ارتقای سطح فعالیت زنان در دستگاه قضا، ضرورت جلوگیری از فعالیت قضاتی که صلاحیت آنها رد می‌شود، تاکید بر مبارزه با فسادِ صاحب منصبان و آقازاده‌ها، پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و باغات شهری، ضرورت جرم‌انگاری تصمیمات اشتباه مسؤولان.در این جلسه نماینده دانشجویان بورسیه‌ای نیز بر پیگیری حق این دانشجویان از سوی دستگاه قضایی تصریح کرد.

عدم مصونیت قضایی آقازاده‌ها و مسؤولان
محمدحسین صبوری / دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی
نشست دانشجویان با رئیس قوه قضاییه جلسه‌ا‌ی کوتاه اما مفید بود و ایشان به اغلب سوالات و موارد مطرح شده پاسخ داد. البته نکته مهم این است که این جلسات نیاز به استمرار بیشتری دارد، چرا که اگر به یک جلسه در سال محدود باشد چندان مثبت نخواهد بود، اما در صورت استمرار شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.
موضوعات مختلفی را در بخش‌های مربوط به ساختار قوه قضاییه و همچنین موضوعات دیگری که قوه قضاییه درگیر یا مسؤول آن است مطرح کردیم.
یکی از موضوعات مهم عنوان شده مربوط به عدم مصونیت آقازاده‌ها و مسؤولان است، به این معنی که قوه قضاییه برای نشان دادن قاطعیت خود لازم است با همه متهمانی که پرونده قضایی دارند برخورد کند. در این ارتباط به پرونده‌ای که آقای آملی لاریجانی در آن نقش داشتند پرداختیم. اشاره بنده به پرونده کلاک و نقش رئیس سابق قوه قضاییه در این پرونده بود.
آقای رئیسی نیز تاکید کردند در مبارزه با فساد خط قرمزی برای خود قائل نیستیم و با همه متخلفان برخورد می‌کنیم، ایشان همچنین گفت نگاه ما نسبت به پرونده‌هایی که جنبه ملی پیدا می‌کنند این است که تا صدور رای نهایی آنها را رسانه‌ای کنیم.
موضوع مورد اشاره بعدی در این نشست مربوط به ورود به عملکرد مسؤولان کشور است . به این معنی که عواقب عملکرد مسؤولان در دوران مسؤولیتشان و پس از آن مورد توجه باشد و قوه قضاییه نسبت به آن رسیدگی کند. آقای رئیسی نیز وعده دادند برای اولین بار این ایده را پیگیری کنند تا به این ترتیب مسؤولان تا ابد مسؤولیت تصمیمات خود را بپذیرند و در مورد آن پاسخگو باشند.
همچنین تاکید کردیم علاوه بر معرفی و رسانه‌ای کردن قضات متخلف، در بخش‌های دیگر از آنها استفاده نشده و پس از عزل در بخش وکالت مشغول کار نشوند، رئیس قوه قضاییه نیز وعده پیگیری این موضوع را داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها