رئیس رسانه ملی در مراسم راه‌اندازی دستاوردهای جدید معاونت برون‌مرزی

صدای انقلاب را به دنیا می‌رسانیم

مراسم افتتاح و آغاز به‌کار خبرگزاری ایران‌پرس و چند دستاورد دیگرمعاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۲۱

به گزارش جام‌جم، مراسم افتتاح و آغاز به‌کار رسمی خبرگزاری تصویری ایران‌پرس عصر روز گذشته (سه‌شنبه 27 فروردین) با حضور رئیس رسانه ملی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد که در کنار آن چند دستاورد دیگر معاونت برون‌مرزی از جمله آغاز به‌کار رسمی العالم سوری و شبکه هوسا تی‌وی در قاره آفریقا نیز افتتاح شدند.
سربازانی گمنام در معاونت برون‌مرزی
رئیس رسانه ملی در مراسم رونمایی از چند طرح معاونت برون مرزی، شبکه های برون مرزی را بستر مهمی برای تحقق شعار سال دانست که با تبلیغ کالاهای ایرانی می توانند مسیر صادرات را هموار و رونق تولید را به معنای واقعی رقم بزنند.
رئیس رسانه ملی در این مراسم با تبریک سال نو واعیاد شعبانیه به حوادث اخیر اشاره و تصریح کرد: ما در این ایام با حادثه سیل مواجه بودیم که البته برکاتی هم داشت و ما در ورای این حوادث همدلی و همراهی مردم را در کنار وحدت ملی و بسیج ملی دیدیم.
وی ادامه داد: امیدواریم با زحماتی که دولت محترم و دیگر ارگان ها در کنار بسیج، سپاه و ارتش در این مدت کشیدند بخشی از آلام مردم برطرف شود و زندگی آسیب دیدگان به شرایط عادی برگردد.
علی عسکری همچنین با اشاره به اقدام آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: اقدام زشت، غلط و سفیهانه آمریکایی ها برای ما برکاتی داشت و دیدیم که ۸۰ میلیون ایرانی گفتند ما هم سپاهی هستیم. آنها می خواستند شکافی را در میان انقلابیون ایجاد کنند اما دیدند ملت ایران یکپارچه ایستاد و از سپاه حمایت کرد.
رئیس رسانه ملی باتشکر از همکاران معاونت برون مرزی که با وجود همه تنگناها و مشکلات در حال تلاش هستند، اظهار کرد: همکاران معاونت برون مرزی در درون کشور برای مخاطبان سربازان گمنام هستند. برنامه سازان دو شبکه پرس تی وی و العالم که ورای مرزها فعالیت می‌کنند وسعت کار آنها موثر و فوق العاده است و چون در داخل کشور کمتر شناخته شده اند گمنام مانده اند در حالی که از غربی ترین نقاط دنیا تا شرقی ترین مناطق را تحت تاثیر قرار داده اند.
وی افزود: جا دارد در اینجا از زحمات همه آنها تشکر کنم که با سختی و مجاهدت بخش بزرگی از این رادیو و تلویزیون ها را اداره می کنند و امیدوارم بتوانند صدای انقلاب و اسلام را به اقصی نقاط دنیا برسانند.
رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به نقشه دشمن در سال گذشته، گفت: سال ۹۷ دوره خاصی بود. دشمن برای انقلاب اسلامی خواب‌هایی دیده بود و خیالاتی کرده بود ولی همه نیروهای رسانه ملی زحمت کشیدند و اجازه ندادند که آنچه در خیالات آنها برای آشوب در کشور بود محقق شود و ما با اقتدار جشن های چهلمین سال انقلاب را برگزار کردیم.
رئیس رسانه ملی اظهار کرد: پس از ۲۲ بهمن، بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری منتشر شد و نگاهش تماما به آینده بود. این بیانیه بسیار حکیمانه، عمیق و منسجم است و باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهیم. امیدواریم بتوانیم براساس بیانیه عمل کنیم و آن را دستمایه ایده و اندیشه مان قرار دهیم. وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری سال ۹۸ را سال رونق تولید نامگذاری کردند، تصریح کرد: ما در جنگ اقتصادی هستیم و دشمنان قصد تخریب ما را دارند، اما پادزهر آن همین تاکید مقام معظم رهبری یعنی رونق تولید است. همه باید برای رونق تولید ملی برنامه ریزی کنیم. بخشی از آن بر دوش رسانه های برون مرزی است که می‌تواند به ارتقای اقتصاد کمک کند.
رئیس رسانه ملی در ادامه سخنانش با اشاره به نامگذاری سال 98 گفت: مقام معظم رهبری سال ۹۸ را به نام سال «رونق تولید» اعلام کردند و این اتفاق بسیار مهمی در کشور است. امروز ما در معرض جنگ اقتصادی هستیم و دشمن از یک سال گذشته تخریب اقتصاد را در دستور کارش قرار داده است.
علی عسکری افزود: دشمنان فکر می‌کنند با تحریم، کشور ما دچار مشکلات می‌شود ولی دیدیم که سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاد. آنها تحریم‌ها را ادامه دادند ولی موفق نشدند چرا که ما پادزهر آن را که تولید ملی بود یافته بودیم و اکنون نیز باید از فرصت بیانیه گام دوم برای صدور پیام انقلاب و صادرات کالاهای خود استفاده کنیم تا به رونق تولید بیش از پیش کمک کنیم.
علی عسکری تاکید کرد: سال ۹۷ سال کالای ایرانی نامیده شد و واقعا تاثیرگذار بود، مردم بیشتر سراغ تولیدات ایرانی رفتند و کیفیت تولیدات بالا رفت. وی افزود: شبکه های برون مرزی بستر مهمی برای تحقق شعار سال هستند و می توان با تبلیغ کالاهای ایرانی در شبکه های برون مرزی مسیر صادرات را از این طریق هموار کنیم و با صادرات رونق تولید را به معنای واقعی رقم بزنیم.
رئیس رسانه ملی افزود: عراق، روسیه و دیگر همسایه های ما بهترین بستر برای صادرات هستند و این مهم می تواند بر دوش شبکه های برون مرزی قرار داده شود.
ارسال واقعیت‌های ایران به جهان
پیمان جبلی، معاون امور برون‌مرزی سازمان صدا و سیما اتفاقاتی که امروز به صورت رسمی آغاز به‌کار خواهند کرد را به منظور تصحیح تصویرسازی از جمهوری اسلامی اعلام کرد و گفت: ارسال تصویر صحیح از ایران، کشورهای منطقه و کشورهای مستقل جهان از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی خبرگزاری بین المللی ایران‌پرس است زیرا ما سال‌هاست قربانی تصویرسازی غلط رسانه‌های غربی هستیم و واقعیت کشور و منطقه در رسانه‌های دنیا وارونه منعکس می‌شود.
وی اضافه کرد: امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که می‌خواهیم تصویر واقعیت‌های جمهوری اسلامی را در آستانه دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی به دنیا عرضه کنیم. خبرگزاری ایران‌پرس با تجربه یک سال از راه‌اندازی آزمایشی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد تا تصویر درستی از ایران و تحولات داخلی و منطقه‌ای را منعکس کند. این خبرگزاری نخستین رسانه تصویری بین‌المللی ایران است و تا اطلاع ثانوی به صورت رایگان گزارش‌های خود را در اختیار رسانه‌های دنیا قرار می دهد و امکان استفاده از آن را در رسانه‌های سراسر دنیا فراهم کرده است.
معاون برون‌مرزی صدا و سیما با تاکید بر اهمیت موقعیت سیاسی جغرافیایی کشور سوریه به راه‌اندازی کانال العالم سوری نیز این‌طور اشاره کرد: تمام تهیه، تولید و کادری که در این تلویزیون فعالیت می‌کنند در سوریه اتفاق افتاده که با هدف حضور در عرصه‌های فکری و فرهنگی در این کشور راه‌اندازی شده است که البته محصولات با کیفیت و متنوع آن متناسب با فضای سوریه است. این شبکه نیز 14 ماه به صورت آزمایشی فعالیت کرده که از امروز با پنج ساعت برنامه در روز به صورت رسمی آغاز به‌کار خواهد کرد.
جبلی به راه‌ندازی شبکه هوسا‌ تی‌وی نیز اشاره کرد و گفت: هوسا تی‌وی هم از امروز به صورت 24 ساعته فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و این شبکه نیز با توجه به امکانات و استعدادهای سرشار این قاره راه‌اندازی شده و فعالیت خود را به صورت آزمایشی آغاز کرده و از امروز به صورت رسمی فعال خواهد شد. او در پایان تاکید کرد: این سه پروژه با بیشترین صرفه‌جویی و کمترین هزینه در شرایطی که سازمان در شرایط سختی قرار دارد با حمایت‌های رئیس رسانه ملی اتفاق افتاده است.
شناخت دقیق از اوضاع منطقه در برون‌مرزی
حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه این اقدام با شناخت دقیق از اوضاع منطقه از سوی معاونت برون‌مرزی صورت گرفته، گفت: در ماجرای اتفاقات عراق، شبکه العالم، در ماجرای مذاکرات هسته‌ای، شبکه پرس تی‌وی و اکنون نیز پروژه‌های جاری که ناشی از شناخت دقیق و هوشمندی مجموعه برون‌مرزی در اجرای مطالبات نظام در امر رسانه‌ای است. وی افزود: جز با همت بلند چنین فعالیتی امکان‌پذیر نیست و این اقدام در دیگر حوزه‌ها نیز با توجه به بیانیه گام دوم باید صورت بگیرد. این مقام مسئول یادآور شد: هدف رسانه تاثیر بر ذهن و قلب مخاطب است و هر رسانه‌ای برای جذب مخاطب باید به قلب او توجه کند. از این حیث انبیاء الهی موفق‌ترین افراد در تسخیر قلوب بوده‌اند و در کار رسانه‌ای می‌توان به سیره انبیا رجوع کرد. قمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در این بیانیه از سوی رهبر انقلاب تاکید شده که ما باید گفتمان انقلاب را در چند عرصه در سطح بین‌المللی ترویج کنیم که یکی از آنها عدالت است. ما باید وضع ناعادلانه بشر را تبیین کنیم و کرامت انسانی و نیاز انسان به معنویت و اخلاق و توجه به عقلانیت در رسانه‌ها نمود داشته باشد. او اضافه کرد: در شرایطی که بر کشور حاکم است ما باید از نقش رسانه‌ها در تبیین این شرایط قدردانی کنیم که این تبیین سبب شده تداعی‌گر حالات خاصی در کشور شد. در این شرایط دو خباثت از سوی آمریکایی‌ها سر زد. یکی جلوگیری از کمک مردم به سیل‌زدگان بود که حتی مانع کمک به هلال‌احمر شدند. همین امروز نماینده رهبری در هندوستان به من می‌گفتند که در هندوستان برای دریافت کمک به سیل‌زدگان درخواستی ندادیم ولی خود مردم به صورت خودجوش برای کمک به دفاتر وابسته به ایران در آن کشور رجوع کرده بودند. وقتی هم گفته می‌شد که فقرا در کشور شما به این کمک‌ها بیشتر نیاز دارند می‌گفتند ما فقرا باید به ایران کمک کنیم چرا که ایران همواره حامی فقرا بوده است. خباثت دوم نیز مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. در شرایطی که سپاه در کنار ارتش و دیگر نیروهای مردمی مشغول کمک به سیل‌زدگان بود از سوی ترامپ این نهاد مردمی تروریست نامیده می‌شود؛ هرچند این اولین مرتبه نیست و هردفعه هم موفق نشدند اما امروز وقتی دیدند نقش سپاه در مبارزه با تروریسم جدی است این اقدام را عملی کردند. در حالی که آمریکایی‌ها یکی از حامیان اصلی تروریسم در جهان هستند. در همین راستا دو رسوایی برای آمریکایی‌ها رقم خورد زیرا آنها گمان می‌کردند که مردم کمک به سیل‌زدگان را رها و پشت سپاه را خالی می‌کنند و اجماع جهانی برای تروریستی خواندن سپاه ایجاد می‌شود که این اتفاق رخ نداد.
با محدودیت‌ها «ایران‌پرس» راه‌اندازی شد
عباس محمدنژاد مدیر خبرگزاری ایران‌پرس نیز در این مراسم با ارائه پیشینه‌ای از فعالیت خبرگزاری‌های تصویری گفت: عمر خبرگزاری‌های تصویری بیش از 4 دهه نیست و آن هم با آغاز فعالیت اینترنت رسانه‌های مکتوب وادار به تولید محتوای متفاوت بر بستر این پدیده جدید شدند.
وی افزود: روندی که در مسیر تولید خبر در دنیا اتفاق افتاده بیشتر برای اروپا و آمریکا بوده و کشورهای مستقل از آن بی‌بهره بودند. در اجلاس‌های مختلف از جمله یونسکو وقتی به این انحصار اعتراض شد، گفتند رسانه‌ها تنها تولیدکننده هستند و دیگران می‌توانند با توجه به نیاز خود از آن استفاده کنند و آن را تنظیم کنند ولی این سخنی غلط است و در تولید خبر به خصوص تصویری با توجه به خط مشی رسانه خبر تولید می‌شود و مصرف‌کننده ناچار به استفاده از محتوای موجود است. حال ایران‌پرس در چنین فضایی آغاز به‌کار کرده است.
مدیر خبرگزاری ایران‌پرس با اشاره به محدودیت‌های مالی یادآوری کرد: با وجود محدودیت‌ها و دست بسته کار را آغاز کردیم و با رقمی کمتر از یک و نیم میلیارد تومان که بخش زیادی از آن صرف آماده‌سازی این خبرگزاری شده فعالیت رسانه‌ای خود را سامان دادیم.
او با تاکید بر مزیت‌هایی که جمهوری اسلامی از آن برخوردار است، گفت: پیام اخلاق مزیت ماست و می‌تواند افراد را به سوی خود جذب کند. به همین خاطر در راه‌اندازی ایران‌پرس از علاقه‌مندان به این پیام دعوت کردیم تا به ما کمک کنند و امروز در بدو فعالیت رسمی در 23 کشور 73 خبرنگار آزاد آماده همکاری با ما هستند که در صورت تامین ارزی می‌توانیم این تعداد را در پهنه بیشتری گسترش دهیم. علاوه بر این در 27 استان کشورمان نیز از خبرنگاران آزاد برای همکاری دعوت شده است تا بتوانیم هدفی که مدنظر داریم را محقق کنیم. همچنین برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری تلاش کردیم تا تولیدات رسانه ملی تجمیع شود تا تصویر مطلوبی از ایران را مخابره کنیم. نیروهای باانگیزه و با تجربه در ایران‌پرس مشغول فعالیت هستند.
محمدنژاد یادآور شد: هم‌اکنون چند رسانه جریان اصلی در دنیا آماده عقد قرارداد با ما هستند تا از تصاویر تولیدی ما استفاده کنند. از امروز که فعالیت رسمی ایران‌پرس آغاز شده وارد فضای جدیدی خواهیم شد و سبد محصولات متنوعی را باید در اختیار داشته باشیم و در کنار تنوع باید بتوانیم سرعت بالایی در انتقال اخبار به جهان در اختیار داشته باشیم زیرا هرکسی سرعت بیشتری داشته باشد می‌تواند با مخاطب حرف بزند.
صلح رسانه‌ای با ایران‌پرس
مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در حاشیه این مراسم با تاکید بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی که رسانه‌ها یکی از شاخه‌های مهم گسترش آن هستند گفت: در عصر رسانه‌ها تردیدی در فرهنگ‌سازی به واسطه رسانه‌ها که از ابزارهای اساسی دیپلماسی عمومی است؛ نمی‌توان داشت لذا با کار عظیمی که امروز شاهد آن هستیم، می‌شود از تاثیر منفی رسانه‌های مهاجم کاست. او گفت: در موسسه اکو متشکل از کشورهایی با تمدن مشترک هستیم، ارتباط خوبی با معاونت برون‌مرزی برقرار کردیم و می‌خواهم یادآوری کنم که با همکاری این معاونت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عضو اکو را تاسیس کردیم و به زودی شاهد حضور روسای رادیو و تلویزیون‌های عضو در تهران خواهیم بود. برای اینکه صلح رسانه‌ای را بر پایه اشتراکات فرهنگی علیه پدیده شوم جنگ رقم بزنیم، اتفاقات امروز یک نقطه مهم محسوب می‌شود.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها