نگاهی به برنامه «حال خوب» که از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 21 از شبکه سلامت پخش می‌شود

چگونه یک «حال خوب» ساخته می‌شود؟

بر سر سفره‌ای که همه دست به دعا برمی‌دارند و از خدا حول حالنا می‌خواهند، نشسته‌اند با این پیام که حال خوب ساختنی است. حال خوب برنامه‌ای روان‌شناختی است که یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 21 روی آنتن شبکه سلامت می‌رود و هر روز موضوعی در حوزه سلامت روان به بحث می‌گذارد. فرزندپروری، آموزش مهارت‌های زندگی، رفتار والدین با فرزندان، تربیت جنسی و... از جمله مباحثی است که در این برنامه مطرح شده و کارشناسان راهکارهای عملی در این زمینه را به مخاطبان خود آموزش می‌دهند. سال جدید را با بحران‌های طبیعی در اقصی نقاط کشور آغاز کردیم. بحران‌هایی که نیازمند مدیریت فردی و اجتماعی است. مدیریت بحران‌های زندگی از اصولی است که برنامه حال خوب برآن تاکید دارد. برای آشنایی بیشتر با اهداف و محورهای برنامه گفت‌وگویی با تهیه کننده برنامه دکتر میلاد اسلام‌زاده انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۰۱۳۲۵

سفیر«حال خوب» در هرجای ایران باشید
این اولین پیام تهیه‌کننده و مجری برنامه بود که در همان ابتدای گفت‌وگو به آن اشاره کرد. دکتر اسلام‌زاده در ابتدا از علاقه‌مندان خواست تا گزارشگران افتخاری برنامه باشند و اضافه کرد: برنامه «حال خوب» با هدف گسترش شادی و نشاط در جامعه و ارتقای سلامت روان در میان اقشار مختلف همکار افتخاری می‌پذیرد.
وی با اشاره به نقش و رسالت شبکه سلامت درچهار حوزه سلامت جسم، روان، معنویت و اجتماعی تاکید کرد: «برنامه حال خوب» با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی دهی به مردم در زمینه سلامت روان تولید و روانه آنتن شبکه شد. مهم‌ترین شعار برنامه در طول این سال‌ها که به پشتوانه تیم پژوهشی قوی تولید می‌شود، «گسترش حال خوب» در زندگی همه مردم کشورمان است.
وی در ادامه به تشریح ضرورت‌های ساخت برنامه‌ای با محتوای روان‌شناسی و آموزش مهارت‌های زندگی پرداخت و اضافه کرد: ایده برنامه حال خوب به دنبال بررسی پژوهش‌های متعددی شکل گرفته که در دو بازه زمانی ده ساله در میان جمعیت‌های مختلف ایران انجام شده بود و پژوهشگران در این بررسی‌ها به گسترش و شیوع اختلالات روانی، به‌خصوص افسردگی و اختلال اضطراب دست پیدا کردند. به خاطر دارم در طول دو بازه زمانی شیوع اختلالات روانی جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. تهیه‌کننده برنامه حال خوب آغاز برنامه را با طرح مباحث بنیادی دانست و افزود: در ابتدا تلاش کردیم بینندگان خود را درگیر مباحث بنیانی و پایه‌ای حوزه سلامت روان کنیم، به عبارت دیگر تعریف، ویژگی‌ها و چالش‌های سلامت روان مبنای مباحث مورد طرح در برنامه قرار گرفت. به‌تدریج تکنیک‌های کاربردی جایگزین مباحث نظری شده و مصداق‌های مربوط به چالش‌های سلامت روان در زندگی روزمره بررسی شد. همچنین به بینندگان راه‌حل روبه‌رو شدن با مسائل، دشواری‌ها و چالش‌ها ارئه شد.
شیوه درست نگاه کردن
وی از اضافه شدن بخش‌های مهارتی به شکل «لقمه‌های دانشی» یا (knowledge bit ) در برنامه خبر داد و گفت: در سری جدید برنامه، ارائه تکنیک‌های موثر در برابر چالش‌ها و مسائل پررنگ‌تر خواهد بود. بهره‌گیری از برش‌های نمایشی از زندگی و ارائه راه‌حل‌های ساده در برابر موضوع از دیگر بخش‌های ما در سال جدید خواهد بود. با استفاده از تکنیک‌های طرح شده به مخاطبان برنامه شیوه درست نگاه کردن به زندگی و کنترل افکار و هیجانات آموزش داده می‌شود. دکتر اسلام‌زاده استفاده از بیش از 500 موسیقی بی‌کلام، معرفی نزدیک به 180 کتاب از نویسندگان صاحب نظر و تابوشکنی در زمینه مشاوره روانکاوی را از گام‌های دیگر برنامه توصیف کرد و در مورد هریک ازاین اقدامات گفت: دانلود همزمان موسیقی‌های بی‌کلام روی تلویزیون از جمله امکاناتی است که برای اولین بار در حال خوب برای بیننده فراهم شد. به این ترتیب افراد می‌توانند با دانلود این موسیقی‌ها بارها آنها را بشنوند.
جشنواره‌های شادی
بهره‌گیری از ورزش و معرفی جشنواره‌های شادی در سراسر دنیا به مناسبت‌های گوناگون از دیگر بخش‌هایی بود که مجری برنامه از آن یاد کرده و گفت: نمایش حال خوب ملل مختلف در جشنواره‌های فصلی در سراسر دنیا علاوه بر جذابیت بصری انگیزه و سوژه‌های خوبی در اختیار مردم و مسؤولان برای دورهمی‌های شاد قرار می‌دهد. امیدواریم این تصاویر انگیزه‌ای برای رونق گردشگری در طبیعت چهار فصل کشورمان و شرایط اشتغال‌زایی هموطنانمان را فراهم کند. معرفی چهره‌های موفق در مسؤولیت‌های گوناگون از جمله مواردی بود که دکتر اسلام‌زاده در مورد آن سخن گفت و تاکید کرد: این افراد توانسته‌اند در شرایط بد اقتصادی، با وجود معلولیت، داشتن سرپرست بد یا بدون سرپرست بحران‌های بزرگ را پشت سر گذاشته و پله‌های ترقی را یک به یک بالا روند. نمایش سختکوشی، امید، سرسختی، پشتکار و... به افراد دیگر این انگیزه را می‌دهد که هر فرد می‌تواند با استفاده از استعدادهای ذاتی و موقعیت‌های زندگی به فردی موفق مبدل شود.
ایده‌های ناب مردمی
تهیه‌کننده برنامه همچنین با اشاره به پخش حدود 30 تا 40 برنامه در حوزه سلامت اجتماعی اضافه کرد: در طول برنامه تلاش کرده‌ایم با معرفی آثار، دستاوردها، مقالات، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های جدید در حوزه روان‌شناسی به کارشناسان و اندیشمندان داخل کشور محدود نشویم. به همین منظور تیم نویسندگان برنامه مشتمل بر کارشناسان مقطع ارشد و دکترا و مسلط به زبان انگلیسی، کار نویسندگی برنامه را برعهده دارند. تهیه‌کننده برنامه حال خوب خاطرنشان کرد: در سال جدید خریدار ایده‌های ناب هموطنانمان در زمینه تسری حال خوب در جامعه هستیم و از بینندگان برنامه دعوت می‌کنیم خبرنگار افتخاری ما در سراسر شهرهای ایران و دیگر کشورها باشند. این برنامه درنظر دارد با بهره‌گیری از تصاویر و ایده‌های نو ،گزارشگر افتخاری جذب کند.
دیدگاه‌های متضاد، چالش اصلی در حوزه انسان و جامعه
دکتر اسلام‌زاده تفاوت دیدگاه کارشناسان در حوزه مسائل اجتماعی و روان‌شناسی را از چالش‌های پیش رو دانست و افزود: چندصدایی در زمینه‌های روان‌شناسی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه به شمار می‌آید. ولی در برنامه حال خوب تلاش می‌کنیم در مباحث از نظریاتی استفاده کنیم که کارشناسان بیشتری در مورد آن اتفاق نظر دارند. به هرحال حوزه آسیب‌های اجتماعی یا مسائل جنسی اصولا موضوعاتی جدی هستند که قادر است به سلامت فرد یا اجتماع آسیب زده یا آن را ترمیم کند.
وی اضافه کرد: اصولا دیدگاه افراد نسبت به حوزه آسیب‌های اجتماعی و مسائل جنسی متفاوت است. تلاش می‌کنیم با حفظ نظام ارزشی، اصول و عرف جامعه این مباحث را تا جای ممکن بررسی و به تحلیل آثار مخرب و راهکارهای موثر اشاره کنیم، چرا که در بسیاری از این موضوعات مسکوت گذاشتن موضوع به مراتب خطرناک‌تر بوده و آسیب‌های بیشتری به جامعه خواهد زد.
رضایت صددرصدی
تهیه‌کننده برنامه روان‌شناسی زرد را از دیگر چالش‌های پیش رو معرفی کرد و ادامه داد: متاسفانه در حوزه سلامت روان با کاسبانی روبه‌رو هستیم که بیش از آن‌که دلسوز جامعه باشند به منافع شخصی خود می‌اندیشند. این افراد مطالبی را مطرح می‌کنند که اصولا بنیان علمی ندارد و فقط حرف‌هایی عامه‌پسند به شمار می‌روند. شکستن این اصول عامه‌پسند کاری دشوار است. به عنوان مثال فرد با نام روان‌شناس وطرح چند دستورالعمل به شما قول سعادتمندی می‌دهد. در حالی که اتفاقات ارزشمند در زندگی سخت به‌دست می‌آید و تغییر در آن با سختی و ممارست امکان‌پذیر است. وی ابراز امیدواری کرد برنامه حال خوب بتواند به اهداف پیش‌رودست پیدا کند و ادامه داد: اصولا برای برنامه‌سازان تلویزیون درک مخاطب اهمیت بسیاری دارد، اما این حقیقت را باید پذیرفت که هیچ برنامه‌ای صددرصد رضایت افراد را فراهم نمی‌کند. این مساله به دلیل تفاوت دیدگاه‌هاست. چند صدایی از موضوعاتی است که همواره در حال خوب اهمیت داشته است. به همین منظور در شورای سردبیری برنامه از طیف‌های گوناگون و با نظرات مختلف حضور دارند.
دکتر اسلام‌زاده، پویایی یک برنامه را منوط به تبیین آن دانست و اضافه کرد: حال خوب همواره به نقدهای جدی توجه کرده؛ نقدهایی که مخاطب از طریق روابط عمومی شبکه و در فضای مجازی با ما در میان می‌گذارد، برایمان اهمیت زیادی دارد. صدای مخاطب همواره در برنامه ما به گوش می‌رسد و بخشی با این عنوان داریم. پاسخگویی به سؤالات از اصول ماست و در اسرع وقت به این سؤالات جواب داده می‌شود. الگوی اکثریت موافق موضوع دیگری بود که مجری برنامه به آن اشاره کرد و افزود: همان‌طور که گفتم به دنبال رضایت صددرصدی نبوده‌ایم. اما همواره به دنبال تایید حداکثری هستیم به همین دلیل در مواردی که اکثریتی با موضوعات موافق نیستند بار دیگر در شورای سردبیری موضوع به بحث گذاشته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها