گزارش جام‌جم از وضعیت بازار ارزاق عمومی در آستانه ماه مبارک رمضان

سفره رمضان ارزان می‌شود؟

ماه رمضان امسال در شرایطی شروع می‌شود که گرانی ارزاق عمومی و مواد غذایی ادامه دارد و قیمت‌ها خیال پایین آمدن ندارد. با وجود مصوبات مکرر ستاد تنظیم بازار، قیمت بسیاری از مواد غذایی پرمصرف، همچنان صعودی است. مسؤولان صنفی و اتحادیه‌ها هم از گرانی ارزاق عمومی گلایه‌مندند، چراکه موجب کاهش فروش آنها شده است. این در حالی است که دولت موظف است تامین اقلام پرتقاضا و پرمصرف خوراکی در ماه‌رمضان را در دستور کار قرار دهد. علاوه بر این، دولت وظیفه دارد با کنترل قیمت اقلام اساسی و نظارت مستمر بر قیمت کالاها در بازار، مانع از گران‌فروشی و افزایش قیمت‌ها شود. با این حال، انتظار می‌رود دستور هفته گذشته حسن روحانی به چهار وزیر برای مقابله با گرانفروشی کالاهای اساسی به نتیجه برسد و بخشی از فشار تورمی کاسته شود.
کد خبر: ۱۲۰۴۳۲۳

کاهش تقاضا برای گوشت قرمز
گوشت قرمز که در یک‌سال اخیر افزایش چشمگیری را تجربه کرد، هنوز هم دور از دسترس خرید عموم مردم است.
ماه رمضان سال گذشته گوشت گوسفند هر کیلو 52 هزار تومان و گوشت گوساله 43 هزار تومان بود، اما امسال قیمت این محصولات تقریبا دو برابر شده است.
هم‌اکنون کف قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بدون دنبه حدود ۹۵هزار تومان، با دنبه ۹۲ هزار تومان و گوشت گوساله ۹۵ هزار تومان است؛ این در حالی است که قیمت این محصولات در برخی نقاط بیشتر از این قیمت‌هاست.
در حالی که هر کیلوگرم گوشت قرمز تنظیم بازاری با دنبه 42 تا 44 هزار تومان به فروش می‌رسید و تقاضای زیادی برای خریداری آن وجود داشت و عدم‌تناسب عرضه و تقاضا منجر به ایجاد صف‌های طولانی برای خرید این محصول شده بود، اخیرا قطع اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات این محصول، حجم تقاضا را به شدت کاهش داده است.
کف قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بدون دنبه حدود 95 هزار تومان، با دنبه 92 هزار تومان و گوشت گوساله 95 هزار تومان است. مسؤول یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران در این ارتباط به تسنیم گفت: در گذشته که قیمت گوشت قرمز تنظیم بازاری بود همه به‌دنبال خرید این محصول بودند اما امروز که قیمت آن آزاد شده است، فروش نداریم و حتی محصولات عرضه‌شده را به شرکت برگشت می‌زنیم. این کاهش تقاضا باعث شده که قیمت گوشت قرمز پنج تا ده هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یابد، اما کماکان مردم نمی‌خرند.
یک قصاب نیز که تنها چند قطعه سردست و ران گوسفندی در ویترین یخچال مغازه خود آویزان کرده است، می‌گوید: زمانی ویترین این مغازه پر از گوشت گوسفند بود؛ اما این روزها تنها چند مشتری در روز بیشتر نداریم که آنها نیز حجم کمی از این محصول را خریداری می‌کنند و ادامه این روند باعث تعطیلی مغازه‌ام می‌شود.
وی در پاسخ به این‌که چرا با کاهش قیمت به‌دنبال جذب مشتری نیست، می‌افزاید: در صورتی که خودم بروم دام زنده خریداری و ذبح کنم، برای خرید هر کیلوگرم دام زنده باید حداقل 40 هزار تومان پول پرداخت کنم که نیمی از آن ضایعات است و برای خودم هم در هر کیلوگرم ده تا 12 هزار تومان سود در نظر بگیرم قیمتش همین حدود 94 تا 95 هزار تومان می‌شود.

سبزی تا هفته اول ماه رمضان گران می‌ماند
اسدا... کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی درگفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرد: طبق سنوات گذشته هر ساله برخلاف سایر اقلام در بحث میوه با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود و دلیلش هم این است که مصرف پایین می‌آید.
این فعال صنفی اضافه کرد: البته تا پنج روز ابتدایی ماه رمضان با افزایش قیمت سبزی روبه‌رو خواهیم بود، سپس در روزهای بعد از آن با کاهش قیمت مواجه خواهیم بود و حتی از قیمت قبل از رمضان هم کمتر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر هفته با کسر قیمت روبه‌رو هستیم و قیمت در میدان مرکزی با حضور مسؤولان وزارت جهاد، نماینده اتحادیه میوه و سبزی و کارشناسان تعیین می‌شود.
جدول زیر نشان‌دهنده قیمت محصولات پرطرفدار میوه و سبزی در ماه مبارک رمضان است که وزن آن بر مبنای یک کیلوگرم و قیمت آن به ریال درج شده است.

قیمت عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران از 9/2/98 تا 15/2/98 (قیمت‌ها به ریال)

نام محصول

قیمت کف

قیمت سقف

قیمت ممتاز

سبزی جور (پلو، آش، قورمه)

15000

20000

25000

سبزی خوردن

20000

25000

30000

هندوانه

15000

20000

30000

گرانفروشی واردکنندگان
قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وضعیت بازار گفت: در حال حاضر گران‌فروشی واردکنندگان کالا در بازار بیشترین نمود را دارد، زیرا کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌ با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد. مثلا چای که کیلویی 22 هزار تومان از هند وارد شده باید فقط با 10 درصد سود به فروش برسد، در حالی که فروشنده هر کیلو چای را در بازار بین 50 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رساند.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اظهار کرد: هرچند سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت چای‌های بسته‌بندی را نداده، ولی با این حال در فروش فله‌ای چای، گران‌فروشی در بازار وجود دارد و هیچ برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.

قیمت مصوب عمده‌فروشی بنکداری مواد غذایی (تومان) (قیمت خرده‌فروشی 10 درصد بیشتر از این میزان است)

محصول غذایی درجه یک

قیمت هر کیلو

نخود

6900 تا 7900

عدس کانادایی

5500 تا 6500

لوبیا قرمز خارجی

8600

لوبیا ایرانی

9400

لپه ایرانی

9200

لپه اتیوپی

8300

لپه استرالیا

8000

لوبیاچیتی ایرانی

13000

برنج خارجی

6300 تا 7300

برنج ایرانی

20000 تا 22000

چای (4500 گرمی بستهبندی)

23000

خرمای دشتستان

15000

رطب قشم

21500

خرمای بم

28500 تا 31500

خرما

28000 تا 75000

خرمای 700 گرمی بستهبندی

16000 تا 17500

شکر

3500 (ولی در بازار به 8500 هم رسیده)

حسنی با بیان این‌که از دولت تقاضا کرده‌ایم نیمه اول ماه رمضان اجازه افزایش قیمت‌های محصولات بسته‌بندی‌شده را صادر نکند، گفت: به‌هیچ عنوان با کمبود محصولات غذایی در این ماه مواجه نخواهیم بود.
وی اذعان کرد: خرما نیز با قیمت 28 تا 75 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، همچنین به دلیل ارزآوری بالا، این محصول به شش کشور دنیا (عراق، هند، افغانستان، چین، مالزی و روسیه) به صورت گسترده صادر می‌شود که خود دلیل گرانی است.

افزایش قیمت قند و شکر
قیمت قند و شکر در روزهای اخیر به‌شدت بالا رفته است. در حالی‌که براساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم شکر فله تنظیم بازار 3400 تومان و شکر بسته‌بندی تنظیم بازار 4400 تومان اعلام شده؛ اما قیمت این ماده غذایی به 8500 تومان هم رسیده است.
سید‌یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم هفته گذشته درباره افزایش قیمت کنونی شکر در بازار گفت: قیمت شکر در روزهای آینده باید به ۳۴۰۰ تومان کاهش یابد.
وی گفت: اخیرا ستاد تنظیم بازار، قیمت شکر را 3400 تومان اعلام کرد و تا وقتی شکر به میزان کافی در اختیار توزیع‌کنندگان خرد قرار گیرد زمانی دارد و ما این چند روز را هم منتظر می‌مانیم تا شکر به میزان اعلام شده به دست مردم و مصرف‌کنندگان بخش‌های صنعتی و تولیدی برسد.
قطعا از روزهای آینده در این موضوع ورود می‌کنیم و با متخلفان و گرانفروشان برخورد خواهد شد و براساس طرح ضیافت رمضان ۹۸ این نظارت‌ها با حضور کارشناسان اتحادیه و اصناف صورت خواهد گرفت.

قیمت حلیم و آش امروز اعلام می‌شود
حلیم و آش رشته در ماه رمضان افزایش تقاضای بالایی دارند و احتمالا قیمت آنها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند. اتحادیه‌های شیرینی و حلیم و غذاهای سنتی بتازگی از ارائه درخواست خود برای افزایش قیمت تا 20‌درصدی این کالاها خبر داده بودند. در برخی شهرها مثل زنجان هم قیمت حلیم و آش با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه آن، آزاد اعلام‌شده اما در تهران هنوز قیمتی تصویب نشده است.
حسین محمدی، رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آش در این‌باره در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: قیمت نهایی حلیم و آش در ماه مبارک رمضان امروز شنبه اعلام خواهد شد.
قیمت این محصولات در سال گذشته، هر کیلوگرم آش شله‌قلمکار و حلیم ساده ۱۴ هزار تومان، آش رشته ساده ۱۳ هزار تومان و هر پرس آش و حلیم نیز ۸۰۰۰ تومان بود.

نهاده وارد نشود، مرغ گران می‌شود
برومند چهارآیین، رئیس اتحادیه مرغ گوشتی به خبرنگار ما گفت: برای ماه مبارک رمضان کمبود نهاده‌های دامی محسوس است و واردات آن با معذوریت‌های خاصی روبه‌رو شده است.
وی با بیان این‌که قیمت 11 هزار و 500 تومانی مرغ، نرخ غیرمنصفانه‌ای بود و تولیدکنندگان در حاشیه ضرر هستند، افزود: به همین دلیل چون تصمیم درستی برای حل آن و اقدام سریعی صورت نمی‌گیرد و نهاده‌های اساسی چون کنجاله سویا و ذرت وارد کشور نمی‌شود، احتمالاً از اواسط ماه رمضان،مرغ با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود.

نقش کمرنگ خرما در سفره رمضان
خرما که پرمصرف‌ترین ماده غذایی در ماه رمضان است، امسال گرانی عجیبی را شاهد بوده است. محسن رشید فرخی، رئیس انجمن خرمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: در روزهای اخیر قیمت خرما با جهش روبه‌رو بوده است. با این حال دولت برای عدم افزایش قیمت این محصول مثل همیشه ممنوعیت صادرات را اتخاذ کرده، این در حالی است که تا فصل زراعی آینده کشورمان صادراتی نخواهد داشت، چون تمام خرماهای صادراتی به مقاصد مورد نظر برای ماه مبارک رمضان بوده و انجام شده و خرمایی نیست که خرماداران آن را صادر کنند. رشید فرخی با بیان دلایل افزایش قیمت خرما در آستانه ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: تورم موجود در بازار، کاهش 30 تا 35 درصدی تولید محصول به دلیل گرمازدگی، افزایش 20 درصدی صادرات خرمای مضافتی و پیارم همزمان با افزایش نرخ ارز و کاهش 55 درصدی عرضه داخلی سبب افزایش قیمت محصول خرما در کشور شده است. رئیس انجمن خرمای ایران با اشاره به افزایش هزینه تمام‌شده تولید خرما گفت: قیمت کود 300 درصد، سم 250 درصد، کارگر 150 درصد و وسایل کشاورزی از جمله تراکتور 200 درصد افزایش یافته است. وی افزود: نرخ خرمای مضافتی مرغوب به ازای هر کیلوگرم 22 تا 23 هزار تومان در شهرستان‌های مبدأ است، این در حالی است که در شمال شهر تهران ممکن است این عدد به 40 هزار تومان برسد.

امین محمودی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها