اگر دنبال‌کننده اخبار میراثی و به‌ویژه بخش تلخ سرقت‌های عجیب و غریبش باشید، شاید یادتان بیاید که حدود هشت سال پیش سرقت کتیبه 14 معصوم مسجد جامع کبیر یزد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های سال2011 اعلام شد.
کد خبر: ۱۲۰۲۵۲۷

متاسفانه با وجود گذشت سال‌ها هنوز خبری از کشف و ضبط اثر به سرقت رفته نیست، گو این‌که آب شده و در زمین فرورفته است.
مسجد جامع کبیر یزد یکی از زیباترین مساجد تاریخی است که از نظر کاشیکاری، سَر دَر رفیع، مناره‌هایی با ارتفاع ۴۸ متر و کتیبه آن جزو زیباترین شاهکارهای معماری قرن 9 هجری قمری است.
بدون شک، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های تاریخی هر بنای میراثی، کتیبه‌هایی است که به آن بنا هویت می‌بخشند. اما کتیبه 14 معصوم مسجد جامع یزد یک دهه پیش در سال ۲۰۱۱ به سرقت رفت که با توجه به ارزش ده میلیون دلاری آن به عنوان بزرگ‌ترین سرقت سال نیز نام گرفت.
سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی یزد در این باره به ایسنا گفت با توجه به بزرگی سرقت، حتی پلیس بین‌الملل اینترپل نیز همان زمان در جریان این موضوع قرار گرفت تا این میراث تاریخی در صورت خروج از کشور به محل اصلی خود برگردانده شود.
فاطمی به مشکل تأمین امنیت بناها و اماکن تاریخی با مشارکت چندگانه در استان اشاره کرد و افزود: برخی اماکن تاریخی مانند مسجد جامع که در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف هستند یا بعضا تحت مالکیت فردی یا هیأت امنا قرار دارند، به دلیل عدم ثبات مالکیت، قابل مدیریت کامل نیستند. حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان به عنوان یکی از متولیان مسجد جامع یزد هم در این باره گفت: مسجد جامع کبیر یزد توسط متولی موقوفات مسجد و هیأت حامیان مسجد اداره می‌شود. به عقیده زارع‌زاده، مسؤولیت نظم و انضباط درونی این مسجد تاریخی نیز به عهده متولیان این مسجد است.
محمدحسین انتظاری، عضو هیأت حامیان مسجد جامع کبیر یزد اما به ایسنا گفته مسؤولیت این بنا به عهده میراث فرهنگی است و تأمین امنیت تمام کتیبه‌ها و حتی مسجد نیز به عهده این ارگان است.
وی افزود: کتیبه‌ای که در حقیقت شناسنامه مسجد جامع کبیر یزد بود، در حالی سرقت شد که این مسجد به سیستم دوربین مداربسته مجهز بود و مشخصات سارق نیز به‌وضوح در فیلم مشاهده می‌شد، اما اقدام قابل‌قبولی برای ردیابی این مجرم انجام نشد. به گفته وی، علاوه بر این کتیبه، عناصر دارای ارزش تاریخی زیاد دیگری نیز در مسجد است که همچنان مورد غفلت قرار گرفته و متأسفانه هیچ حفاظتی طی شبانه‌روز از آنها نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها