مسلما بخشی از خاطرات زندگی ما مربوط به دنیای عروسک‌هایمان می‌شود، عروسک‌هایی که هر کدام نام خودشان را داشتند و به هیچ‌کس از اطرافیان‌مان هم اجازه نمی‌دادیم که خدای ناکرده بی‌احترامی به عروسک‌هایمان کند. در یک کلام با دنیای عروسک‌هایمان زندگی می‌کردیم. گرچه این دنیای زیبا، روز به روز و با بزرگ شدن سن شناسنامه‌مان کمرنگ‌تر شده، اما همچنان وقتی از جلوی مغازه اسباب‌بازی‌فروشی عبور می‌کنیم، ناخودآگاه دیدن عروسک‌ها ما را به دنیای جذاب و زیبای کودکی می‌برد که با عروسک‌هایمان عالم خاصی داشتیم، حتی وقتی با کودکی وقت می‌گذرانیم و او درباره عروسک‌هایش برایمان حرف می‌زند، ما هم خاطرات قدیمی را برایش تعریف می‌کنیم و از عروسک‌هایمان و نام‌هایشان می‌گوییم. به همین دلیل رنگارنگ بودن این دنیا هرگز برایمان تمام نمی‌شود و همچنان حفظ شده است. شبکه سلامت سیما هم در این راستا برنامه رئال عروسکی سین‌شو را از اواخر اسفند‌ماه روانه آنتن کرده است. برنامه‌ای با تیتراژ متفاوت و در قالب عروسک‌های رنگارنگ که نگاه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند. برنامه شروع دلچسبی برای بینندگان دارد و بعد از آن قصه در دکورهای متفاوت شروع می‌شود. یکی از این دکورها، خانه رامین ناصر نصیر است که به شکل ناگهانی با یک عروسک رو‌به‌رو می‌شود که او را در موقعیت‌های متفاوتی قرار می‌دهد. بخشی از دکور اختصاص به زندگی دو عروسک دیگر دارد که با هم درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنند. مجموعه طنز عروسکی سین شو که از اواخر اسفند در جدول پخش شبکه سلامت قرار گرفته، تلاش می‌کند تا به زبان طنز سبک زندگی سالم را به نمایش در آورد. جامعه هدف این برنامه بزرگسالان هستند و البته مخاطب کودک و نوجوان نیز می‌توانند مخاطبان آن باشند.
کد خبر: ۱۲۰۶۳۹۶

طنز اجتماعی
به گزارش جام‌جم، سین نشانه سلام، سالم و سلامتی و «سین‌شو» نشانه به زندگی سلام کن، سالم زندگی کن و سلامتی را به اطرافیانت هدیه کن. اینجا سین شوست دنیایی فانتزی که در میان عروسک‌ها می‌گردد. اینجا دنیایی پر از وارونگی هاست، قصه‌ای در دل زندگی که عروسک‌هایش آیینه ما هستند، پر از ایده‌آل‌ها، ترس‌ها، سودجویی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها، فانتزی‌هایمان اینجاست، در مجموعه‌ای به نام سین شو.
مجموعه طنز عروسکی سین شو در 26 قسمت 13 دقیقه‌ای از اواخر اسفندماه درجدول پخش شبکه سلامت جای گرفت. فرشید درخشان، کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه سین شو معتقد است عروسک‌ها ماندگارترین نقش‌ها را در ذهن می‌گذارند، نقش‌هایی که رنگ زمان آن را پاک نمی‌کند.
وی سین شو را طنز اجتماعی می‌داند که جامعه هدفش بزرگسالان است و ادامه می‌دهد: البته کودک و نوجوان نیز می‌تواند مخاطب آن باشد. ولی قاعدتا بسیاری از شوخی‌های ما را که برگرفته از اتفاقات روز جامعه است تنها بزرگسالان به طور کامل درک می‌کنند. این تهیه کننده قالب روایی این مجموعه را فرصتی مناسب برای بیان موضوعات مختلف می‌داند و می‌گوید: مجموعه عروسکی ما از بخش‌های مختلف تشکیل شده که برای هرکدام دکوری کامل تهیه شده است. به عنوان مثال املاک صداقت را داریم که در آن دو عروسک شکاری و صداقت حضور دارند یا در خانه رامین، سوسکی و موشه هستند و گاهی مهمان‌هایی هم به این خانه می‌آیند.
دکی موشه، نماد سودجویی
وی طرح اصلی برنامه را زندگی روزمره مردم جامعه می‌داند و اضافه می‌کند: ما عروسک سوسکه را داریم که شخصی وسواسی است، چند نفر را اطرافتان می‌شناسید که وسواس تمیزی دارند. همه ما با چنین افرادی رو‌به‌رو بوده‌ایم و با آنها خاطراتی مشترک داشته‌ایم. یا دکی موشه نمادی از سودجویی است. از دنیای زیرزمین آمده تا ثروت فراهم کند. چه کسی می‌تواند بگوید دکی موشه را نمی‌شناسد، اشخاصی بی‌سواد با انواع مدارک جعلی که در هر لحظه دنبال منفعت‌طلبی هستند.
کارگردان سین شو ادامه می‌دهد: رامین هم نمادی از ایده‌آل‌گرایان جامعه ما هستند که هیچ‌گاه جرات عملگرایی ندارند. آنها ترجیح می‌دهند در کنج خانه بمانند و تنها با فانتزی‌های خود زندگی کنند. چرا که عملگرایی مستلزم شکست و باز برخاستن است.
وی از تلاش گروهش برای به تصویر کشیدن سبک زندگی سالم در ابعاد مختلف شخصی و اجتماعی سخن می‌گوید و تاکید دارد: به زبان طنز موضوعاتی همچون تولید داخلی، فرهنگ صرفه‌جویی، اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، سودجویی، وسواس و... را به تصویر کشیده ایم. اصولا زبان طنز بهترین گویش در بیان ابعاد اجتماعی یک مساله است. هدف ما طرح موضوع بوده و قضاوت را به بیننده واگذار می‌کنیم.
وسواس و تمیزی سوسکه
مجموعه عروسکی پر از عروسک‌گردان‌ها و صداپیشه‌هاست که به کاراکترها جان می‌دهند. فهیمه باروت‌چی، صداپیشه سوسکه، صداپیشگی را کاری فراتر از بیان مطلب با صداهای مختلف می‌داند. او اعتقاد دارد صدای یک عروسک کاراکترش را می‌سازد و ادامه می‌دهد: صداپیشگی با تقلید صدا فاصله زیادی دارد و صداپیشه باید تمام ریزه‌کاری‌های یک نقش عروسکی را در صدایش منتقل کند.
باروت چی از سال‌های طولانی کار در این حرفه می‌گوید و اضافه می‌کند: سوسکه، شخصیتی جذاب دارد. همین تناقض سوسک بودنش با وسواس و تمیزی زمینه کاری فراوانی را ایجاد می‌کند. به علاوه مرتب از اطلاعات زیاد او شگفت‌زده می‌شویم؛ اطلاعاتی که از فضای مجازی به دست می‌آورد و با دیگر دوستان به اشتراک می‌گذارد.
برگ برنده قصه
همان زمان که می‌شنویم سوسو صورتی خطاب به رامین می‌گوید، از مادر زاده نشده کسی که من نتونم با زور مجبور به کاریش بکنم! شیما بخشنده را می‌توان دید که دست‌های این عروسک را با تهدید بالا می‌برد. بخشنده کار عروسک‌گردانی را پیچیده و از نظر فیزیکی نیازمند توانایی‌های خاصی می‌داند و می‌گوید: برای دستیابی به موفقیت در این حرفه باید حین کار تمرکز بالایی داشت.
او تناقض کاراکتر و شخصیت را از مزایای سوسکه می‌داند و اضافه می‌کند: وقتی می‌گوییم سوسی یک سوسک است، به نظر یک موجود کثیف و چندش‌آور می‌رسد اما تمیزی، صورتی بودن و زیبا بودنش تناقض جذابی به وجود می‌آورد که می‌تواند برگ برنده‌ای برای قصه باشد.
بخشنده، کار عروسکی را سخت و پیچیده توصیف می‌کند و در توضیح آن می‌گوید: از آنجا که عروسک‌های میمیک صورت (همان حرکات نمایشی که در چهره دیده می‌شود) ندارند، فقط هماهنگی دست عروسک گردان و صدای صداپیشه به آن جان می‌بخشد و بدون هماهنگی کار امکان‌پذیر نیست.
خاکستری بودن شخصیت‌ها
آن سوی صحنه سامان مظلومی صداپیشه «دکی موشی» پشت میکروفون نشسته است و به یک موش آبی جان می‌دهد به نظر می‌رسد که علاقه خاصی به این موش دارد که در گفته هایش می‌توان احساس کرد.
مظلومی می‌گوید: این شخصیت دکتر موشی را نمی‌توان منفی دانست، اما خیلی سودجوست همان‌طور که اطراف ما از این گروه افراد زیاد هستند. موشی آمده تا در آشفته‌بازار این خانه سود کسب کند. اما در پایان لزوما نمی‌توانی بگویی موجودی منفور است. هنر داستان در خاکستری بودن کاراکترهاست.
صدای دکی موشه اضافه می‌کند: یک صداپیشه به‌تدریج آنچنان با شخصیت ارتباط برقرار می‌کند که بخشی از شخصیت خودش را به عروسک می‌دهد. مثلا در مورد همین موشی گاهی از تکیه کلام‌های خودم در دیالوگ هایش استفاده می‌کنم.
با یک دیوار فاصله و در روی صحنه این مرجان نامور آزاد است که حرکات «دکی موشه» را هدایت می‌کند. او کار عروسکی را دوست دارد و در مورد عروسکش می‌گوید:سوء استفاده کردن از رامین، شکمو بودن، این‌که دوست دارد مدام به همه بگوید من دکترم ولی هیچی از دکتری سرش نمی‌شود همه اینها صفات بارز «دکی موشه» است که در جامعه ما به ازای فراوانی می‌شود برایش پیدا کرد.

ساخت عروسک «کنه»
علی اعتصامی فر، طراح و سازنده عروسک و بازی‌دهنده و صداپیشه «کنه» هم اینجاست. ساخت تمام عروسک‌ها را او و تیمش انجام داده اند تیمی که اصرار دارد نام همه را برزبان آورد از بنفشه بدیعی و مرضیه سرمشقی تا رفعت هاشمی.
او می‌گوید: اصولا کاراکترهای عروسکی تخت نیستند و شخصیت آنها را می‌توان در رفتار و قصه هایشان دید. پس برای ساختن آنها از تکنیک خاصی استفاده نکرده ایم و به صورت کلاسیک ساخته شده‌اند.
اعتصامی‌فر می‌گوید که عروسک کنه را خیلی دوست دارد و به همین دلیل عروسک‌گردانی و صداپیشه‌گی آن را نیز خود به عهده گرفته است. به این ترتیب او عروسک سازی است که به معنای واقعی به عروسکش جان می‌دهد و تا پایان با او می‌رود.

ناصرنصیر در لباس یک فرد اهل مطالعه
نام رامین ناصر نصیر را می‌توان در تیتراژ «سین شو» دید، او که کار خود را سال 73 با تلویزیون آغاز کرده است، این بار شبکه سلامت را انتخاب کرده تا پیام زندگی سالم را به مخاطبان خود برساند. ناصرنصیر در مورد شخصیت خود در این نمایش عروسکی چنین توضیح می‌دهد: در این برنامه نقش فردی اهل مطالعه را بازی می‌کنم که در مورد مسائل زیاد می‌داند و شاید به همین دلیل کمال گراست و نمی‌تواند دست به کاری بزند. وی عمده ترین پیام این مجموعه را زندگی سالم می‌داند و تاکید می‌کند: با توجه به شبکه تولیدکننده این اثر پیام اصلی برنامه توجه به بهداشت، سلامت و به طور کلی ارائه الگوی سالم زندگی کردن است که در قالب یک طنز نمایشی با استفاده از عروسک‌ها تهیه و روانه آنتن می‌شود.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها