به بهانه ساخت فیلم‌های «چند می‌گیری گریه کنی2» و «لاک قرمز 2» که نشان از گسترش دنباله‌سازی دارد

دنباله‌هایی که دنبالشان نمی‌کنند!

این روزها خبر ساخت «چند می‌گیری گریه کنی2» و «لاک قرمز2» بار دیگر بحث دنباله‌سازی را در سینمای ایران بر سر زبان‌ها انداخته است. دنباله‌سازی در هالیوود البته یک سنت جا افتاده و کاملا مرسوم به‌شمار می‌آید ولی در سینمای ایران تعداد دنباله‌های ساخته شده چندان پرتعداد نیست. هر چند به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر رویکرد سینماگران ایرانی به ساخت دنباله فیلم‌های موفق گسترش یافته است. چراغ دنباله‌سازی با «اخراجی‌ها» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» روشن شد. استقبال کم‌سابقه‌ای که مردم از «کلاه قرمزی و پسرخاله» انجام دادند، فیلمسازان را برآن داشت که برای سری‌سازی اقدام کنند. مرضیه برومند با «شهر موش‌ها 2»، تهمینه میلانی با «آتش‌بس 2»، سعید سهیلی با «گشت2»، سامان مقدم با «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» هرکدام دنباله‌های بخش نخست خود هستند که بازخوردهایی نسبتا خوب (نه به اندازه سری اول) بین مخاطبان داشتند.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۸۰

ساخت «لاک قرمز 2»
فیلم «لاک قرمز» در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. اولین ساخته سینمایی سیدجمال سیدحاتمی، فیلمی بود اجتماعی برگرفته از معضلات اجتماعی. این فیلم داستان اکرم (با بازی پردیس احمدیه) دختری 16 ساله را روایت می‌کرد که با پدر معتادش، مادر و خواهر و برادر کوچک‌ترش در جنوب شهر زندگی می‌کرد. گرفتاری‌های آنها از آنجا شروع شد که پدر خانواده مرد و اکرم ماند و غروری که نمی‌خواست آن را در مواجهه با مشکلات زندگی از دست بدهد.
این فیلم به نویسندگی امیر عبدی و تهیه‌کنندگی کامران مجیدی محصول سال 94 است که در گیشه فروش متوسطی داشت. «لاک قرمز» به عنوان اولین فیلم سینمایی سیدحاتمی، البته ایراداتی هم داشت، از جمله این‌که روح و روان مخاطب را به عمیق ترین شکل ممکن ویران می‌کرد تا در نهایت مفهوم «شرافت» را به مخاطب شیرفهم کند.
«لاک قرمز 1» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش نگاه نو سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و اکنون طبق اخبار منتشر شده، قرار است سری دوم آن با قصه‌ای متفاوت و ترکیب بازیگران جدید، به تهیه‌کنندگی مشترک کامران مجیدی و احسان وحید مقابل دوربین برود. در حال حاضر فیلمنامه «لاک قرمز 2» توسط امیر عبدی در حال نگارش است و بلافاصله پس از پایان فیلمنامه و دریافت پروانه ساخت این اثر سینمایی، گروه وارد پیش تولید این اثر و انتخاب بازیگران خواهند شد. ظاهرا قرار است در این فیلم بازیگران جدیدتری نسبت به نسخه اول آن به ایفای نقش بپردازند و ضمن معرفی یک چهره جدید به دنیای بازیگری، گروه تولید به فکر جذب چهره‌های شناخته شده سینما و تئاتر نیز هستند.
در این باره، سیدحاتمی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که الان مشغول سریال «محکومین» برای شبکه یک است، توضیح می‌دهد: «امسال قصد ساخت «لاک قرمز 2» را داریم، اما از دادن جزئیات این خبر معذورم.»
او ادامه می‌دهد: «درست است که معمولا دنباله فیلم‌ها بر اساس موفقیت تجاری سری اول ساخته می‌شود، اما دغدغه من به تصویر کشیدن معضلات اجتماعی است. کمااینکه «لاک قرمز1» هم وقتی در گیشه اکران عمومی شد، بازخورد خوبی داشت و به خصوص توزیع آن در شبکه نمایش خانگی از فروش بالایی برخوردار بود. من و کامران مجیدی، تهیه کننده فیلم بیشتر دغدغه‌های اجتماعی داریم و در ساخت سری دوم فیلم هم بیان یک موضوع اجتماعی مدنظرمان است.»
جالب است بدانید که سیدجمال سیدحاتمی مجموعه تلویزیونی «محکومین» را نیز با نویسندگی امیر عبدی در کارنامه خود دارد و در حال حاضر مشغول تولید سری دوم این مجموعه است و بلافاصله پس از پایان آن اثر، وارد تولید سری دوم فیلم سینمایی «لاک قرمز2» خواهد شد.
ساخت «چند می‌گیری گریه کنی2»
«چند می‌گیری گریه کنی1» فیلمی به نویسندگی محسن تنابنده و کارگردانی شاهد احمدلو تولید سال 1384 است. شاهد احمدلو پس از ساخت چند فیلم کوتاه، با ساخت فیلم بلند «چند می‌گیری گریه کنی» نشان داد که توانایی خوبی برای ایجاد فضایی مفرح در فیلم دارد.
داستان فیلم درباره پیرمرد تنهایی (با بازی زنده‌یاد منوچهر نوذری) بود که برای فراهم آوردن مقدمات مراسم ترحیم و درگذشتش از افرادی برای به سامان رساندن این مساله استفاده می‌کند.
«چند می‌گیری گریه کنی 1» آخرین حضور زنده‌یاد نوذری بر پرده سینما بود و در نهایت در حالی که مرگ فرصت تماشای دیدن این فیلم را در جشنواره فجر آن سال از نوذری گرفت، اما فیلم توانست دیپلم افتخار هیات داوران بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را از آن خود کند.
طبق اخبار منتشرشده، برخلاف سری اول که شاهد احمدلو کارگردانی این فیلم را به‌عهده داشت در سری دوم قرار است علی توکل‌نیا پشت دوربین این فیلم قرار گیرد. ظاهرا نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی ۲» به نویسندگی رحیم بهبودی‌فر به‌تازگی به پایان رسیده و این فیلم با دریافت پروانه ساخت به‌زودی وارد مرحله پیش‌تولید خواهد شد.
داستان «چند می‌گیری گریه کنی ۲» ادامه‌ای بر سری اول آن است و البته فضایی شاد و مفرح‌تر دارد که علاوه بر حضور کاراکترهای سری اول، سه شخصیت اصلی نیز به فیلم اضافه شده است.
داستان سری دوم این فیلم از جایی آغاز می‌شود که پسر شایسته (که زنده‌یاد منوچهر نوذری آن را ایفا می‌کرد) برای فروش مایملک پدرش به ایران می‌آید. در این میان وکیل خانواده در حضور پسران و دختر شایسته برای اولین بار اقدام به قرائت وصیتنامه موکلش می‌کند. پس از قرائت وصیتنامه، وراث برای فروش اموال پدری متوجه شروطی از سوی پدرشان می‌شوند و باقی ماجراها.
شاهد احمدلو، کارگردان سری اول «چند می‌گیری گریه کنی» درباره این‌که چطور شد ساخت سری دوم این فیلم را به‌عهده ندارد، به جام‌جم گفت: یک فیلم به لحاظ مادی متعلق به تهیه‌کننده است و تهیه‌کننده هر تصمیمی بگیرد می‌تواند آن را عملی کند. هیچ قانونی نیست که حتما کارگردان سری اول یک فیلم را ساخت سری دوم آن را هم بر عهده بگیرد. علی توکل‌نیا، تهیه‌کننده سری اول این فیلم هستند که حالا تصمیم به ساخت سری دومش گرفته و من با تجربه و شناختی که از ایشان دارم به خوبی اطمینان دارم که از عهده ساخت سری دوم‌اش برمی‌آیند.
در ادامه البته تماسی با علی توکل‌نیا گرفتیم که ایشان صحبت پیرامون این فیلم را کمی زود دانست و آن را به بعدها موکول کرد.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها