چرا برخی جریان‌های داخلی تلاش می‌کنند دوگانه مجعول «جنگ‌و‌صلح» را برجسته کنند؟

سر و صدا ر‌و‌ی کاغذ

کد خبر: ۱۲۰۵۷۲۲

این روزها در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و اطرافیان تندرو او در کاخ سفید از هر اقدام معمولی این کشور در منطقه به عنوان ابزاری برای تهدید ایران به اقدام نظامی استفاده می‌کنند و حتی اعزام ناو هواپیمابری را که از چند ماه قبل عازم خلیج فارس بوده، به ایران ارتباط می‌دهند در داخل کشور نیز برخی رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی در زمین طراحی شده از سوی آمریکا بازی می‌کنند.
دونالد ترامپ همواره به صراحت از آرزوی خود برای مذاکره با ایران سخن گفته و مشخص است تهدیدات اخیر این کشور نیز در همین راستا صورت می‌گیرد و کاخ سفید تلاش دارد با تهدید ایران به حمله نظامی، کشورمان را پای میز مذاکره بکشاند؛ مذاکره‌ای که در شرایط فشار، معنایی به جز تسلیم ندارد.
طبیعتا در چنین شرایطی، اقدام برخی رسانه‌ها در دامن زدن به تهدیدات بی‌اساس آمریکا کمکی به رفع فشارها نمی‌کند و تنها می‌تواند در به ثمر نشاندن سناریوهای غرب موثرباشد.
اقدام برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر، مصداق همین مساله است که یکی از آنها هفته‌نامه صدا است. این مجله نزدیک به حزب اتحاد‌ملت در شماره این هفته خود که دیروز منتشر شد عکس روی جلد را به ناوها و هواپیماهای آمریکایی در خلیج فارس اختصاص داد و این تیتر را برای جلد برگزید: دوراهی جنگ و صلح. این هفته‌نامه در شماره پیشین خود هم در روی جلد، این جمله را به عنوان تیتر اصلی انتخاب کرده بود: نگذاریم به جنگ برسد.... این در حالی است که در گذشته، همواره حامیان مذاکره با آمریکا تلاش کرده‌اند با ایجاد دو قطبی جنگ یا مذاکره، کشور را در بن‌بستی قرار دهند که مجبور به گفت‌وگو با آمریکا شود. البته رهبر انقلاب به صراحت موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این دوقطبی‌سازی‌ها را بیان کرده‌اند:‌ جنگ نخواهد شد، مذاکره نخواهیم کرد.
هشدار مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا به رسانه‌ها
تلاش کاخ سفید برای ایجاد جنگ روانی،‌ آنقدر واضح است که حتی در داخل آمریکا، مقامات و چهره‌های سیاسی این کشور به رسانه‌ها هشدار می‌دهند که مراقب باشند به عنوان یک ابزار مورد سوءاستفاده کاخ سفید قرار نگیرند. در همین زمینه ایلان گلدنبرگ، عضو ارشد اندیشکده امنیت نوین آمریکا و مقام ارشد سابق در وزارت دفاع این کشور به رسانه‌ها هشدار داد در تله اخباری که هر روز تیم ترامپ در مورد انتقال ادوات نظامی به خلیج فارس منتشر می‌کند، نیفتند و این خبرها را تیتر نکنند، زیرا با این نوع اطلاع‌رسانی به اهداف تیم ترامپ کمک کرده‌اند.
به گزارش جام‌جم، وی در رشته‌توییتی که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرده، برخی اقدامات آمریکا را که این روزها با آب و تاب در رسانه‌ها منتشر می‌شود بی‌اهمیت دانسته و به عنوان مثال به تیتر شدن اعزام یک واحد سیستم دفاع هوایی موشکی «پاتریوت» به خلیج‌فارس اشاره کرده و آورده است: ارتش آمریکا چند ماه پیش چهار واحد از این سیستم‌ها را از منطقه خارج کرده بود و اکنون تنها یکی از آنها را برگردانده است.
گلدنبرگ در این مطلب افزوده است: این بازی رسانه‌ای دولت آمریکاست که می‌خواهد با ابزار رسانه‌ای به ایران فشار روانی وارد کند و هدف اصلی آمریکا از این بازی رسانه‌ای به زانو در آوردن ایران و بازگرداندن این کشور میز مذاکره است. این مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا افزوده است: رسانه‌ها باید در انعکاس این موضوعات دقت کنند و در بازی رسانه‌ای دولت آمریکا نیفتند و آنچه را در واقعیت وجود دارد، منعکس کنند. گلدنبرگ افزوده است: در حال حاضر با شرایطی که آمریکا مثلا چند سال قبل که برای مقابله با داعش تجهیزات نظامی خود را از نقاط مختلف آسیا و اروپا به سمت خاورمیانه آورده بود، فاصله بسیار زیادی داریم.
این عضو ارشد اندیشکده امنیت نوین آمریکا همچنین به ادعاهای مقامات آمریکا مبنی بر تهدیداتی که از سوی ایران متوجه نیروهای آمریکایی در منطقه است اشاره کرده و افزوده است: نکته مهم دیگر این‌که این موضوع که ایرانی‌ها ممکن است حمله کوچکی به نیروهای نظامی آمریکا بکنند یک ادعاست و تجربه عملکرد چندساله اخیر ایران نشان می‌دهد آنها چنین کاری نمی‌کنند. وی باردیگر به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران هشدار داده است فریب شعارهای جنگ‌افروزانه دولت آمریکا را نخورند. گلدنبرگ چند روز قبل هم پس از اعلام خبر اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه از سوی بولتون نوشته بود: فرستادن یک ناو به سنت‌کام غیرعادی نیست و احتمالا طبق روند و با برنامه‌ریزی از مدت‌ها قبل انجام می‌شود. اما این ادبیات تهاجمی بولتون غیرعادی است. حدس می‌زنم خواسته از فرصت استفاده کند و ایرانی‌ها را بترساند چیز بیشتری نیست. البته تهدیدات آمریکا و فضاسازی‌ رسانه‌های غربی نیز همچنان ادامه دارد و دیروز در ادامه تهدیدات اخیر این کشور، روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد پنتاگون در پی درخواست فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، ناو جدید به خلیج فارس اعزام می‌کند. همچنین دیروز اعلام شد آمریکا سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در منطقه مستقر می‌کند. در گفت‌وگو با چند نفر از کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای به بررسی تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی و برخی واکنش‌های ناپخته در ایران نسبت به این تهدیدات پرداخته‌ایم.

هفته نامه صدا توقیف شد
به دنبال انتشار شماره دیروز هفته نامه صدا که انتقادات فراوانی به همراه داشت عصر دیروز در تماسی با مدیران این هفته‌نامه از شعبه ۴ دادسرای فرهنگ و رسانه، توقیف این هفته‌نامه ابلاغ شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شماره دیروز این هفته‌نامه با تیتر "دوراهی جنگ و صلح" و عکسی از یک ناو آمریکایی بر روی جلد منتشر شد که با انتقادهایی مواجه شده بود. موضوعی که به نظر می‌رسد عامل توقیف صدا باشد.

دستگاه قضا و وزارت ارشاد رسیدگی کنند

سید محمد حسینی / وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی
یکی از اقداماتی که از سوی غربگرایان در کشور انجام می‌شود ایجاد دو قطبی‌های کاذب است. دوگانه‌هایی که هیچ مبنای واقعی ندارد اما با این هدف صورت می‌گیرد که برخی برای پیشبرد منافع آمریکا و غرب در داخل ایران تلاش می‌کنند. رهبر انقلاب براساس تحلیلی دقیق مدت‌ها قبل فرمودند که نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم. این نگاه کاملا منطبق بر واقعیت‌های موجود است. همه روسای جمهور آمریکا بعد از دوران جنگ تحمیلی، کینه و دشمنی ثابت شده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند اما هیچ گاه جرات حمله نظامی به کشورمان را نداشتند. نکته قابل تامل این‌که در دوران گذشته ایران به لحاظ امکانات بازدارنده در شرایط کنونی نبود اما الان در اوج قدرت است. آمریکایی‌ها با حرکت ناوشان تصور کردند که مردم ایران مرعوب آنها شده‌اند؛ این در حالی است که هم ناوها و هم پایگاه‌های آنها در منطقه در تیررس ایران قرار دارد. آمریکا در افغانستان، سوریه، عراق ، فلسطین و یمن درگیر مشکلات فراوان شده و حتی جرات قشون‌کشی به ونزوئلا را برای حمایت از عوامل داخلی خود پیدا نکرده است. این مسائل نشان می دهد که قطعا جنگ گزینه جدی روی میز نیست.
هدف آمریکایی‌ها از این هیاهوها، مذاکره با ایران است و حتی دونالد ترامپ بر زبان جاری کرد که منتظر تماس از سوی مقامات ایرانی است؛ بنابراین سخن از اعلام وقوع جنگ و یا جدی گرفتن گزینه حمله نظامی از موضع ضعف است و دشوار است که اتخاذ چنین مواضعی از سوی برخی در داخل کشور را حمل بر صحت کنیم و صرفا آن را دیدگاهی سیاسی بنامیم. اگر القای جدی بودن گزینه حمله نظامی از سوی برخی در داخل قبل از برجام صورت می گرفت شاید آن را در حد اظهار نظر سیاسی می توانستیم محسوب کنیم اما اکنون که شش سال از برجام گذشته و با بدعهدی آمریکا و غرب روبرو بودیم و مشکلات کشور بعد از این توافق بیشتر شده دیگر نمی توان اینگونه اظهارات را صرفا بیان نظرات سیاسی دانست بلکه حتما از مصادیق تشویش اذهان عمومی است. آمریکایی‌ها جنگ روانی براه انداختند و بدست عوامل داخلی خود می خواهند در مردم دلهره ایجاد کنند. این شیوه حتما به منزله همدستی با دشمن است و کار این افراد به مثابه عملکرد ستون پنجم است و انتظار می‌رود وزارت ارشاد و دستگاه قضایی برای برخورد با این افراد ورود کنند.

دوراهی واقعی

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی فراکسیون ولایت
آمریکایی‌ها از یکسو ایران را تهدید می‌کنند تحریم‌ها را افزایش می‌دهند و ناوهای جنگی بیشتری را به منطقه وارد ‌کرده و از سوی دیگر موضوع مذاکره را عنوان می‌کنند. این در حالی است که این کشور در هیچ‌کدام از این مواضع خود صادق نیست، چرا که جرات اقدام نظامی علیه ایران را ندارد؛ زیرا به‌خوبی از توانمندی بالای ایران مطلع است و اقتدار کشورمان در برابر تهدیدات را می‌داند. آمریکا می‌داند در صورت هرگونه تجاوز نظامی با پاسخ قاطعانه‌ای از سوی ایران مواجه خواهد شد. در هر حال این کشور در مطرح کردن موضوع مذاکره با ایران نیز صادق نیست چرا که در عمل شاهد نادیده گرفتن تعهدات این کشور در قبال توافق‌نامه‌های بین‌المللی هستیم. بنابراین دوراهی جنگ و صلح براساس واقعیت نیست، بلکه می‌توان گفت اگر دور‌اهی وجود دارد، مقاومت ایران و عقب‌نشینی آمریکاست.
همواره مقاومت ملت ما باعث عقب‌نشینی این کشور شده و خواهد شد؛ بنابراین باید مسیر مقاومت را طی کنیم و بدانیم که پیروزی با مقاومت است. از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کنم که هدف آمریکا از طرح چنین موضوعات متعارضی، ایجاد فضای روانی و جنگ روانی در داخل کشور و شکل‌گیری فضای مخالف و موافق است، به همین دلیل باید در داخل کشور از این موضوعات پرهیز کنیم و تحت‌تاثیر بازی آمریکا قرار نگیریم. اما متاسفانه در داخل کشورمان برخی تحت‌تاثیر جنگ روانی آمریکا و غرب علیه ملت ایران هستند.
در طول سالیان گذشته نیز شاهد بودیم که عده‌ای به‌گونه‌ای وانمود می‌کردند که راهی جز مذاکره با آمریکا وجود ندارد. این در حالی است که چنین دوگانه‌ای به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

آمریکا در شرایط جنگ نیست

منصور حقیقت‌پور/ کارشناس مسائل بین‌الملل
آمریکا از گذشته بنا به دلایلی از جمله نقش پررنگ و قدرت معنوی جمهوری اسلامی ایران در منطقه در آرزوی مذاکره با کشورمان بوده، چرا که می‌داند بدون حضور ایران قادر به انجام کاری در منطقه نیست به همین دلیل درصدد شکستن شکوه و عظمت ایران است. در همین راستا سخن از مذاکره مطرح می‌کند تا بتواند در برخی موارد امتیازاتی از ما بگیرد. در عین حال آنچه می‌بایست مورد تاکید قرار بگیرد این است که نه جنگ می‌شود و نه مذاکره می‌کنیم زیرا آمریکا در شرایط جنگ با ایران قرار ندارد و از سوی دیگر نیز جمهوری اسلامی بنا به تجارب قبلی از جمله برجام اعتمادی به آمریکا ندارد، چرا که این کشور در مورد توافق هسته‌ای بدعهدی کرد و تعهداتش را نادیده گرفت. افراد و جریان‌هایی که در داخل کشور سخن از جنگ مطرح می‌کنند در خوشبینانه‌ترین حالت اطلاعاتشان ناکافی است یا این‌که به‌دنبال ایجاد فشار در زمینه لزوم انجام مذاکره با آمریکا هستند. اینگونه اقدامات آنها در جهت ایجاد جنگ روانی و ایفای نقش ستون پنجمی است. در هر صورت چاره‌ای جز مقاومت نداریم و باید مقاومت کنیم تا به این ترتیب موجب عقب‌نشینی آمریکا شویم.

ادعاهای بی‌پشتوانه

محسن کوهکن / نماینده مجلس
برخی براساس تحلیل و برآورد غیر دقیق، نظرشان جدی بودن گزینه تهدید نظامی است و این مساله نشان می‌دهد که هیچ اطلاع کافی از جوانب امور ندارند. وقوع یک جنگ، زمانی رخ می‌دهد که شرایط، موجود و موانع مفقود باشد و برآورد درستی نسبت به پایان آن صورت گیرد. در شرایط کنونی با توجه به وضعیتی که ایران و آمریکا دارند امکان وقوع جنگ غیر‌محتمل به نظر می‌رسد. از یک سو شرایط آمریکا به‌گونه‌ای نیست که با توجه به وضعیت داخلی، اوضاع اقتصادی، افکار عمومی و شرایط منطقه خود را درگیر جنگ کند و از سویی دیگر ایران هم از امکانات بالقوه و بالفعل فراوان و شرایط بازدارنده بالایی برخوردار است و همچنین در صورتی که مورد حمله قرار گیرد از همراهی همه مردم برای مقاومت و دفاع در مقابل نیروی خارجی برخوردار است. بنابراین با توجه به شرایط و موقعیت‌ موجود اساسا گزینه جنگ غیر جدی است اما با این حال در داخل کشور برخی از قبل تحلیل می‌کردند که ما در مواجهه با آمریکا باید شیوه دیگری را انتخاب کنیم. رویکرد چنین افرادی نشات گرفته از رعب و ترسشان از غرب و آمریکا است و این مواضع و تحلیل‌ها از هیچ پشتوانه منطقی برخوردار نبوده و نیست و اساسا هواداران چنین نظریه‌ای استدلال محکمی ندارند. چنین جریانی برای بردن جامعه به این سمت و سو که تنها راه چاره ما برای انعطاف آمریکا، تسلیم شدن و دست کشیدن از شعارها و آرمان‌های انقلاب است برای بزرگنمایی شایعه حمله نظامی به صورت حساب شده تلاش می‌کند. در میان این عده، افرادی که صادق هستند ساده‌نگری می‌کنند اما کسانی که صادق نیستند در زمین دشمن بازی می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها