سیل مهمان سرزده سال 98 بود. سیلی که بی‌دعوت پا به خانه ایرانی‌ها گذاشت و نوروز را به کامشان تلخ کرد. گلستان، فارس، لرستان و خوزستان استان‌هایی بودند که آب رفتند. تعطیلات نوروزی و به دنبال آن تعطیلی مطبوعات سبب شد روز 17 فروردین رسانه‌های مکتوب کاغذی صفحه اول خود را به این بلا اختصاص ‌دهند.
کد خبر: ۱۱۹۹۶۰۹


روز شنبه کمتر روزنامه‌ای را می‌توانستید روی دکه مطبوعاتی‌ها ببینید که حرف از سیل و ابعاد آن نزده باشد. هرچند این پرسش وجود دارد که بعد از گذشت 17 روز از وقوع یک اتفاق که مردم از تمام چند و چون آن با خبر شده‌اند چه میزان اهمیت دارد که باید اساتید فن به این پرسش پاسخ بگویند.
روزنامه‌هایی نظیر سازندگی، خراسان، سیاست روز، مردم‌سالاری و شرق با ترکیب کردن کلماتی که حرف «سین» داشتند در واقع با استفاده از صنعت واج‌آرایی سعی کرده بودند علاوه بر این که از سیل حرف می‌زنند جذابیتی به تیتر خود بدهند. هرچند در این بین روزنامه‌هایی مانند مردم‌سالاری و سیاست روز با استفاده از ترکیب «سین هشتم» تیتر زده بودند، ولی خب تلاشی برای پرهیز از تیترهای مرسوم خبری بود.
روزنامه‌ای مانند «هفت صبح» هم تلاش کرده بود تصویری امیدبخش را با استفاده از عکس یک و تیتر خود به مخاطب القا کند که در نوع خود متمایز محسوب می‌شد.
البته در این بین روزنامه‌هایی مانند اطلاعات، جمهوری اسلامی و... هم بودند که همچنان همان رویه سنتی خود را پیش گرفته بودند و تیتری خبری را برای واقعه‌ای که از وقوع آن بیش از 15 روز می‌گذرد انتخاب کرده بودند. حتی برخلاف انتظار روزنامه کیهان که روزنامه سنتی محسوب می‌شود در تیتر خلاقیت به خرج داد و خود را از کنار دیگر همتایان خود جدا کرد و در کنار روزنامه‌های نسل جدید قرار گرفت.
روزنامه‌ای مانند جوان با استفاده از واژگان مرتبط و هم‌خانواده با سیل تلاش کرده بود که جنبه مثبت این ماجرا را نشان دهد و کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان را برجسته کند.
روزنامه فرهیختگان که ارگان مکتوب دانشگاه آزاد است در زیرتیتر خود به اقدامات دانشگاه آزاد برای کمک به سیل‌زدگان اشاره کرده بود و البته تیتر یک خود را متناسب با یکی از موضوعات حاشیه‌ای در سیل گلستان انتخاب کرده بود که انتخاب هوشمندانه‌ای بود، ولی خب زیرتیتر این رسانه سویه پررنگ حمایتی داشت.
روزنامه همشهری نیز از آن دسته روزنامه‌هایی بود که به ماجرای همبستگی ملی در سیل اشاره کرده بود و تیتر مناسبی برای این موضوع زده بود. «بلایی که مردم را ملت کرد» و این تیتر معانی بسیاری در خود داشت که در خور توجه بود.
در این بین روزنامه‌ای مانند رسالت شاید در زمره معدود روزنامه‌هایی بود که حرفی از سیل را تیتر یک نکرده بود و به پیام نوروزی رهبر انقلاب پرداخته بود و آن را به عنوان تیتر یک خود برگزیده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها