در راستای خط خبری ممتد و روزانه سیاه‌نمایی علیه ایران، همزمان با وقوع سیل بی‌سابقه اخیر در بخش‌های وسیعی از کشور، حجم زیادی از محتواهای تخریبی و شایعات توسط جریان‌های ضدایرانی در سطح رسانه‌های اجتماعی منطقه و جهان منتشر شد. در یک تصمیم جمعی برای اقدام مشترک، گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و روزنامه نگارها در کشورهای لبنان، فلسطین، سوریه، تونس، یمن و عراق با هدف ارائه تصویر واقعی، نشر اخبار صحیح از این اتفاق و در کنار آن جمع آوری و ارسال کمک‌های نقدی برای سیل‌زدگان، خرید و ارسال اسباب بازی برای حداقل هزار نفر از کودکان مناطق آسیب دیده را با کمپین AhlAlwafaCampaign@ و هشتگ #لنرسم_بسمه: به معنی «لبخند بکاریم» در کشورهای خود و فضای شبکه‌های اجتماعی آغاز کردند.
کد خبر: ۱۲۰۱۹۵۶


اعضای این کمپین، در معرفی هدف خود کلیپی از یک دختر خردسال در پلدختر لرستان به اسم یاس منتشر کردند که می‌گوید: «آب اسباب بازی‌هایم را برده»، فیلم یاس در شبکه‌های اجتماعی به‌دست بچه‌های این کشورها که در سالیان اخیر وضعیت ناپایداری را تجربه کردند رسید و آنها که بارها اسباب بازی‌هایشان را در بمباران‌ها از دست داده‌اند، در قالب ویدئو و عکس ده‌ها پیام همدردی برای یاس فرستاده‌اند.
خانم ویدا ورده، سخنگوی کمپین می‌گوید: «آنها که سال‌هاست طعم سختی را به‌عنوان کودک کشیده‌اند، بیشتر از هرکسی با یاس همدردی می‌کنند و می‌خواهند با هدیه‌های کوچک ولی ارزشمند خود بر چهره یاس‌ها لبخند بکارند...»
وی ادامه می‌دهد: «در اولین فراخوان فعالان شبکه‌های اجتماعی در شهر محاصره شده غزه در فلسطین گرد هم آمدند و این پویش رسما آغاز شد و در مرحله بعدی فراخوان‌های مجازی برای جمع‌آوری کمک و همچنین شرکت در اجتماعات همبستگی در روزهای آتی در این کشورها برگزار می‌شود. شماری از چهره‌های شناخته شده رسانه‌ای و فعالان اجتماعی و فرهنگی نیز ویدئوهایی را در حمایت از این حرکت در صفحات خود به اشتراک گذاشته‌اند و دیگر کاربران را به پیوستن به این کمپین دعوت کرده‌اند. قرار است این کمک‌ها و هدایا از طریق مرکز مردم نهاد عدالت برای صلح که پیش از این حرکت‌های بشر دوستانه‌ای را با کمک شهروندان ایرانی در کشورهای تحت ظلم، اشغال و جنگ منطقه انجام داده بود، در مناطق سیل زده توزیع شود.»
همچنین همبستگی اجتماعی و روحیه ملی‌گرایی ایرانی‌ها در کمک رسانی به مناطق آسیب‌دیده در سطح رسانه‌های دیگر کشورها بازتاب مناسبی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. صفحات مجازی برگزارکنندگان این کمپین فیلم‌ها و تصاویری از کمک‌ها و حضور نیروهای داوطلب مردمی در مناطق سیل زده را انتشار دادند. همزمانی تروریستی خواندن سپاه از سوی دولت ترامپ با تصاویر کمک نیروهای سپاه و بسیج به مردم سیل‌زده بازتاب خوبی در حوزه عمومی مجازی پیدا کرد و دستمایه تمسخر او شد. یکی از کاربران ذیل تصاویر نوشت: در این‌گونه حوادث فرهنگ و تمدن و قدرت ملتی مثل ایران و تمایز آن با کشورهای تازه به دوران رسیده مشخص می‌شود. یکی دیگر از کاربران در پستی با تصاویر کمک رسانی مردمی شعری سرود و نوشت: در افق؛ درخشش گل زعفران (نماد ایران) را می‌بینیم و به همین دلیل اینجا چون درخت زیتون (نماد کشورهای حوزه شام) پایدار خواهیم ماند. دیگری با اشاره به تصاویر نیروهای موسوم به جهادی وهابی و مقایسه آن با نیروهای جهادی مردمی در ایران که در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند، نوشت: اسلام واقعی را اینجا ببینید.

محمد ولوی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها