نگاهی به آثار و سبک فیلمسازی کیانوش عیاری به مناسبت تولدش

فیلمساز ی با عیار بالا

کیانوش عیاری با آن موهای شبه‌اینشتینی و محاسن تولستوی‌وارَش، نویسنده و کارگردانی سرشار از نبوغ و اندیشه است؛ گواه این مدعا هم کارنامه به لحاظ کیفی مهم و پربار اوست. عیاری دلمشغولی و دغدغه‌های اجتماعی‌اش را با زبان خلاقانه هنر سینما در هم می‌آمیزد و فیلم‌هایی عمیق و تاثیرگذار می‌سازد. او که همواره از وجوه متظاهرانه و نمایشگرانه هنر گریزان بوده، بتدریج به زبان و شیوه‌ای خاص در واقع‌گرایی رسیده است؛ البته جنسی از واقعیت که به شکلی ملموس و باورپذیر با تفکری هنرمندانه آمیخته شده و خروجی تماشایی و جذابی دارد. خوشبختانه عیاری در میان فیلمسازان هم‌نسل خود، هنوز شان و استاندارد فیلمسازی‌اش را حفظ کرده و سینمایش میانه‌ای با افول اندیشه‌ای و زوال ساختاری ندارد. در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر اکران «خانه پدری» عیاری با درجه‌بندی سنی وجود دارد، او این روزها مشغول ساخت سریالی به نام «87 متر» برای تلویزیون است و این خبر خوشی برای تماشاگرانی است که خاطرات خوبی از دو سریال تحسین شده و ماندگارش، «هزاران چشم» و «روزگار قریب» دارند. به مناسبت تولد کیانوش عیاری که امروز 68 ساله می‌شود، نگاهی آماری داریم به کارنامه این فیلمساز صاحب سبک. همچنین گپ و گفتی هم با مهران رجبی داریم که در سال‌های اخیر، تقریبا پای ثابت آثار کیانوش عیاری است.
کد خبر: ۱۲۰۵۹۶۸

12. کیانوش عیاری تا اینجا 12 فیلم سینمایی در کارنامه دارد؛ به نام‌های تنوره دیو، شبح کژدم، آنسوی آتش، روز باشکوه، دو نیمه سیب، آبادانی‌ها، شاخ گاو، بودن یا نبودن، سفره ایرانی، بیدار شو آرزو، خانه پدری و کاناپه.
به جز اینها یک مستند به نام «تازه‌نفس‌ها» هم از عیاری موجود است؛ فیلمی که حال و هوای خیابان‌های پایتخت و به‌ویژه دانشگاه تهران را در سال 58 به نمایش می‌گذارد.
14. عیاری به عنوان کارگردان مولف، نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های خودش را به عهده دارد. اما به‌جز اینها، او نویسنده فیلمنامه فیلم‌هایی چون مرد پنجم (سیدمحسن شهابی) و پر پرواز (خسرو معصومی) هم بوده است.
17. کیانوش عیاری در 17 فیلم سینمایی هم تدوینگر بود؛ زن امروز (مجید قاری‌زاده)، چوری (جواد اردکانی)، پر پرواز (خسرو معصومی)، مربای شیرین (مرضیه برومند)، سفر مردان خاکستری (امیرشهاب رضویان)، رنج و سرمستی (جهانگیر الماسی) و موقت (امیر عزیزی) از جمله فیلم‌هایی هستند که عیاری تدوین آنها را برعهده داشت. به جز اینها عیاری غالبا تدوینگر فیلم‌های خودش است.
3+ تهیه‌کنندگی بیشتر فیلم‌های کیانوش عیاری با خودش بوده، اما او به جز آثار خودش در سه فیلم دیگر هم تهیه کنندگی کرده: خواب خاک (سپیده فارسی)، ستایش (محمدرضا رحمانی) و پشت در خبری نیست (شبنم عرفی‌نژاد).
4 عیاری علاوه بر فعالیت سینمایی، چهار سریال و مجموعه تلویزیونی هم برای تلویزیون ساخته است: خانه به خانه، هزاران چشم، روزگار قریب و 87 متر. هزاران چشم و روزگار قریب از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران هستند و این آخری هم در مرحله فیلمبرداری است.
11 بیشترین همکاری کیانوش عیاری در سینما و تلویزیون با برادرش داریوش عیاری است. داریوش عیاری در 11 فیلم و سریال، مدیر فیلمبرداری آثار کیانوش عیاری بود؛ تنوره دیو، شبح کژدم، آنسوی آتش، روز باشکوه، دو نیمه سیب، شاخ گاو، سفره ایرانی، خانه پدری، کاناپه، هزاران چشم و 87 متر.
9 تعداد جوایز و نامزدی‌های کیانوش عیاری در جشنواره‌های داخلی و خارجی است، این موفقیت‌ها عبارتند از: برنده جایزه پلنگ نقره‌ای از جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برای فیلم آبادانی‌ها ۱۹۹۴، برنده لوح زرین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر برای فیلم تنوره دیو (۱۳۶۴)، برنده لوح زرین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر برای فیلم آنسوی آتش (۱۳۶۶)،

برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم قاهره برای فیلم بودن یا نبودن (۱۹۹۸)، برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم فجر برای فیلم بیدار شو آرزو (۱۳۸۳)، برنده سیمرغ بلورین بهترین اثر هنر و تجربه از جشنواره فیلم فجر برای فیلم بیدار شو آرزو ۱۳۸۳، نامزد جایزه هرم طلایی از جشنواره فیلم قاهره برای فیلم بودن یا نبودن (۱۹۹۸)، نامزد جایزه کریستال گلوب از جشنواره فیلم کارلو وی‌واری برای فیلم سفره ایرانی ۲۰۰۲، نامزد جایزه افق‌های ونیز جشنواره فیلم ونیز برای فیلم
خانه پدری ۲۰۱۲.
5 تا اینجا بیشترین بازیگری که کیانوش عیاری با او همکاری کرده، حسن رضایی است. بازیگر کهنه کار و قدیمی سینمای ایران که سابقه سینمایی‌اش برمی‌گردد به دوران فیلمفارسی و پس از انقلاب هم بیشتر در فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای و به‌عنوان وردست قهرمان‌هایی چون جمشید هاشم پور رویت می‌شد. اما عیاری استفاده متفاوتی از رضایی کرد و بخشی از هنر و توانایی دیده نشده او را به تماشاگران شناساند. رضایی بازیگر فیلم‌های شبح کژدم، آبادانی ها، روز باشکوه، دو نیمه سیب و شاخ گاو بود.
4 در سال‌های اخیر عیاری بیش از دیگر بازیگران با مهران رجبی همکاری داشت و این بازیگر در آثاری چون روزگار قریب، خانه پدری و بیدار‌شو آرزو، نقش‌های متفاوتی ارائه داد. رجبی همچنین یکی از بازیگران سریال 87 متر عیاری هم است.
3 مهدی هاشمی از بازیگران محبوب عیاری در سال‌های اخیر است. هاشمی در همکاری با عیاری، چشمه دیگری از توانایی‌اش را نشان داد. هزاران چشم، روزگار قریب و خانه پدری ضمن این‌که کارهای موفقی در کارنامه عیاری است، در کارنامه بازیگری هاشمی هم جزو نقاط عطف است، در این میان به‌ویژه باید به نقش‌آفرینی درخشان او به نقش دکتر محمد قریب در روزگار قریب اشاره کرد.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها