احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، اعلام کرد محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه دستور احضار سفیر بحرین در بغداد را داده است. پیش از آن بحرین نیز اعلام کرده بود، سفیر خود از عراق را احضار کرده است .
کد خبر: ۱۲۰۳۵۲۳

به گزارش تسنیم، مقامات عراقی می‌گویند احضار سفیر بحرین در پی انتشار توییت توهین‌آمیز خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین علیه سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر صورت می‌گیرد. وزارت خارجه عراق با محکوم کردن این اظهارات خواستار عذرخواهی رسمی منامه شده است. همزمان با این مشاجرات، گروهی از طرفداران مقتدا صدر در نجف اشرف، در محکومیت اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه بحرین، در برابر کنسولگری این کشور تجمع اعتراض‌آمیز برگزار و اعلام کردند به تجمعات خود ادامه خواهند داد .
از سوی دیگر، وحید مبارک سیار، معاون وزیر خارجه بحرین، کاردار سفارت عراق را به نیابت از سفیر این کشور در منامه، احضار کرد و گفت که اظهارات مقتدا صدر، اهانتی غیرقابل قبول به پادشاهی بحرین و مداخله آشکار در امور بحرین محسوب می‌شود که اصول قوانین بین‌المللی را نقض و روابط بین دو کشور را وخیم می‌کند.
تنش در روابط عراق و بحرین پس از آن صورت گرفت که مقتدا صدر، بیانیه‌ای در خصوص تحولات عراق و جهان صادر کرده و طی آن، توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و کناره‌گیری حاکمان این کشورها از قدرت را خواستار شده بود . صدر همچنین پیشنهاداتی درخصوص جلوگیری از آنچه درگیری ایران و آمریکا از یک سو و ایران و عربستان از سوی دیگر و دور نگهداشتن عراق از تبعات آن نامیده بود، ارائه کرده بود. بعد از بیانیه صدر، خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین در توییتر واکنش نشان داد و مقتدا را «احمق سلطه‌جو» توصیف کرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد.
به گزارش مهر ، کارشناسان می‌گویند توهین‌های وزیر خارجه بحرین و انتشار پست‌های مسأله دار از سوی وی چیزی نیست که تازگی داشته باشد.
خالد بن احمد آل خلیفه به نوعی در میان مقامات عربی طلایه دار انتشار پست‌های توییتری توهین آمیز علیه مسؤولان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای محور مقاومت است.
وزیر خارجه بحرین پیشتر به صورت پی در پی به نیروهای مردمی عراق یا همان الحشد الشعبی توهین کرده بود که این مسأله خشم نمایندگان پارلمان این کشور را نیز برانگیخت. این مقام بحرینی مدعی شده بود که نیروهای الحشد الشعبی که نقش بسیار مهمی در حفاظت از امنیت عراق در کنار نیروهای امنیتی این کشور ایفا می‌کنند تروریست هستند!
وی از این حد نیز فراتر رفته و پا را از گلیم خود درازتر کرده و به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نیز توهین کرده بود که این مسأله نیز با واکنش نمایندگان عراقی مواجه شد.
وزیر خارجه بحرین، سید حسن نصرا... دبیر کل حزب‌ا... لبنان را نیز از توهین‌های خود بی‌نصیب نگذاشته و او را با الفاظی رکیک و به دور از ادب و اخلاق خطاب قرار داد.
وزیر خارجه بحرین در کنار دیگر مسؤولان کشورهای دیکتاتور عربی در حوزه خلیج‌فارس هر زمان که حرف یا موضعی به مذاقشان خوش نیاید نه در مقام پاسخگویی به آن موضع از طریق منطقی بلکه در مقام توهین به طرف مقابل برمی‌آیند که این مسأله گر چه در مقیاس کوچک، اما بیانگر عمق سیاست‌های این کشورها در قبال دیگر مسائل منطقه و نحوه برخورد و تعامل با آنهاست.
دولت بحرین از هشت سال پیش تاکنون صحنه اعتراضات مردمی علیه حاکمیت این کشور بوده که با شدیدترین شیوه‌های نظامی و پلیسی سرکوب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها