یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

تورم کنترل شود قیمت مسکن خودبه‌خود کم می‌شود

یک اقتصاددان تاکید کرد: اگر بتوانیم بازار را کنترل کنیم خود به خود افزایش قیمت در بازار مسکن هم از بین خواهد رفت.
کد خبر: ۱۲۰۳۷۵۱
تورم کنترل شود قیمت مسکن خودبه‌خود کم می‌شود

میثم موسایی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص وضعیت بازار مسکن با بیان اینکه تقاضای فعلی برای مسکن، تلاش مردم برای حفظ ارزش پولشان است اظهار کرد: از آنجایی که بخش از مردم احتمال می‌دهند در سال جاری تورم قابل توجهی داشته باشیم می‌خواهند به طریقی از قدرت مالی خود دفاع کنند که حضور در بازار مسکن، سکه، دلار و حتی بورس یکی از این شیوه‌هاست.

موسایی با تاکید براینکه اگر بتوانیم بازار را کنترل کنیم خود به خود افزایش قیمت در بازار مسکن هم از بین خواهد رفت خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌های فعلی بدلیل ترس مردم از تورم هست و دفاعی که از کاهش ارزش پول دارند که به همین دلیل هجوم آورده‌اند تا پول خود را به مستغلات، سهام یا دلار تبدیل کنند و این روند تا زمانی که انتظارات قیمتی مردم مثبت هست و انتظار دارند در ماه‌های آینده تورم داشته ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تنها راه‌حل بازار فعلی مسکن این است که دولت نشان دهد در حال اتخاذ سیاست‌های است که نقدینگی را از بازار جمع می‌کند و این مستلزم اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مدون است و به نوعی باید صرفه‌جوی در هزینه‌های دولت اتفاق افتد تا بتواند این سیگنال را به مردم بدهد که دولت در حال کنترل تورم است و اگر به مردم این سیگنال داده شود که قیمت‌ها کنترل شده است و قرار نیست قیمت‌ها در سال جاری 30 یا 50 درصد افزایش پیدا کند قیمت مسکن هم کاهش پیدا خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تهران عرضه فعلی مسکن را کافی دانست و اظهار کرد: صاحبان املاک با استفاده از وضعیت فعلی که افراد بدنبال تبدیل پول خود به مستغلات هستند قیمت خانه‌های خود را بالا می‌برند چون اگر شما انتظار داشته باشید کالای در آینده گران خواهد شد تقاضا هم برای آن اضافه خواهد شد و دلیل افزایش قیمت فعلی املاک هم همین مساله است.

وی ادامه داد: از آنجای که تقاضای فعلی برای تامین مسکن نیست و بیشتر برای حفظ پول است تقاضا برای تامین مسکن باید به سمت مسکن‌های اجتماعی سوق داده شود.

موسایی در ادامه این گفت‌وگو مساله حرکت مردم به سمت بافت فرسوده را مساله‌ای فرعی دانست و اظهار کرد: مساله اصلی این است که متاسفانه دولت قادر به کم کردن هزینه‌های خود و هدفمند کردن یارانه‌ها نبوده و در نتیجه پول زیادی به جامعه تزریق شده و الان هم دارند نتیجه آن را در بخش مسکن می‌بینند، در این شرایط تنها کنترل تورم است که اگر انجام شود تقاضا برای مسکن، دلار و سکه هم کنترل می‌شود و بازار شکل واقعی می‌گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر تورم کنترل شود مردم به جای اینکه بروند دلار، سکه و مسکن خریداری کنند تا قدرت خرید خود را حفظ کنند پول خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و صرف تولید می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها