عضو کمیسیون آب مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

خسارات سیل در برابر منافع آن قابل‌چشم‌پوشی است

با وجود خطرات سیلاب، سفرهای نوروزی مردم کاهش محسوسی نداشته است

خسارت سیل به تاسیسات گردشگری

این روزها شاید کمتر کسی دغدغه ویرانی داشته‌های فرهنگی، تاریخی و هویتی این سرزمین را داشته باشد که البته خرده‌ای هم نمی‌توان و نباید گرفت، چه این‌که حفظ جان و مال و زندگی حالِ مردم در اولویت است، با این همه نمی‌توان کاملا چشم بست روی ویرانی میراث فرهنگی و گردشگری این سرزمین و مشاغل صنایع‌دستی که با بارش باران‌های سیل‌آسا و تاخت و تاز بی‌پروای سیلاب‌ها تباه و ویران شده یا رو به ویرانی‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۰۰۵۵

متولیان و فعالان این حوزه‌ها البته دغدغه‌مند چشم دوخته‌اند به آنچه از کف گنجینه این سرزمین می‌رود و در وضعیت فعلی شاید نتوان کاری برایشان انجام داد. فعلا یکی یکی آمار می‌گیرند و می‌دهند و خسارت برآورد می‌کنند و وعده بازسازی و مرمت و احیای دوباره میراث از کف رفته و جبران زیان و ضرر مشاغل را می‌دهند.
مثل آماری که ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به آن اشاره کرده و با بیان این‌که سیل و وضعیت نامناسب آب و هوا در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مشکلات و خسارت‌هایی را به بار آورده، به جام‌جم می‌گوید: در حوزه میراث فرهنگی بخش عمده‌ای از آثار تاریخی 19 استان دچار آسیب و بنا بر بررسی‌ها حدود 252 میلیارد تومان خسارت به آثار تاریخی وارد شده و بررسی آثار تاریخی در استان‌های مختلف برای برآورد رقم دقیق خسارت ادامه دارد.
معاون گردشگری اما درباره حوزه تحت مسؤولیت خودش یادآور می‌شود: در بخش گردشگری و زیرساخت‌های این حوزه هم 150میلیارد تومان خسارت برآورد شده است. هرچند خسارت در حوزه گردشگری را از بعد دیگری هم باید مورد بررسی قرار داد، از آن‌ رو که بسیاری از اماکن گردشگری و اقامتی مناطق سیل زده، مسیرهای ارتباطی خود را از دست داده‌اند، همچنین این اماکن که پیش از نوروز رزرو صددرصدی داشتند، متضرر شده و باید مورد حمایت قرار گیرند.
تیموری در عین حال به آمار گردشگری داخلی در ایام نوروز هم اشاره کرده و می‌گوید: از 29 اسفند 97 تا 16 فروردین 98، تعداد 77 میلیون و 120هزار اقامت شب در کل کشور ثبت شده که اگر برای هر فرد به طور میانگین چهار شب اقامت را در نظر بگیریم، می‌توان گفت 20 میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده‌اند.
طبق پیش‌بینی‌های سال گذشته و با توجه به نوسان نرخ ارز در کشور، قرار بود گردشگری داخلی رشد قابل توجهی داشته باشد؛ مساله مهمی که تیموری به آن اشاره می‌کند و می‌گوید اتفاقا در روزهای نخست هم شاهد رشد 27 درصدی در این حوزه بودیم، اما در ادامه تعطیلات با تغییرات آب و هوایی و معضلات و مشکلاتی که سیل به وجود آورد، روند رشد کاهش پیدا کرد. گرچه با توجه به شرایط آب و هوایی در کشور، امسال ماندگاری مسافران افزایش یافت و به تناسب تردد جاده‌ای کمتر شد، با توجه به این شرایط و مشکلاتی که در ایام نوروز ایجاد شد، شاهد رشد 5/44 درصدی گردشگری داخلی در این ایام بودیم، این یعنی خوشبختانه گردشگری به عنوان اولویت مردم در سبد خانوار ایرانی‌ها قرار گرفته و به‌رغم فشارهای اقتصادی مردم نیازمند اوقات فراغت و تفریح هستند.
به گفته وی، در ایام نوروز همچنین شاهد افزایش 16/75 درصدی ورود گردشگران خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و این موضوع نشان‌دهنده این است که با وجود فشارهای خارجی و وضعیت آب و هوایی، ایران همچنان مقصد جذابی برای گردشگران است.
نکته جالب توجه دیگر این‌که به نظر می‌رسد اقامت مسافران در ایام نوروز 98 تابع انتخاب نبوده است، چراکه با توجه به شرایط آب و هوایی، گردشگران مقاصدی غیر از آنچه را مدنظر داشته‌اند به عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند تا با مشکلاتی که سیل به وجود آورد برخورد نکنند. اصفهان، یزد و خراسان رضوی که کمتر درگیر سیل بودند مورد توجه گردشگران بیشتری قرار گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها