رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز 4200تومانی به کالاهای اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد؛ بنابراین بحث تغییر این روند مطرح است، اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت: دولت همواره تاکید دارد که باید زندگی و معیشت مردم از نوسانات ارز مبرا باشد؛ بر این اساس سال گذشته 25 کالای اساسی ارز 4200 تومانی دریافت کردند.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۷۳



وی ادامه داد: هم‌اکنون برای واردات 25 قلم کالای اساسی ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شود و براین اساس پارسال 13 هزار و 500 میلیارد تومان یارانه برای کالای اساسی پرداخت شد و پیش‌بینی کردیم که امسال نیز 14 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سؤال که با اختصاص این اعتبار آیا به هدف خود رسیده‌ایم؟ گفت: برای نمونه گوشت قرمز از جمله اقلامی است که برای واردات آن ارز 4200 تومانی پرداخت می‌شد اما شاهد بودیم که قیمت گوشت به دلیل خروج دام و نبود نظارت کافی کاهش نیافت و مردم از پرداخت یارانه ارزی، بهره‌ای نبردند.
وی افزود: براین اساس به این جمع‌بندی رسیدیم که اگر واردات گوشت با ارز نیمایی باشد قیمت آن کاهش می‌یابد. از محل واردات گوشت با ارز نیمایی 5 تا 6 هزار میلیارد تومان ارز صرفه‌جویی می‌شود. به طور یقین حتی ریالی از این میزان در بودجه صرف نخواهیم کرد.
وی تصریح کرد: سازوکار دولت این است که این مبالغ را در اختیار مردم قرار دهیم اما این‌که به واردکننده بدهیم یا به صورت کالابرگ الکترونیکی و شکل‌های دیگر باشد هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.نوبخت با تاکید بر این‌که نباید جو جامعه را متشنج کنیم، گفت: بحث حذف ارز 4200تومانی از کالاهای اساسی هنوز نهایی نشده و نباید با انتشار اخباری مبنی بر حذف یارانه 4200تومانی و افزایش قیمت‌ها جو روانی جامعه را به‌هم بریزیم و مردم را نگران کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها