اعتراضات در سودان همچنان ادامه دارد

ساقط کردن دو رئیس در دو روز

یک کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

عمرالبشیر به‌مرور در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد

یک کارشناس مسائل آفریقا اظهار کرد: عمرالبشیر که در ابتدا با شعارهای کاملاً انقلابی و اسلامی سیاست‌های خود را تعریف کرد به‌ مرور و به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شد در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد.
کد خبر: ۱۲۰۰۹۶۵
عمرالبشیر به‌مرور در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد

حسن هانی زاده کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تحولات سودان با تأکید بر اینکه اتفاقات اخیر این کشور برآیند سیاست‌های اشتباه عمرالبشیر دیکتاتور سابق سودان در طول سه دهه گذشته بود خاطرنشان کرد: عمرالبشیر که در سال 1989 در یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت ابتدا با شعارهای کاملاً انقلابی و اسلامی سیاست‌های خود را تعریف کرد اما به‌مرور و به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شد در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد.

هانی زاده بابیان اینکه عمرالبشیر به دلیل کمک‌های مالی عربستان به‌تدریج از احزاب اسلامی و شعارهای انقلابی خود فاصله گرفت ادامه داد: او برای خروج از بعضی بحران‌های داخلی به دامان عربستان و امارات رفت و در ادامه سال 2004 یکی دیگر از اشتباهات بزرگ خود یعنی موافقت وی با جدایی سودان جنوبی از خارطوم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در سال 2009 دادگاه جنایات جنگی به دلیل کشتار مردم دارفور سودان عمرالبشیر را تحت تعقیب قرار دارد، ادامه داد: او برای گریز از دادگاه ناچار شد به‌صورت پنهانی با اسرائیل رابطه برقرار کند و این رابطه هم توسط عربستان و امارات شکل گرفت؛ رئیس سازمان امنیت عمرالبشیر چند بار با رئیس موساد ملاقات کرد و از طرف عمرالبشیر قول داد که سفارت اسرائیل را در سودان افتتاح کند.

این کارشناس مسائل آفریقا اعزام لشکر بزرگ از نیروهای سودانی برای کشتار مردم یمن را اشتباه بزرگ دیگری که دانست که عمرالبشیر مرتکب شد و ادامه داد: این رفتار موجب شد تا مردم سودان به‌شدت از عمر البشیر فاصله بگیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه‌ عربستان سعودی جایگاهی در سودان ندارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه عربستان تابعه‌ای از سیاست‌های آمریکا و اسرائیل است مورد نفرت مردم سودان قرار دارد.

هانی زاده با اشاره به اینکه از چهار ماه پیش مردم در اعتراض به سیاست‌های داخلی، اقتصاد و منطقه‌ای عمرالبشیر دست به تظاهرات زدند، اظهار کرد: عمرالبشیر برای خروج از این شرایط چاره‌ای نداشت جز اینکه همکاران نظامی خود را برای تشکیل شورای نظامی وادار کند تا هم برای عمرالبشیر مصونیت سیاسی ایجاد کنند و هم از دادگاه جنایات جنگی مصون بماند.

وی تأکید کرد:‌ به نظر می‌رسد کودتای نظامی اخیر سودان که دهمین کودتا در طول شصت سال گذشته در این کشور تلقی می‌شود، کودتایی ساختگی با مشارکت خود عمرالبشیر، عربستان، امارات و اسرائیل است که شکل‌گرفته تا به شکلی نظامیان همکار عمرالبشیر برای مدت دو سال قدرت را در دست بگیرند.

این کارشناس مسائل آفریقا با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد عمرالبشیر گزینه‌ای غیر از این کودتای نظامی نداشته، خاطرنشان کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که عمرالبشیر ناچار شده است حاکمیت همکاران نظامی خود را ترجیح دهد، با این‌حال الآن وضعیت آرام نیست و تظاهرات ادامه دارد زیرا مردم سودان سابقه خوبی از حاکمیت نظامیان ندارند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص روابط ایران و سودان در دوران حکومت عمرالبشیر بابیان اینکه در طول دو دهه اول حاکمیت عمرالبشیر ایران کمک‌های زیادی به سودان کرد، ادامه داد: عمرالبشیر در آن زمان به محور مقاومت نزدیک بود ولی به‌تدریج عربستان به سودان ورود پیدا کرد و پیشنهاد کمک سالانه یک میلیارد دلاری به عمرالبشیر داد مشروط به اینکه با ایران قطع رابطه کند.

هانی زاده افزود: عمرالبشیر که بارها با مسئولین جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده بود به بهانه‌های مختلف مانند اینکه ایران فعالیت مذهبی شدیدی در سودان دارد و ممکن است این فعالیت‌ها به گسترش تشیع در این کشور منجر شود روابط خود با ایران را کاهش و سپس قطع کرد و به سمت عربستان متمایل شد از سوی دیگر عربستان هم دریکی دو سال اول کمک‌های اقتصادی را به سودان داشت اما به‌تدریج زیر پای عمرالبشیر را خالی کرد.

این کارشناس مسائل آفریقا در بخش پایانی گفت‌وگو در خصوص آینده سودان اظهار کرد: ‌عربستان سعودی، امارات، آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند از طریق حاکمیت برخی از چهره‌های شناخته‌نشده و غیر معروف در میان نظامیان به‌عنوان اینکه این شورا یک شورای کاملاً مردمی و انتقالی است سعی ‌کنند شورای مورد نظر خود را حاکم کنند و حتی کمک می‌کنند برخی از اصلاحات اقتصادی در کشور انجام شود تا به‌تدریج چهره‌های غیرنظامی و مدنی حاکم شوند اما به‌هرحال پشت پرده قدرت در دست نظامیان خواهد بود.

وی این‌گونه پایان داد که به‌هرحال تا مدت‌ها تظاهرات در سودان ادامه خواهد داشت و نظامی‌ها تغییر خواهند و یک چهره‌های کمتر شناخته‌شده‌ای را مطرح خواهند کرد ولی به‌هرحال تظاهرات و حضور مردم در خیابان‌ها به‌سرعت پایان نمی‌پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها