هفته سی‌ام رقابت‌های لیگ برتر؛ قهرمانی بین پرسپولیس و سپاهان

جــــــــــــــام در جــــــــــــــم

رقابت‌های لیگ برتر به ایستگاه آخر رسید. امروز قهرمان هجدهمین دوره آن مشخص می‌شود. اگر پرسپولیس بتواند جام را بالای سرش ببرد مثل سپاهان می‌تواند در قهرمانی هت‌تریک کند.
کد خبر: ۱۲۰۶۵۳۸

برانکو این بار سربلند هفته آخر می‌شود؟
در چند سال گذشته مسیر رویاپردازی‌ تیم برانکو ایوانکوویچ از هر شهری که گذشته هیچ خدشه‌ای به هدف نهایی وارد نکرده و فرقی نمی‌کنه تهران، مشهد یا جم، ایستگاه نهایی قطار پرسپولیس باشد. برانکو در این چند فصل نشان داده برای قهرمان شدن در فوتبال ایران انگار از راه منحرف نشدن را خوب بلد است. پرسپولیس امروز حتی با یک تساوی در جم و در دیدار مقابل پارس جنوبی که اوضاع چندان خوبی ندارد، قهرمانی خودش را در جنوب ایران جشن خواهد گرفت. این‌که قطار تحت هدایت برانکو هیچ‌وقت از ریل خارج نشده خودش دلیلی برای امید داشتن پرسپولیس به کسب قهرمانی تا روز آخر است. قرمزها طی چند بازی گذشته خود ضعیف ترین نتایج برای یک تیم مدعی را کسب کردند و حالا کارشان به هفته آخر کشیده شده است.
البته خوش شانسی هم در این مسیر همراه‌شان بوده؛ از نباختن در بازی مقابل ماشین‌سازی تا امتیاز از دست دادن سایر مدعیان. پرسپولیسی‌ها از تقابل با پارس جم طی فصول مختلف خاطرات خوبی دارند. از برد فصل پیش با گل شایان مصلح در جم که آنها را از مدعی دوم قهرمانی آن روزها یعنی تیم تارتار پیش انداخت تا بازی رفت همین فصل که با بردی پرگل در ورزشگاه آزادی همراه شد. در کنار این آمار خوب و امیدوارکننده برای قرمزها یک نکته هواداران این تیم را همچنان به شدت نگران نگه داشته. این‌که آخرین بار وقتی تکلیف قهرمانی تیم برانکو به هفته آخر کشیده شد، پرسپولیس در بردن جام قهرمانی بالای سر ناکام ماند. این‌که برانکو و تیمش چقدر در بازی‌های روز آخری و سرنوشت‌ساز موفق هستند و چقدر نسبت به لیگ پانزدهم تغییر کردند در بازی امروز مشخص می‌شود. بازی که در آن بعید است برانکو چند تغییر تاکتیکی دیدار مقابل ماشین‌سازی که معکوس جواب دادند را دوباره انجام دهد. چراکه در این بازی هر اشتباه یا هر تغییر معکوس به معنای خداحافظی با جام قهرمانی است.
استقلال ـ سپیدرود؛ نبرد سهمیه و بقا در آزادی
در آخرین هفته رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور امشب از ساعت 21:30 تیم‌های استقلال تهران و سپیدرود رشت در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند.دیداری که هرچند تاثیری در تعیین قهرمان لیگ ندارد و اما حساسیتش کم از دیدار‌هایی که به‌صورت همزمان در جم و اصفهان برگزار می‌شود و در نهایت قهرمان لیگ هجدهم را تعیین می‌کند، نیست.
استقلال پس از تساوی جنجالی و بحث برانگیز مقابل صنعت نفت آبادان که باعث شد قهرمانی را از دست رفته ببیند، حالا فقط یک هدف دارد و آن هم کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیاست. اتفاقی که چاره‌اش فقط و فقط پیروزی در دیدار امشب است و کوچک‌ترین لغزش از سوی شاگردان فرهاد مجیدی ـ که به‌دلیل محرومیت نمی‌تواند روی نیمکت تیمش بنشیند ـ باعث می‌شود تا پدیده و تراکتورسازی جای آنها را بگیرند و آن وقت حتی سهمیه هم از دست می‌رود تا ناکامی‌ آبی‌پوشان در این فصل تکمیل شود.
از طرفی استقلالی‌ها این شانس را دارند تا با کسب پیروزی در جدال حساس امشب به رتبه دوم جدول برسند. اتفاقی که شرط آن توقف سپاهان مقابل استقلال خوزستان است. استقلال اگر امشب بتواند لیگ را در رتبه دوم به پایان برساند علاوه بر این‌که می‌تواند نسبت به فصل قبل عملکرد بهتری از خود به جای بگذارد، می‌تواند تحت شرایطی هم سهمیه مستقیم آسیا را برای فصل بعد کسب کند.
در سوی دیگر میدان اما تیمی با انگیزه قرار دارد که هدفی جز برد مقابل استقلال ندارد. سپیدرود رشت که با نادر دست نشان سر و شکلی هجومی به خود گرفته حالا برای بقا در لیگ فقط بازی پنجشنبه را فرصت دارد و در این راه هم چاره‌ای جز شکست تیم فرهاد مجیدی ندارد.این البته انتهای کار برای سپیدرود نیست. آنها اگر بتوانند از سد استقلال در آزادی بگذرند باید چشم به نتیجه بازی حساس نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن داشته باشند و امیدوار باشند نفتی‌ها یک امتیاز بیشتر از آنها دارند، مقابل تیم علی منصور متوقف شوند تا رشتی‌ها بتوانند یک سال دیگر در لیگ برتر باقی بمانند.
سپاهان؛ چشم به ساق‌های شاگردان تارتار
بازی دست خودشان نیست. آنها در وضعیتی مشابه سال 87 قرار گرفته‌اند البته با کمی تفاوت. آن سال آنها در صدر جدول رده‌بندی قرار داشتند و اگر در بازی آخر مقابل پرسپولیس مساوی می‌کردند جام قهرمانی را بالای سرشان می‌بردند اما گل دقیقه 96 سپهر حیدری همه رویاهای آنها را بر باد داد. حالا 11 سال از آن بازی گذشته است و این‌بار پرسپولیسی‌ها برای رسیدن به قهرمانی به یک مساوی هم نیاز دارند. اما رقیب‌شان سپاهان نیست و باید در جم به مصاف پارس جنوبی بروند.این یعنی سپاهان حتی اگر 10 گل هم به استقلال خوزستان بزند باز هم فایده‌ای ندارد و این شاگردان برانکو هستند که جام قهرمانی را بالای سر می‌برند.
حکایت، حکایت عجیبی است. انگار که زور تیم‌ها در آخرین روزهای لیگ کم شده است اما امید هواداران سپاهان هرگز. خیلی از آنها گعده‌های مختلفی را قرار است تشکیل بدهند تا جشن قهرمانی‌شان راگروهی بگیرند. آنها بر این باورند که پرسپولیس بازنده است و جام قهرمانی به اصفهان می‌رسد. رویایی که می‌تواند شیرین باشد و به حقیقت هم تبدیل شود اما... همیشه در داستان‌های شرقی باید یک جای خالی برای این اما و اگرها کنار گذاشت.سرنوشت قهرمانی سپاهانی‌ها دست خودشان نیست و به پیروزی مقابل استقلال خوزستان و پیروزی پارس جنوبی جم مقابل پرسپولیس ربط دارد.
پدیده؛ امیدوار به کسب سهمیه
با تساوی که مقابل سپاهان کسب کردند حالا امیدوارند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را کسب کنند. برای پدیده چند حالت وجود دارد تا آنها بتوانند سهمیه حضور در آسیا را کسب کنند.امسال شرایط طوری شده که باتوجه به سهمیه 2+2 ایران در آسیا حتی تیم چهارم جدول لیگ برتر هم شانس کسب سهمیه را دارد و پدیده در حال حاضر در رده چهارم جدول قرار دارد.
این در حالی است که شکست آنها و پیروزی تراکتورسازی، مشهدی‌ها را از کسب سهمیه ناکام می‌گذارد.در صورت قهرمانی پرسپولیس هم در لیگ و هم در جام حذفی به‌صورت اتوماتیک سهمیه به یکی دیگر از تیم‌ها می‌رسد و در این صورت پدیده می‌تواند شانس این را داشته باشد که سهمیه حضور در آسیا را کسب کند.اما اگر سپاهان قهرمان شود و پدیده بازی مقابل ماشین‌سازی را واگذار کند و تراکتورسازی هم بازی اش را ببرد آنها باز هم در رسیدن به آسیا ناکام خواهند بود.هفته آخر رقابت‌های لیگ برتر در اوج حساسیت برگزار می‌شود و باید دید چه اتفاقاتی در این روز رقم خواهد خورد.

مازیار فیروزی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها