بازیگران با نمایش‌های رادیویی مهمان ماه رمضان هستند

روی موج رمضان

یادش بخیر قدیم‌ها که تلویزیون رنگ و لعاب زیادی نداشت و تعداد شبکه‌ها و برنامه هایش محدود بود، مونس همه ما ایرانی‌ها رادیو بود، گرچه این رسانه کوچک بود، اما دل همه ما را برده بود. مادرها قبل از آن‌که سحری را برای اعضای خانواده آماده کنند، اولین کاری که می‌کردند پیچ رادیو را می‌چرخاندند و موج آن را روی یکی از شبکه‌های رادیویی تنظیم می‌کردند تا اعضای خانواده با نوای دل‌انگیز ویژه برنامه‌های سحرگاهی از خواب بیدار شوند و کنار هم سحری بخورند و از برنامه‌های سحرگاهی رادیو هم فیض ببرند. در واقع همین رسانه کوچک با گرمای دلپذیری که داشت همه را دور خودش جمع می‌کرد و گویندگان رادیو هم با حال و هوای سحر برنامه را اجرا می‌کردند. علاوه بر آن پخش دعاهای ویژه سحر، حال و هوای خانواده‌ها را عرفانی می‌کرد و همین باعث می‌شد رادیو به دورهمی میان خانواده منجر شود. گرچه از آن روزگار سال‌ها گذشته و در طول این سال‌ها هم تعداد شبکه‌های تلویزیونی افزایش پیدا کرده و هر یک از شبکه‌های سیما هم برنامه‌های سحرگاهی، افطار و ... در ایام ماه رمضان پخش می‌کنند، اما همچنان شیرینی رادیو در میان مردم از بین نرفته و جایگاه خودش را دارد؛ به‌ویژه برای افرادی که مشاغل‌شان به گونه‌ای است که سحر و افطار کنار خانواده‌هایشان نیستند و تنها مونس‌شان رادیو‌ست. پس برخلاف ادعای برخی که می‌گویند رادیو جایگاهش را از دست داده، اما این رسانه همچنان قدرتمندانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مخاطب خود را دارد. هر سال با شروع بهار قرآن برنامه‌هایی در قالب‌های متفاوت از شبکه‌های رادیویی روی آنتن می‌رود و امسال هم بنا به تصمیم معاون صدای رسانه ملی، هر یک از شبکه‌های رادیویی بنا به ماموریتی که برایشان تعریف شده برنامه‌های متنوعی را ویژه سحر و افطار و دیگر ساعات ماه رمضان آماده کرده‌اند. همچنین مرکز هنرهای نمایشی رادیو طبق روال گذشته، نمایش‌های رادیویی در قالب سریال آماده کرده که از شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود. این مرکز با کمک هنرمندان رادیو، نمایش‌های متنوعی با موضوعاتی همچون حق‌الناس و ... را برای شنوندگان آماده کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۵۱۷۴

در حوالی قاف در فرهنگ
در ویژه برنامه «سحوری» رادیو فرهنگ نه تنها ادعیه و مناجات سحر پخش می‌شود بلکه فضایی معنوی برای آماده‌سازی روزه‌داران به وجود می‌آید. «در حوالی قاف»گفت‌و‌گو با اهالی ادب و هنر درخصوص ماه مبارک رمضان است. در«صبح به وقت فرهنگ» رویداهای فرهنگی- اجتماعی ماه مبارک رمضان و هفته ایتام اطعام بیان می‌شود.
«سی روز سی آیین» به آیین‌های ماه رمضان در کشورهای اسلامی،«سی روز سی حکمت» به جملات قصار و احادیث ناب درباره روزه و ماه رمضان، «سی روز سی غزل» به شعر و غزل در این ماه می‌پردازد.
در بازه زمانی 16 اردیبهشت تا 16 خرداد برنامه‌های «هفت کوچه» و به آیین‌های وداع با ماه مبارک رمضان و آیین‌های عید سعید فطر در فرهنگ مردم،«مجله نیمروز» تقویت اعتقادات مربوط به روزه‌داری در ماه مبارک رمضان،«چهارباغ» پخش ترانه و تصنیف‌های شاد ویژه اعیاد مذهبی، «رادیو کتاب» به آثار ادبی و هنری با رویکرد کتاب و کتابخوانی و عید فطر، «نیستان» به نغمه‌های مذهبی ماه مبارک رمضان، «میدان آزادی» به موضوعات فرهنگی،اجتماعی مرتبط با ماه رمضان و «ترانه باران» به فرهنگ نواحی مختلف ایران در ماه رمضان می‌پردازد.
ضمن این‌که این رادیو در برنامه‌های «شعر شبانه» و «مشاعره» به خوانش اشعار درباره روزه و مشاعره می‌پردازد؛ «دولت بیدار» با موضوع آداب زندگی در ماه مبارک رمضان در شعر حافظ، «هفتانه» خبرهای ادبی و هنری درباره ماه رمضان، «نگارخانه» نمایشگاه‌های مرتبط با ماه رمضان، «نوایی» بررسی موسیقی آیینی ماه مبارک رمضان (سحرخوانی، مناجات و...) و «نت هفتم» بررسی موسیقی فیلم‌های مناسبتی در ماه رمضان اختصاص دارد.

بیش از 4000 دقیقه نمایش رادیویی
مرکز هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش 15‌سریال رادیویی ویژه ماه رمضان برای پخش از شبکه‌های رادیویی تهیه کرده که از این تعداد 13 سریال جدید و دو سریال آرشیوی است. این سریال‌ها از ده شبکه ایران، جوان، سلامت، فرهنگ، تهران، ورزش، اقتصاد، صبا، قرآن و نمایش پخش می‌شوند. رادیو ورزش نمایش‌های یار هفتم و کاپیتان محل، رادیو تهران نمایش ستاره‌باران، رادیو جوان نمایش‌های پسرعموها و شبیه باران، رادیو فرهنگ نمایش ماه بیکران (با معرفی آیین‌های نواحی ایران)، نمایش راه نجات از رادیو اقتصاد، رادیو صبا نمایش نذر، رادیو قرآن نمایش در پناه آفتاب (با موضوع شأن نزول قرآن)، رادیو سلامت نمایش‌های شب‌های بیمارستان، نفس (ویژه قدر) و ارمغان، رادیو ایران نمایش‌های خواب گران، ضرب‌العجل و دو روی زندگی را پخش می‌کنند که از تولیدات مرکز هنرهای نمایشی رادیو است. فریبا متخصص، بیوک میرزایی، صفا آقاجانی، ایوب آقاخانی، مهین نثری، رامین پورایمان، محسن بهرامی، میرطاهر مظلومی و جمعی دیگر از هنرمندان این مرکز در این نمایش‌ها بازی می‌کنند. جواد پیشگر، رضا عمرانی، مهدی نمینی‌مقدم و ... کارگردانی این آثار را به عهده داشتند. مدت این مجموعه‌ها 4380 دقیقه است که در 246 قطعه تولید شده است. این سریال‌ها به موضوع «حق‌الناس» به عنوان محور موضوعی اصلی و مضامینی چون انس و توجه به قرآن، توبه، کسب روزی حلال، نوع‌دوستی، تهذیب نفس، صبر، گذشت و بخشش، مناعت طبع و پرهیز از زیاده‌خواهی توجه ویژه‌ای شده است.

32 عنوان برنامه در رادیو ایران
«قرار بی‌قراران» ویژه‌برنامه سحرهای ماه مبارک رمضان و «قرار آسمانی» ویژه‌برنامه افطار شبکه رادیویی ایران است. ضمن این‌که در این ماه برنامه خانه و خانواده به موضوع تغذیه سالم، ایرانشهر به موضوع بررسی صفات خوب انسانی، به رنگ خدا به موضوع قرآن و زندگی، به افق آفتاب به موضوع ذکر و توجه به درگاه الهی، نشانی کلام رهبری در باره فضایل ماه مبارک رمضان و تقویم تاریخ به آغاز ماه مبارک رمضان، ولادت امام حسن مجتبی (ع)، شبهای قدر و عید سعید فطر و راه شب بامداد دوشنبه‌ها به موضوع ماه‌مبارک رمضان کافه هنر با تهیه آیتم‌هایی به آداب این ماه، صفحه من در تعامل با مخاطبان به تولیدات مردمی می‌پردازد. از دیگر برنامه‌های این شبکه«ره‌آورد» با موضوع تغذیه و سلامت، «نمودار» با دو موضوع اقتصاد و ماه رمضان و باید و نبایدهای روزه‌داری است. این شبکه رادیویی برای خردسالان در برنامه «شب‌بخیر کوچولو» قصه‌ای درباره ماه مبارک رمضان و فضایل این ماه مبارک تدارک دیده است. «عشق نام دیگر توست» 25 اردیبهشت ویژه وفات حضرت زینب (س) می‌شود. سه مستند رادیویی از گروه سیاست این شبکه از 6 تا 8 خرداد با موضوع شکست نظریه‌های سازش از کارتر تا ترامپ، راهپیمایی بازگشت و مظلومیت جهانی فلسطین، نقش ایران و جهان اسلام در حمایت از فلسطین پخش می‌شود. ضمن این‌که در مستند دیگری به بررسی اندیشه مقاومت در نسل جدید فلسطینی‌ها و زنده بودن اندیشه امام‌خمینی(ه) درباره فلسطین روایت می‌شود. این شبکه در ویژه‌برنامه‌ای به بررسی آثار آیینی و هنری مختص ولایت امام علی (ع) می‌پردازد. «فرهنگ مردم» به جایگاه حضرت امام‌علی (ع) در فرهنگ مردم می‌پردازد. در فواصل پخش نیز موضوعاتی همچون پیشواز، فضایل این ماه، احادیث، روایات و آیاتی از کلام‌ا... مجید پخش می‌شود.

هفت آسمان در رادیو جوان
هر سحر ساعت 3 بامداد رادیو جوان، در برنامه «مشکات» مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام قرائتی و کارشناس مذهبی در ماه مبارک رمضان پخش می‌شود. شبهای روشن از دیگر برنامه‌هاست. رادیو جوان به مناسبت ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه صبحگاهی «هفت آسمان»، «ماه نو» ویژه‌برنامه اذانگاهی مغرب با بخش‌‌های مختلف و موضوع حق و تکلیف در دوران جوانی همچنین «قرار» ویژه اذان ظهر با موضوع اهمیت نماز اول وقت و برکات روزه را پخش می‌کند.

بهشت اجابت در رادیو معارف
رادیو معارف در سحرهای ماه مبارک با ویژه برنامه «بهشت اجابت» به آشنایی با مفاهیم جوشن کبیر می‌پردازد. «شب‌های رمضان» شامل گفت‌وگوی صمیمی با چهره‌های شاخص در عرصه‌های دینی و فرهنگی است. «نان و خرما» ویژه برنامه افطار این شبکه رادیویی است که به بررسی صفات متقین از منظر حضرت علی(ع) می‌پردازد.
«ضیافت» مسابقه رادیویی زنده با هدف آشنایی مخاطبان با احکام دین و حقوق متقابل انسان‌ها، «آیات نور» مسابقه رادیویی با همکاری سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با کارشناسی حجت‌الاسلام احمد جلیلی صفت، جانشین سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش در دو نوبت روی آنتن می‌رود. پخش دعای پر فضیلت افتتاح هر شب پخش می‌شود. ضمن این‌که برنامه «غرفه‌های نور» به انعکاس فعالیت نمایشگاه قرآن کتاب تهران می‌پردازد.

حق با توست در سلامت
شبکه رادیویی سلامت با مجله ویژه افطار و مطرح کردن موضوع‌های اخلاقی و اجتماعی، توکل و توسل لحظات معنوی را برای مخاطبان فراهم می‌کند. «نشانی» طرح موضوعات مرتبط با هر جزء از قرآن کریم، «حق با توست» با موضوع رعایت حق الناس، «غذا، سلامت، زندگی» با بیان نکات مهم تغذیه‌ای در روزه داری و مراقبت‌های تغذیه‌ای در مبتلایان به بیماری‌های خاص، «فراسو» به ملاحظات روزه داری در نوجوانان، روزه داری و سبک زندگی سالم، «خونه زندگی» با بیان نکات اخلاقی در خانواده اسلامی، احکام شرعی، اکرام و بخشندگی و برکات ماه مبارک رمضان در زندگی خانوادگی، «کافه سلامت» و بیان برکات و فضایل ماه رمضان همچنین سیره معنوی امام حسن مجتبی(ع)، «تا بیکران» بررسی سیره معنوی امامان معصوم (ع)، «مجله پزشکی» روزه داری و زنان باردار و شیرده، «پشت پلک صبح» با موضوعات احیاء و شب‌های قدر، ضربت خوردن و شهادت حضرت علی(ع)، روز جهانی قدس، وداع با ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر، از دیگر برنامه‌هاست. ضمن این‌که این شبکه رادیویی دو برنامه «قصه‌های آسمانی»قصه‌های کودکان با موضوع ماه مبارک رمضان و «فرزند من» ویژه‌برنامه روزه اولی‌ها و مسؤولیت دادن به فرزندان را برای خانواده‌ها تدارک دیده است.

خانه ما در رادیو تهران
«تهران بیدار» ویژه سحرگاهی و «دعوت» ویژه افطار این شبکه رادیویی است. در برنامه «خانه ما» نمایش‌هایی ویژه خانواده پخش می‌شود. «ماه باران» به مباحث و موضوعات قرآنی و معرفتی می‌پردازد.

اقتصاد در خلوت حضور
«در خلوت حضور» نحوه آماده شدن برای ماه مبارک رمضان، «لحظه‌های اجابت» بررسی احکام ماه مبارک رمضان، «شهید عدالت» بررسی سیره اقتصادی حضرت علی(ع)، «فیض حضور» سفارش به خواندن قرآن و شب‌زنده‌داری از برنامه‌های این شبکه رادیویی است.

برهان رادیو گفت‌وگو
«ماه ماه» به بررسی آیین‌های ماه رمضان در فرهنگ عامه مردم ایران، «برهان» تحلیل و بررسی ریاضت غیر دینی و تفاوت آن با روزه‌داری، «روشنا» تفسیر آیات قرآن کریم توسط حجت‌الاسلام قرائتی، «نجوا» بررسی صفات خوب در ماه مبارک رمضان، آیتم‌های متنوع روان‌شناسی،«رهیافت» تبیین جدیدترین مواجهات هستی شناختی با محوریت دین اسلام، «اشاره» ترویج دو حسنه «رعایت حق الناس» و «خوش‌خلقی» در جامعه از برنامه‌های این شبکه رادیویی است.
«زلال مثل باران» ویژه‌برنامه سحرگاهی و «به تماشا سوگند» ویژه‌برنامه عصرگاهی این شبکه رادیویی است. رادیو گفت‌وگو به ترتیل یک حزب از قرآن کریم می‌پردازد که پس از آن در برنامه «شمیم عطر رحمان» تفسیر یک آیه از هر جزء قرآن کریم (پس از پخش ترتیل) پخش می‌شود.

شهر قرآن در رادیو قرآن
پخش زنده محفل انس با قرآن در حضور مقام معظم رهبری، معرفی کتاب با موضوع رمضان،«صدای ربنا» ویژه‌برنامه افطار و «شهر قرآن» ویژه نمایشگاه قرآن از تهران از ویژه‌برنامه‌های این شبکه رادیویی است.
ویژه بــــــرنامه «قـــــــرآن و زنــــــــــدگی» در منــاسبـــــــــــت‌های رحــــــــــلت حــضرت خدیجه،ولادت امام حســــــــــن مجتبی(ع)، روز ضربت و شهادت حضرت علی(ع) پخش می‌شود.
شرح دعای ابوحمزه ثمالی در ویژه‌برنامه «لحظه‌های ناب شرح دعای ابوحمزه ثمالی» از دیگر برنامه‌هاست. رادیو قرآن نیزبه تلاوت ترتیل یک‌جزء خلیل حصری با ترجمه قادر پناه می‌پردازد.

صبا و پیام با برنامه‌های متفاوت
«عصر رمضان»، «فامیل دور، فامیل نزدیک»، «نمایش ویژه ماه رمضان»، «همپای صبا» از برنامه‌های این شبکه رادیویی است؛ ضمن این‌که «در حوالی عشق» برنامه‌ای اذانگاهی با رویکرد ماه رمضان است که پخش می‌شود. در فواصل پخش نیز خواندن مطلب درباره ماه مبارک رمضان است. همچنین در رادیو پیام، تمامی بخش‌های پیام به ویژه‌برنامه سحر و افطار، آیتم یک آیه یک پیام -آیتم پیام رمضان - آیتم قرآن از زبان قرآن - احادیث و آیات و متون ادبی و کلام بزرگان در مورد ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها