بررسی چند راهکار کلیدی برای رونق بخشیدن به تولید از طریق بازسازی مناطق سیل‌زده و ظرفیت‌های پنهان و آشکار آن

تبدیل تهدید به تولید

در شرایطی که برآوردهای قطعی درباره میزان خسارات ناشی از سیل ماه گذشته هنوز وجود ندارد و تاکنون ارقام 30 تا 40 هزار میلیارد تومان برای این موضوع گفته شده، توصیه کارشناسان این است که دولت پس از تأمین اعتبار، بخش اعظم بودجه بازسازی مناطق سیل‌زده را از کانال بخش تولید، هزینه کند. بر اساس اعلام بنیاد مسکن، سیل اخیر موجب خرابی کامل یا جزئی بیش از 160 هزار واحد مسکونی شده و تقریبا بیشتر ساکنان این واحدها اثاث و لوازم خانگی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر، بخش زیادی از زیرساخت‌های شهرهای سیل‌زده هم آسیب دیده است. بر‌این اساس، کار بازسازی مناطق سیل‌زده به یک طرح کلان عمرانی تبدیل می‌شود که از لحاظ ارزش، تقریباً معادل یک سال بودجه عمرانی کشور است. درباره نحوه هزینه بودجه بازسازی مناطق سیل‌زده، دو راهکار وجود دارد. یکی این‌که دولت آن را در قالب وام کم‌بهره یا بلاعوض به طور مستقیم به خانوارهای سیل‌زده پرداخت کند تا آنها به تصمیم خود خرج کنند. راه دیگر این‌که فقط چند میلیون تومان به صورت مستقیم به هر خانوار پرداخت شود و بخش عمده بودجه بازسازی مناطق سیل‌زده به طور هدفمند مصرف شود. کارشناسان معتقدند شیوه دوم، مطلوب‌تر است و می‌تواند موجب رونق تولید داخلی شود، اما شیوه اول احتمالاً موجب هدررفت منابع می‌شود. کارشناسان در توصیف شیوه دوم می‌گویند در صورت تأمین اعتبار 40-30 هزار میلیارد تومانی بازسازی مناطق سیل‌زده، با تزریق این پول به بخش تولید همچون مصالح ساختمانی و لوازم خانگی، در این بخش‌ها رونق بی‌سابقه‌ای ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بخشی از اعتبار بازسازی مناطق سیل‌زده به تولیدکنندگان لوازم خانگی داده شود و محصولات آنها به طور اقساطی به سیل‌زدگان داده شود. با این کار، هم مردم سیل‌زده لوازم خانگی نو می‌خرند و هم کارخانجات تولید لوازم خانگی رونق می‌گیرند. این فرآیند را می‌توان در سایر بخش‌های تولیدی همچون سیمان، آهن، فرش و سایر لوازم خانگی اجرا کرد. بدین ترتیب در سال حمایت از تولید، اقدام مؤثر و عملیاتی در حمایت از بخش‌های تولید صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۲۰۴۷۹۸

تولید حداکثری لوازم خانگی برای رفع نیاز سیل‌زدگان
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره جبران خسارت سیل در بخش لوازم خانگی گفت: 25 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و بهترین فرصت برای افزایش سهم بازار در شرایط رکود است.
وی افزود: اکنون هر شرکت یا هر سازمان به صورت خودجوش به سیل‌زدگان کمک می‌کند اما اگر این کمک‌ها به صورت متمرکز و برنامه‌ریزی‌شده باشد هم سیل‌زدگان بهره بیشتری می‌برند و هم شرایط تولید کشور بهبود می‌یابد. غزنوی با بیان این‌که تجربه فروش اعتباری برای لوازم‌خانگی را داریم، ادامه داد: قبلاً هم همه شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌خانگی در فروشگاه‌های منتخب، لوازم خود را ارائه کردند و متقاضیان با مراجعه به فروشگاه‌های تعیین‌شده و با در دست داشتن کارت اعتباری می‌توانستند خرید خود را انجام دهند. اکنون هم بهترین زمان برای عرضه لوازم خانگی با خط اعتباری است تا هم تولید رونق بگیرد و هم سیل‌زدگان از خدمات و کالاهای بیشتری برخوردار شوند. وی تاکید کرد: اگر دولت به تولیدکنندگان خط اعتباری اختصاص دهد آنها قیمت پایین‌تری را در نظر می‌گیرند اما اگر این پول‌ها به صورت خرد به دست سیل‌زدگان برسد نه رشد اقتصادی نصیب کشور می‌شود و نه تولید رونق می‌گیرد. چه بسا این پول‌ها هزینه خرید کالاهای خارجی شود یا شاید افراد برای تهیه لوازم‌خانگی اقدام نکنند. دبیر مجمع کارآفرینان کشور تصریح کرد: اخیراً ستاد اجرایی فرمان امام به‌جای کمک‌های نقدی، به تولیدکنندگان لوازم خانگی لیست ارائه کرد و تولیدکنندگان نیز کالاهای خود را با قیمت پایین در اختیار این ستاد قرار دادند تا به سیل‌زدگان برسد. اکنون تولیدکنندگان آمادگی دارند برای همه خانه‌های تخریب‌شده و سیل‌زده لوازم خانگی را تولید و عرضه کنند. وی به پیشنهاد دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: اکنون دولت می‌تواند با ایجاد کمپ‌های مخصوص لوازم خانگی از تولیدکنندگان بخواهد در مناطق سیل‌زده کالاهای خود را ارائه کنند و اقدامات خط اعتباری را در همان‌جا عملی کند تا آنها به دردسر نیفتند. در حال حاضر دستگاه‌های کارتخوان خط اعتباری را هم موجود داریم که این موضوع هزینه‌های دولت را بسیار کاهش می‌دهد.

بخشی از خسارات ناشی از سیلاب تأمین اعتبار شده است
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور اعلام کرد میزان خسارات ناشی از سیلاب در استان‌های کشور برآورد و تأمین اعتبار شده است.
علیرضا تابش درباره تأمین خسارات ناشی از سیلاب اظهار کرد: در بخش خودمان خسارت‌ها را برآورد و بخشی از آن را تأمین اعتبار کرده‌ایم و بخشی از آن باید در هیات دولت تصویب می‌شد. باید میزان آن در دولت تصویب شود وقتی تصویب شد میزان دقیق آن اعلام می‌شود. رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد: برنامه‌های بازسازی شروع شده و بنیاد مسکن در مناطق سیل‌زده ارزیابی خسارات را انجام داده است. رئیس بنیاد مسکن بیان کرد: 101 هزار واحد مسکونی تعمیری و بالغ بر 63 هزار واحد مسکونی احداثی در مناطق سیل‌زده کشور شناسایی شده است. همچنین، تاکنون 120 هزار واحد تشکیل پرونده داده‌اند و سایر آمارگیری‌ها در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود، ظرف روزهای آینده پرونده تمامی سیل‌زدگان تشکیل شود. وی درباره میزان و نوع تسهیلات به سیل‌زدگان توضیح داد: تسهیلات در شهر 50 میلیون تومان و در روستا 40 میلیون تومان با سود 4 درصد است، به‌علاوه به سیل‌زدگان 12 میلیون تومان در شهر و در روستا ده میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود؛ همچنین 15 میلیون تومان وام معیشتی به‌علاوه پنج میلیون تومان بلاعوض به هر خانوار سیل‌زده تعلق می‌گیرد. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ارائه سیمان رایگان و سایر امکانات از جمله، نقشه، مشخصات ناظر و پروانه رایگان به سیل‌زدگان خبر داد و گفت: اینها رقمی حدود ده میلیون تومان برای هر واحد مسکونی است که کمکی برای هر خانوار سیل‌زده به‌شمار می‌رود.

تخفیف تولیدکنندگان به سیل‌زدگان
محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت گفت: به نظر می‌رسد تشکیل یک کارگروه متشکل از تولیدکنندگان بخش‌های مختلف و نمایندگان دولت که مسئول بررسی خسارت ناشی از سیل بودند الزامی است تا قیمت تمام‌شده محصولات و همچنین میزان نیاز خانواده‌های سیل‌زده برآورد شود و بعد وارد فاز اجرایی شویم.
کمالیان پرداخت تسهیلات به صورت خرد و بلاعوض را بی‌فایده دانست و تاکید کرد: تولیدکنندگان با همکاری دولت می‌توانند نیازهای سیل‌زدگان را رفع کنند و اتحادیه‌ها مسئول نظارت بر این کار باشند تا پول‌ها به هدف برسد.
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت با بیان اینکه کارگروه می‌تواند مسئول بررسی نیازهای سیل‌زدگان باشد تصریح کرد: با توجه به اینکه پول به بخش تولید تزریق می‌شود تولیدکنندگان می‌توانند کالاها را با قیمت پایین‌تری عرضه کنند که در این صورت شاید مجموع کالاهایی با رقم 10 میلیون تومان ارزش 15 میلیون تومانی داشته باشد اما به دلیل تخفیف‌هایی که تولیدکنندگان برای سیل‌زدگان در نظر می‌گیرند کالاها ارزش بالاتری دارند.

آمادگی صنعت سیمان
یکی از صنایعی که در بازسازی مناطق سیل‌زده قطعاً به آن نیاز است، بخش سیمان است. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در‌این‌باره گفت: دولت تاکنون یک بار از طریق وزارت راه و شهرسازی خط اعتباری به ما اختصاص داد و ما نیز با همکاری پیمانکار، پروژه مدنظر را اجرا کردیم ولی بدقولی‌هایی در این زمینه توسط دولت به وجود آمد.
وی افزود: با این حال انجمن کارفرمایان سیمان و کارخانه‌های مربوط آماده همکاری مجدد با دولت با یک چارچوب مشخص جهت ساخت مسکن و سایر زیرساخت‌ها در مناطق سیل‌زده هستند تا ما نیز با شرکت‌های پیمانکار مربوطه کار را به سرانجام برسانیم.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اذعان کرد: بهترین شیوه بازسازی زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده این است که انجمن سیمان، وزارت راه مسکن و شهرسازی به عنوان مجری، سازمان برنامه و بودجه و یک بانک در قالب همکاری چندجانبه این امر را به بهترین نحو انجام دهند.

تهیه وسایل زندگی مردم با قیمت پایین
دکتر امرا... امینی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره راهکار بهینه برای بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: به نظر بنده دولت به هیچ وجه نباید روی کمک نقدی و اعطای وام و تسهیلات برای جبران خسارت سیل‌زدگان حساب باز بکند، چون با کاهش ارزش پولی طی هر ماه مردم نمی‌توانند به نحو احسن آنها را برای جبران مشکلات ناشی از سیل مصرف کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: دولت می‌تواند با خرید کلی لوازم خانگی از شرکت‌های داخلی، تولید ملی را شکوفا و به سیل‌زدگان کمک وافری کند، چون در صورتی که دولت اقدام به خرید این وسایل کند با قیمت پایین‌تر از سطح بازار این وسایل به دست مردم خواهد رسید. امینی در ادامه گفت: همچنین دولت می‌تواند با کمک انبوه‌سازان، ساخت مسکن استاندارد در این چند استان را رونق بخشیده و سبب شکوفایی بخش پیشران مسکن باشد، هرچند به دلیل بروکراسی‌های پیچیده به نظر می‌رسد دولت از این پیشنهادها استقبال نکرده و مثل همیشه ساده‌ترین راه را که کمک نقدی است در دستور کار قرار دهد.

رونق کارخانجات با توزیع لوازم‌خانگی بین ۳۰ هزار سیل‌زده
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) گفت: بسته لوازم‌خانگی برای ۳۰ هزار سیل‌زده از سوی این ستاد در کشور توزیع شده است. به گزارش مهر، سیدمصطفی سیدهاشمی با اشاره به توزیع لوازم‌خانگی بین سیل‌زدگان در کشور ادامه داد: برای ۳۰ هزار خانوار، ۶۰ هزار پتو، ۳۰ هزار لوازم آشپزخانه، ۳۰ هزار دستگاه یخچال و غیره تهیه‌شده است.
وی افزود: برای تأمین لوازم، سراغ کارخانه‌هایی رفتیم که تعطیل بودند و با سفارش لوازم‌خانگی، این کارخانه‌ها دوباره به چرخه تولید آمدند.

شیوه بهینه کمک به سیل‌زدگان
بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این‌باره گفت: این ایده و نظریه سال‌هاست در بسیاری از مسؤولان کشور نهادینه‌ شده است که دولت حق دخالت در اقتصاد را ندارد. متأسفانه یک برداشت متعصبانه و غیرواقعی از بازار آزاد و سرمایه‌داری در کشور وجود دارد، برداشتی که عمدتا سبب شد پنج سال عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی باشد و یک خانه در کشور ساخته نشود. این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: قیمت‌های فعلی نیز ناشی از این تفکر است. این در حالی است که به‌اشتباه همه فکر می‌کنند مثلا افزایش قیمت مسکن ناشی از نظام عرضه و تقاضاست. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم دولت به نحو احسن به سیل‌زدگان خدمات‌رسانی کرده یا لوازم‌خانگی به آنها اعطا کند یا برای آنها خانه بسازد. وی افزود: درست است سیل، خانه‌های مردم را از بین برده ولی زمین آنها که باقی‌مانده که دولت می‌تواند با اعطای وام‌های کافی یا ساخت مجتمع‌های خانگی متناسب با فرهنگ هر شهری (مانند واحدهای مسکن مهر) به سیل‌زدگان کمک کند. این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: دولت همچنین می‌تواند در این مناطق خدمات عمومی چون پارک، مدرسه و درمانگاه را با مشارکت مردم یا خیریه‌ها انجام دهد تا مردم با مشکل روبه‌رو نشوند.

آمادگی کارخانه‌های آهن و فولاد
حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران گفت: برای بهسازی و بازسازی بخش‌های سیل‌زده آهن و فولاد نیاز اصلی است و اتحادیه آهن آماده ارائه محصولات با قیمت پایین‌تری برای سیل‌زدگان است.
وی افزود: اگر دولت به‌جای پرداخت وجه نقد به خانواده‌های سیل‌زده پول را به بخش تولید وارد کند قطعاً کالاها با قیمت کمتری به خانواده‌های سیل‌زده می‌رسد و هم موجب رونق تولید می‌شود.
رستگار تاکید کرد: اگر پول به خانواده‌های سیل‌زده داده شود هم برای خرید ابتدا به آهن و فولاد فروشان مراجعه می‌کنند و بعد به بخش‌های دیگر که در این صورت بهتر است دولت از ابتدا کار عزیزان سیل‌زده را راحت کند و با ایجاد یک خط اعتباری بتوانند از خدمات و تخفیف‌های ویژه بخش‌های مختلف بهره‌مند شوند.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران با تاکید بر این‌که کمک به هموطنان سیل‌زده را وظیفه خود می‌دانیم گفت: برخی خانواده‌های سیل‌زده برای بازسازی منازل خود با ما تماس می‌گرفتند و جویای قیمت بودند و اگر دولت طرح پرداخت پول به بخش تولید را اجرا کند کالاها با قیمت پایین‌تری به دست آنها می‌رسد و اتحادیه آهن‌فروشان تخفیف‌های ویژه‌ای برای این‌که سیل‌زدگان در شرایط خاصی قرار دارند در نظر گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها