چرا سفر هیات صهیونیستی به بحرین لغو شد؟

مقاومت در برابر عادی سازی

خبر مشارکت یک هیات بلندپایه صهیونیستی در کنگره جهانی کارآفرینی در بحرین از همان ابتدا اعتراضات زیادی را میان مردم و پارلمان این کشور برانگیخت. قرار بود یک هیات اسرائیلی به سرپرستی الی کوهن، وزیر اقتصاد اسرائیل در کنگره جهانی کارآفرینی بحرین شرکت کند. این سفر در جهت عادی‌سازی روابط بین بحرین و رژیم صهیونیستی انجام می‌شد که از مدت‌ها پیش با میانجیگری و کمک عربستان سعودی در حال انجام است. سرانجام مخالفت‌های مردمی سفر این هیات را لغو کرد.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۳۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رژیم صهیونیستی اعلام کرد به دلایل امنیتی در کنگره جهانی کارآفرینی بحرین شرکت نخواهد کرد. به گزارش شینهوا، برگزارکنندگان یازدهمین کنگره جهانی کارآفرینی در بحرین که قرار بود روزهای دوشنبه تا پنجشنبه این هفته برگزار شود، اعلام کردند هرچند قرار بود بیش از 30 نفر به نمایندگی از اسرائیل در این کنگره شرکت کنند، اما به دلایل امنیتی از حضور در این گردهمایی منصرف شده‌اند. گفته می‌شود مسؤولان اسرائیلی به علت نگرانی‌های امنیتی این تصمیم را اتخاذ و اعلام کردند امیدوارند این تغییر مشکلی برای برگزار کنندگان و شرکت‌کنندگان این کنگره به وجود نیاورد.
پیش از این، نمایندگان پارلمان بحرین برای سومین هفته پیاپی با ارائه یک طرح فوری خواستار عدم مشارکت هیات اسرائیلی در کنگره جهانی کارآفرینی بحرین شدند. به گفته برخی منابع، قرار بود کنگره جهانی کارآفرینی که به واسطه جهانشمول بودن گفت‌وگوها و رایزنی‌های آن از شهرت زیادی برخوردار است هزاران پیمانکار، سرمایه‌گذار، محقق و تصمیم‌گیرنده اقتصادی را از بیش از 170 کشور و منطقه مختلف جهان گردهم آورد. بحرین نیز همانند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک ندارد.
ویدئویی که سبب لغو این سفر شد
منابع خبری نزدیک به گروه‌های مقاومت می‌گویند یک پویانمایی منتسب به گروه مقاومت اسلامی سبب لغو سفر هیات صهیونیستی به منامه، پایتخت بحرین شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی الابدال، این پویا نمایی را یکی از گروه‌های مقاومت اسلامی با عنوان سرایا وعدا... (گردان وعده الهی) برای شرکت‌ها و صهیونیست‌هایی که قرار بود در کنفرانس بین‌المللی مشاغل پویا به میزبانی بحرین (پانزدهم تا هجدم آوریل مصادف با 26 تا 29 فروردین 1398) شرکت کنند ارسال کرد و 24 ساعت بعد خبر لغو سفر هیات صهیونیستی به بحرین منتشر شد. منبعی در گردان وعده الهی تاکید کرد، بخش اطلاعاتی گردان، همچنین پیام کوتاهی با امضای گردان وعده الهی برای صهیونیست‌هایی که قرار بود وارد بحرین شوند ارسال کرد، متن این پیام چنین بود، «به شما در بحرین خوشامد نمی‌گوییم، چشمان ما شما را تحت نظر دارد.»
مخالفت‌های مردمی
در همین رابطه روزنامه قطری الشرق به نقل از روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت: یک هیات اسرائیلی متشکل از بازرگانان و مسؤولان دولتی برجسته که قصد داشتند به بحرین بروند و در کنفرانس شبکه جهانی کارآفرینی در منامه نیز شرکت کنند به سبب نگرانی‌های امنیتی، سفر خود را لغو کرده‌اند. خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از این روزنامه گزارش داد علت واقعی لغو این سفر، مخالفت مجلس بحرین با برگزاری این سفر بوده است.
مقامات دولتی بحرین از چندی پیش با وساطت سعودی‌ها در‌صدد عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی بر آمده‌اند. اتفاقی که تاکنون بارها مورد اعتراض شهروندان بحرینی قرار گرفته و آن را با صدای بلند محکوم کرده‌اند.
تاکنون انجمن‌های بحرینی بارها خواستار مشارکت گسترده مردم این کشور در تظاهرات برای رد روند سازش رژیم بحرین با رژیم صهیونیستی شده‌اند و جمعیت الوفاق نیز با صدور بیانیه‌هایی گفت از همه ملت‌های عربی و اسلامی می‌خواهد تحت شعار «سازش خیانت است» و «بحرین با سازش مخالف است» در اعتراضات مردمی شرکت کنند.
با این حال مقامات بحرینی برای
سرپوش گذاشتن بر روابط آشکار و پنهان خود با مقامات صهیونیستی مساله ایران‌هراسی را بهانه کرده و می‌گویند به دلیل خطر ایران حاضرند با اسرائیل ارتباط برقرار کنند. در همین رابطه شیخ خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین گفت: به‌رغم اهمیت درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیل، تهدیدی مهم‌تر و خطرناک‌تر وجود دارد و آن تهدید ایران است. روزنامه اسرائیل آحارانوت نیز با نقل سخنان وزیر خارجه بحرین نوشت: بحرین و اسرائیل منافع مشترکی دارند، اما روابط آنها به درجه روابط کامل دیپلماتیک نرسیده است. همین روزنامه آبان گذشته هنگام سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو به عمان نوشت: سفر بعدی نتانیاهو به یک کشور عربی یعنی بحرین خواهد بود. روزنامه‌هاآرتص نیز آذر گذشته نوشت، رژیم صهیونیستی به دنبال برقراری روابط رسمی با سودان و بحرین است.
وقتی ملتی نخواهد
دوسال پیش شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد وزیر خارجه بحرین در حاشیه کنفرانس مونیخ در سال ۲۰۱۷ نشست محرمانه‌ای با تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل داشت و وزیر خارجه بحرین در این دیدار تاکید کرد کشورش به مقوله عادی سازی روابط با اسرائیل توجه دارد. خالد بن احمد آل خلیفه، در گفت‌وگو با روزنامه نگاران در حاشیه کنفرانس ورشو گفته بود: این امر زمانی که وقتش برسد، صورت خواهد گرفت. اما به نظر می‌رسد رویای مقامات حاکم بر بحرین هرگز تحقق نخواهد یافت. وقتی ملتی نخواهد، چند سیاستمدار ورشکسته قادر نخواهند بود اهداف خود را بر آنها تحمیل کنند.
بحرین از هشت سال پیش تاکنون درگیر مبارزه‌ای بی‌امان برای دستیابی به عدالت و آزادی است. از آنجا که بیشتر جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند آنها خواستار برقراری نظامی مشروط ومدافع شیعیان است.حال آن‌که عربستان سعودی با دلارهای نفتی خود بحرین را به صورت غیر رسمی به اشغال خود در آورده و اجازه نمی‌دهد مردم این کشور در باره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند. هشت سال پیش وقتی مردم بحرین علیه سیاست‌های موجود در کشورشان قیام کردند، عربستان سعودی با ارسال نیروهای سپر جزیره اقدام به سرکوب اعتراضات آنان کرد. از آنجا که بزرگ‌ترین پایگاه نیروی هوایی آمریکا نیز در بحرین قرار دارد و بحرین همواره یکی از مشتری‌های تسلیحات آمریکایی بوده دولت آمریکا در سطح جهانی از بقای دولت حمد بن عیسی حمایت می‌کند.
دولت دونالد ترامپ که در آرزوی تحقق رویای خود یعنی معامله قرن است از مدت‌ها پیش می‌کوشد بعضی دولت‌های عرب به رهبری عربستان سعودی را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق کند. دولت بحرین که ثابت کرده چیزی جز یک دنباله روی کوچک سیاست‌های عربستان نیست، در این راه قدم‌هایی برداشته است. اما لغو سفر اخیر هیات صهیونیستی نشان داد اگر ملت‌ها اراده کنند، می‌توانند دست به کارهای بزرگ زده و سرنوشت خود را خود رقم بزنند.

حرف‌های بی اساس
شیخ خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین: بحرین و اسرائیل منافع مشترکی دارند.
[عادی سازی روابط] زمانی که وقتش برسد صورت خواهد گرفت.
کشور ما به این مقوله [عادی سازی روابط] توجه دارد.
تهدید مهم و خطرناک تر برای ما الان ایران است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها