گاهی اوقات با بیمارانی مواجه می‌شویم که چند دندان پوسیده دارند و لثه‌‌شان دچار التهاب شدید است. گاهی یک دندان بیمار، نیاز به درمان ریشه دارد و یک دندان کشیده شده به ایمپلنت و برای درمان ارتودنسی نیز مراجعه کرده‌اند .
کد خبر: ۱۲۰۲۷۴۴

یکی از سوالات شایع این‌گونه بیماران که تعداد آنها هم کم نیست این است که ترتیب درمان‌های مختلف در دندانپزشکی چگونه است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت معمولا در ردیف اول درمان‌های دندانپزشکی، درمان‌های ترمیمی یا پرکردن، کشیدن دندان‌های مورد نظر ، درمان التهاب یا عفونت لثه و درمان‌های ریشه قرار می‌گیرند. پس بهتر است بیماران ابتدا توسط متخصصان لثه، ترمیمی، درمان ریشه و جراح فک و صورت مورد بررسی قرار گیرند .
در ردیف دوم درمان‌های دندانپزشکی، درمان‌های ارتودنسی قرار می‌گیرند که موقعیت فک دندان‌ها را در محل نهایی و درست آن قرار می‌دهد و در ردیف آخر درمان‌های پروتز و روکش و همچنین درمان‌های ایمپلنت قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، بیماران نباید ابتدا در جست‌وجوی درمان‌های ایمپلنت یا روکش باشند و باید ابتدا عفونت و پوسیدگی و التهاب را از محیط دهان خارج کنند. نکته حائز اهمیت این‌که اگر بیماران بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنند، هیچ‌کدام از درمان‌های دندانپزشکی به موفقیت نهایی نمی رسد . به عبارت دیگر بهترین درمان‌های پر کردن دندان یا درمان‌های ریشه یا درمان‌های لثه در صورت بی‌توجهی بیمار به مسواک زدن و نخ دندان مناسب و همچنین رعایت ‌نکردن رژیم غذایی مناسب، محکوم به شکست هستند.
به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود غیر از رعایت ترتیب انجام درمان‌های مختلف دندانپزشکی به اولویت سبک مهارت مسواک و نخ دندان توجه خاص داشته باشند . نکته آخر این‌که در همه درمان‌های مختلف دندانپزشکی، اگر مشکل جدی وجود نداشته باشد همکاران دندانپزشک عمومی، محل رجوع بیماران خواهند بود و مشکلات پیچیده را باید به دندانپزشکان متخصص ارجاع داد.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها