گزارش جام‌جم از ابعاد سفر منطقه‌ای ظریف به سوریه و ترکیه

پشتیبانی دیپلماسی از پیروزی‌های میدانی

در شرایطی که آمریکا با فشار علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش دارد حضور ایران در منطقه را محدود کند دیروز وزیر خارجه کشورمان در راستای گسترش روابط تهران و دمشق به سوریه رفت.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۲۶

محمدجواد ظریف که برای سفری دو‌روزه به دمشق رفته در بدو ورود به این کشور اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر در منطقه خصوصا سیاست‌های خصمانه آمریکا بعد از شکست‌های پی در پی سیاسی و میدانی این دولت و رژیم صهیونیستی از جمله اقدام غیر‌قانونی ترامپ در اعلام پذیرش بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین رژیم صهیونیستی و همچنین اعلام قدس به عنوان پایتخت این رژیم و اقدام ابلهانه، غیر قانونی و بی‌سابقه دولت آمریکا در اعلام کردن سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی نیاز بود که تمام تلاش‌ها در منطقه برای پیگیری‌ پیروزی‌های میدانی و هماهنگی سیاست‌های کشورهای منطقه صورت بگیرد و طراحی‌هایی هم که برای پیشبرد برنامه‌ها و گفت‌وگوها در رابطه با موضوع سوریه برای حل بحران سیاسی این کشور بعد از پیروزی میدانی ایجاد شده پیگیری شود. در این چارچوب به سوریه سفر کرده‌ام و قرار است که در چارچوب تعاملات بین‌الملل بعد از سوریه سفری نیز به ترکیه داشته باشیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: بین مقامات عالیرتبه ایران و سوریه در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و دیگر همکاری‌ها رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته و نیاز است که این رایزنی‌ها و توافقات پیگیری شود.
وزیر خارجه کشورمان پس از زیارت بارگاه حضرت زینب (س) با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس‌جمهور سوریه در این دیدار با محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه گفت: این اقدام در ادامه سیاست‌های اشتباه آمریکاست که می‌توان آن را یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه به‌شمار آورد.
نگرانی جدی درباره ادلب
ظریف همچنین پس از دیدار با ولید معلم، همتای سوریه‌ای خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت ادلب خاطر نشان کرد: ما در مورد وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم و حتما ایران، ترکیه و روسیه باید به تعهدات خود در مورد این موضوع عمل کنند.
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان با بیان این‌که یکی از این تعهدات خلع سلاح گروه‌های تروریستی در این منطقه و خارج کردن آنها از ادلب است، تصریح کرد: گروه تروریستی النصره برای مردم ادلب و مردم نقاط اطراف این منطقه، یک تهدید جدی است و ما کشورهای عضو آستانه موظف هستیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم و من در سفر به ترکیه این موضوع را دنبال
می‌کنم.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که در مورد همکاری‌های اقتصادی، گفت‌وگوهای خوبی بین مقامات دو کشور ایران و سوریه انجام شده و تصمیمات خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حوزه‌های دولتی و خصوصی اتخاذ شده است، اظهار کرد: در مورد بحث ترانزیت بین ایران، سوریه و عراق نیز بحث‌های خوبی در جریان سفر آقای روحانی به عراق و همچنین سفر آقای عادل عبدالمهدی به ایران صورت گرفت و ما امیدواریم این اقدامات در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه و منافع مردم منطقه به خصوص ایران، سوریه و عراق باشد.

افق جدید در تقویت محور مقاومت

حسن هانی‌زاده / کارشناس مسائل منطقه
سفر ظریف به دمشق و رایزنی وی با مقامات سوریه سفری راهبردی، استراتژیک و در چارچوب روابط تعریف شده تهران و دمشق قرار دارد. از آنجایی که سوریه در آستانه خروج از بحران است لذا رایزنی‌های ایران در دو حوزه سیاسی و نظامی می‌تواند افق جدیدی در شکل‌گیری و تقویت محور مقاومت تلقی شود.
از جمله موضوعات مهم توجه به حضور گروهک‌های تروریستی در سوریه است، چرا که 4 درصد از اراضی سوریه همچنان در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار دارد و دولت سوریه فرآیند زمانی مشخصی برای اخراج این گروهک‌ها تعیین کرده و به نظر می رسد طی سه ماه شاهد پاکسازی کامل این مناطق از این گروهک ها باشیم. موضوع بعدی، حضور تفنگداران دریایی آمریکا در شرق فرات (دیرالزور) است با‌توجه به این‌که این منطقه، منطقه نفت خیز سوریه است لذا حضور نیروهای آمریکایی موجب شده دولت سوریه نتواند از چاه های نفتی خود برای بازسازی استفاده کند بنابراین باید راهکار مشترکی با مشارکت ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در نظر گرفته شود تا به این ترتیب فشار لازم برای خروج نیروهای آمریکایی وارد شود.
حضور نظامی ترکیه در ادلب موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. حدود سه سال است که نیروهای ترکیه این منطقه را اشغال کرده اند، ایران و سوریه درصدد همکاری با ترکیه برای خروج نیروهای این کشور هستند. در عین حال ترکیه مدعی است اگر نیروهای ترکیه ادلب را ترک کنند ممکن است کردهای سوریه در آنجا متمرکز و نا‌امنی‌هایی برای ترکیه ایجاد شود. در همین راستا بنا شده که کمیته مشترکی بین ایران، ترکیه وسوریه تشکیل شود تا امنیت مرزها تامین شود.
همچنین بازگشت آوارگان سوریه از کشورهای مختلف موضوع بسیار مهمی است که در دستور کار سوریه قرار دارد و در این راستا بازسازی سریع شهرهای آسیب دیده سوریه مطرح می شود، از آنجایی که ایران تجربه مهمی در بازسازی شهرهای جنگ زده دارد سوریه از تجربه ایران استفاده خواهد کرد.
نکته مهم دیگر در مورد نقش سپاه در سوریه است، سپاه قابلیت های خود را در طول سال‌های اخیر در سوریه نشان داده که این قابلیت ها احترام کشورها و ملت‌های منطقه را برانگیخته است، علی‌رغم این‌که آمریکا این نهاد نظامی را جزو سازمان‌های تروریستی قرار داده اما همه ملت‌ها می‌دانند سپاه موجب سرکوب گروهک‌های تروریستی در سوریه شده و اگر سپاه حضور نداشت در‌حال‌حاضر بخش‌های زیادی از منطقه تحت تسلط گروهک‌های تروریستی بود، بنابراین نقش سپاه در این زمینه موجب تقویت سپاه در منطقه شده است به همین دلیل وزیر خارجه در این خصوص نیز با مقامات سوریه سخن خواهد گفت.

هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از ایجاد خلل در کار سپاه

محمد جواد جمالی/ عضو کمیسیون امنیت ملی
سفر آقای ظریف به سوریه در ادامه سفر بشار اسد به تهران و توافقاتی که صورت گرفته بود انجام شده است.
در همین راستا می بایست در نظر داشت که نقش ایران در سوریه به‌عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر تلقی می شود و می بایست در جریان مواضع رهبران سوریه و آخرین وضعیت این کشور قرار بگیریم.
در ضمن ایجاد هماهنگی های لازم میان ایران و ترکیه در مورد مشکلات موجود در سوریه و نحوه حضور در این کشور از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد در همین زمینه برگزاری جلسات با حضور ایران، ترکیه و روسیه در مورد سوریه تاثیرگذار خواهد بود. انجام سفر وزیر خارجه در شرایطی است که آمریکا سپاه را جزو گروه های تروریستی قرار داده و این در‌حالی است که نیروهای سپاه به عنوان نیروهای مستشاری در سوریه هستند و نقش مهمی در شکست گروهک های تروریستی داشتند بنابراین ضروری به نظر می رسد که پس از این اقدام غیر قانونی آمریکا هماهنگی های بیشتری بین ایران وسوریه صورت گیرد. یکی از دلایل تحریم سپاه به دلیل نقش سپاه علیه تروریسم بویژه داعش و گروههای تحت حمایت آمریکا در منطقه به‌ویژه در سوریه و عراق و جلوگیری از تجزیه این کشورها است بنابراین تصور می‌کنم باید هماهنگی‌های لازم در این ارتباط صورت گیرد به طوری‌که خللی در ماموریت‌های سپاه در منطقه ایجاد نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها