با نزدیک شدن به پایان مراحل فنی، سریال «‌از یادها رفته» یکی از گزینه‌های اصلی تلویزیون برای ماه رمضان امسال است

افطار با «از یادها رفته»

قبل و بعد از سال 1320 تحولات مهم سیاسی و اجتماعی در کشورمان رخ داد، تحولاتی که هر کدام می‌تواند دستمایه ساخت یک مجموعه تلویزیونی شود. البته کارگردانان هم بیکار ننشسته و سعی کرده‌اند در قالب قصه‌های جذاب سریال‌هایی با این محوریت بسازند و به اتفاقات این سال‌ها هم بپردازند. کارگردانانی همچون زنده‌یاد ضیاءالدین دری، مسعود جعفری‌جوزانی، فریدون حسن‌پور، سعید سلطانی و ... در ارتباط با این بخش از تاریخ معاصر سریال‌هایی همچون کیف انگلیسی، در چشم باد، گذر از رنج‌ها، سال‌های برف و بنفشه و ... را ساختند که مورد توجه مخاطبان عام و خاص قرار گرفته است. این بخش از تاریخ ایران به دلیل تنوع موضوعی بارها می‌تواند دستمایه ساخت آثار متنوع نمایشی شود و هر چه‌قدر هم اثری ساخته شود، باز هم ناگفته‌های بسیاری از این بخش از تاریخ باقی مانده است. بهرام بهرامیان هم برای ماه رمضان سال آینده شبکه یک دست روی این بخش از تاریخ گذاشته و مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» را کارگردانی کرده است. تصویربرداری این مجموعه شهریور امسال تمام شده و شوکا زندباف مشغول تدوین آن است و تاکنون 60 درصد از کار به اتمام رسیده است. تهیه‌کنندگی از یادها رفته را اکبر تحویلیان به عهده دارد. همچنین صداگذاری کار نیز چندی پیش توسط علیرضا علویان شروع‌شده، ولی هنوز مذاکره با چند آهنگساز درباره موسیقی متن این سریال قطعی نشده است. سریال از یادها رفته یک ملودرام تاریخی است که در ۵۰ قسمت ساخته می‌شود و داستان آن به زندگی دختری جوان در سال ۱۳۱۹ می‌پردازد که به دلیل آشنا نبودن از وضعیت کشور و آداب و رسوم دچار بحران شدیدی می‌شود، اما با کشف حقیقت سنت‌ها و رفتارها به آرامش وزندگی مشترک می‌رسد. حسین یاری، حسین پاکدل، هلیا امامی، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب، مهرداد ضیایی بازیگران این سریال هستند.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۰۶

فضای رمان‌گونه قصه
به گزارش جام‌جم، وقتی نام اکبر تحویلیان به عنوان تهیه‌کننده شنیده می‌شود، مخاطب به یاد مجموعه اپیزودیک شاید برای شما هم اتفاق بیفتد - که از شبکه تهران پخش می‌شد- می‌افتد. این مجموعه در قالب داستان‌های متفاوت به قصه‌های واقعی می‌پرداخت که ممکن است برای هر فردی رخ بدهد.
تحویلیان فضای عمومی این سریال را همانند یک رمان می‌داند که در میان آن به وضعیت مقطع تاریخی داستان سریال که در سال‌ ۱۳۱۹ می‌گذرد، اشاره می‌شود. اما داستان اصلی درباره خسرو و مهربانوست.
در سریال تلویزیونی از یادها رفته، حرف‌ها و مسائل روز در قالب تاریخ بیان می‌شود و اتفاقات تاریخی در داستان سریال گنجانده شده، اما نعل به نعل مستندات تاریخی نیست و این هم کاملا عامدانه بوده است. همچنین نقش زنان هم در این سریال پررنگ است، زیرا در تحولات اجتماعی آن دوران هم بوده و نقش مهمی را ایفا کرده بودند.
بهرام بهرامیان، کارگردان سریال از یادها رفته از آن کارگردانانی است که خودش را به ژانر خاصی محدود نکرده است.
گاهی سراغ موضوعات ماورایی رفته و نتیجه آن شده مجموعه سقوط یک فرشته و برخی مواقع هم دست روی موضوع حاد اجتماعی همچون رحم اجاره‌ای گذاشته و مجموعه ساعت شنی را ساخته است. از دیگر کارهای این کارگردان می‌توان به جاده قدیم و مشق عشق اشاره کرد و حالا برای رمضان سال آینده شبکه یک، موضوع تاریخ معاصر را دستمایه قرار داده و باید به انتظار نشست تا حاصل کار او و دیگر عوامل سازنده سریال از یادها رفته را دید.
بهرامیان معتقد است تاریخ معاصر ایران سرشار از معما و معناست. قصه آدم‌ها انگار در طول مطول تاریخ عین هم و در نزدیکی با نسل و فضای جدید ما اتفاق افتاده است.
نجفیان در لباس یک پدر دغدغه‌مند
رسول نجفیان، بازیگر سریال از یادها‌رفته درباره پذیرش بازی در این سریال به جام‌جم می‌گوید: به نظرم بهرام بهرامیان جزو کارگردانان دوست‌داشتنی و صاحب سبک است. به همین دلیل من برای کارهای او ارزش زیادی قائل هستم، به همین دلیل بازی در این سریال را پذیرفتم. ضمن این‌که وقتی قصه را خواندم، دوست داشتم. از سوی دیگر بهرامیان خیلی با وسواس کارش را انجام می‌دهد، به‌ویژه دکوپاژها و راحت برای هر پلان تایید نهایی نمی‌داد.
وی ادامه می‌دهد: در این سریال نقش پدر دختری به نام مهربانو را بازی می‌کنم که نقش محوری قصه همین دختر است. او با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و من هم سعی می‌کنم به او کمک کنم. چون مادر این دختر فوت شده و نامادری دارد. از سوی دیگر دو نفر برای ازدواج با او رقابت دارند و همین منجر به ماجراهایی می‌شود. نقش یکی از این رقیب‌ها را رضا یزدانی بازی می‌کند.
این بازیگر درباره بازیگران پارتنرش توضیح می‌دهد: سیما تیرانداز نقش همسر دوم را بازی می‌کند که نامادری مهربانوست. خانم تیرانداز علاوه بر بازیگری در تئاتر کارگردانی هم می‌کند و همبازی بودن با او برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. همچنین نقش دخترم مهربانو را هلیا امامی بازی می‌کند. در مجموع این سریال حادثه‌ای و عاطفی است و من نقش یک پدر دغدغه‌مند را به عهده دارم که دیکتاتورمآب نیست، بلکه سعی می‌کند میانه را بگیرد و درس‌های زندگی را به دخترش گوشزد کند.
نجفیان با اشاره به این که سریال یک درام خانوادگی تاریخی است، عنوان می‌کند: بازی در هر اثری ویژگی‌های خودش را دارد و خوشحالم در این سریال سهمی داشتم. بازی کردن در آثار تاریخی و قرار گرفتن در مکان‌های خاص و منحصر به فرد شخصاً برایم خیلی جذابیت دارد و با کمال میل می‌پذیرم، چون معماری بافت‌های قدیمی را دوست دارم و تجربه فوق‌العاده‌ای است.
1000 دقیقه در شهرک غزالی
عوامل سازنده سریال از یادها رفته برای ساخت این مجموعه سراغ بافت‌های قدیمی تهران رفته‌اند.
یکی از مکان‌های فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی خانه آیت‌ا... کاشانی بود. این خانه در کوچه پس‌کوچه‌های بازارچه نایب‌السلطنه قرار دارد.
همچنین بافت قدیمی خانه‌ها در امامزاده یحیی و سرچشمه از دیگر مکان‌های سریال از یادها رفته است. بیش از هزار دقیقه از این سریال در شهرک سینمایی غزالی تصویربرداری شده است. همچنین لواسان و شهریار از دیگر مکان‌‌های این سریال بود.

دوگانگی‌های مهربانو
هلیا امامی نقش اصلی این سریال را بازی می‌کند. او قهرمان قصه است و ایفاگر نقش دختر قصه با نام مهربانو. این دختر در خانواده‌ای متوسط زندگی می‌کند. تا این‌که به خارج از ایران می‌رود. او بعد از بازگشت دچار دوگانگی‌های زیادی شده و به مرور زمان و بر اثر رخ دادن ماجراهای متفاوت پخته می‌شود.
امامی برای ایفای این کاراکتر با چالش‌های بسیار زیادی رو به رو بوده است. ضمن این‌که او بعد از پذیرش بازی در این سریال سعی کرده تا نقشش را به خوبی در بیاورد. نقش پدر و نامادری او را رسول نجفیان و سیما تیرانداز به عهده داشتند که بازی در کنار این دو برای امامی تجربه بسیار خوبی بود و حس خوبی از آنها دریافت می‌کرد. از سوی دیگر رابطه میان نامادری و مهربانو خیلی شیرین درآمده است.

بازیگران سریال در لباس کاراکترهای متفاوت
مهرداد ضیایی از آن دست بازیگرانی است که تا به امروز لباس کاراکترهای متفاوتی را به تن کرده است. مسلما مخاطبان نقش او را در سریال مختارنامه از یاد نمی‌برند. او برای بازی در سریال از یادها رفته پا در کفش مطبوعاتی‌ها کرده و نقش سردبیر یک مجله مهم را بازی می‌کند.
حسین یاری در این سریال نقش شخصیتی به نام خسرو را بازی می‌کند. خسرو یک ارباب و شخصیتی متمول است که در تهران زندگی می‌کند و با حکومت مرکزی زمان خود تنش و درگیری دارد.
میترا حجار در این سریال نقش فروغ را بازی می‌کند. فروغ یک پزشک زن ایرانی است که در فرانسه درس خوانده و حضورش در سریال همراه با اتفاقات عجیبی است.
حسین پاکدل هم جزو هنرمندان بسیار گزیده‌کار است که هر نقشی را نمی‌پذیرد. او هم در سریال از یادها رفته سهمی دارد و نقش یک پزشک را بازی می‌کند. البته پاکدل در این سریال جزو شخصیت‌های مثبت قصه است.
حبیب دهقان‌نسب در این سریال نقش فردی به نام اتابک را بازی می‌کند. اتابک شخصیتی است که تحت حمایت خواهرش به مدارج اداری و حکومتی رسیده و در یک فرصت مغتنم چهره دورو و خطرناک خود را نشان می‌دهد.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها