گفت‌وگو با دکتر حسین حصاری، دندانپزشک

دهانتان همیشه خوشبو باشد

علت بوی بد دهان چیست؟
کد خبر: ۱۱۹۸۰۲۰

درصد بالایی از علت بوی بد دهان، مربوط به حفره دهان و مشکلات دندان است. کسی اگر یک یا دو ساعت خوراکی نخورد، یا یک چرت ده دقیقه‌ای بزند، دهانش بو می‌گیرد. در روزه‌داری هم دهان بو می‌گیرد،‌ اما علت بوی بد دهان یا طبیعی است یا به علت موادی است که بوی ناخوشایندی دارد یا به خاطر عملکرد باکتری‌ها یا غذاهای بودار مثل قورمه‌سبزی، سیر و پیاز است. همچنین باکتری‌های داخل دهان یا معده بو تولید می‌کنند. گاهی هم بو به علت ترشحات بینی است که در سینوس‌ها تجمع می‌یابند. ممکن است بو در خود دهان باشد و بوهایی هم به آنها اضافه شود.
علت بوی نامطبوع دهان نیم‌ساعت بعد از غذا چیست؟ آیا به گوارش مربوط می‌شود؟
بوی بد دهان به چند عامل از جمله پوسیدگی دندان، دندان پرشده که غذا داخلش گیر می‌کند، گیر غذایی در فاصله بین دندان‌ها، لثه ملتهب و خونریزی‌دهنده و دندان عقل نیمه‌نهفته و نیز رعایت نکردن بهداشت یعنی استفاده از روزی دو بار مسواک و نخ دندان باز‌می‌گردد. بوی بد دهان در کودکان در سن رشد ممکن است به برجستگی لوزه و تجمع باکتری‌ها در آن یا به تجمع چرک در سینوس‌ها مربوط شود. ممکن است به علت فرم خاص حفره دهان نیز باشد. در کسانی که کام عمیق و در نتیجه تنفس دهانی دارند، موجب می‌شود دهان خوب بسته نشود و دهان خشک شود و بو تولید کند. فراموش نکنید که هرقدر بیشتر آب بنوشید بزاق بیشتر می‌شود و بو از بین می‌رود.
این‌که بعد از مسواک زدن، دهان بو می‌دهد آیا از لوزه‌ها‌ست؟
ما یک تست تشخیصی داریم‌. به این ترتیب که اگر مسواک زدید و دهانتان بو می‌دهد، بو شاید به سینوس‌ها مربوط است. اگر آب در بینی بریزید و باز هم دهان بو ‌دهد از گوارش است.
آیا منظور از مشکل گوارشی، ریفلاکس است؟
علت اصلی ریفلاکس است. وقتی گاز معده برمی‌گردد داخل دهان، بوی بد ایجاد می‌شود. اگر بعد از غذا نیم ساعت بنشینید و حرکت نداشته باشید، مشکل تشدید می‌شود. احتمالا این افراد مشکل سینوس و لوزه دارند.
طرز صحیح مسواک‌ زدن چگونه است‌؟
مسواک‌ زدن باید درست و موثر انجام شود. 30 ثانیه مسواک‌ زدن فایده‌ای ندارد. موهای مسواک باید تمام قسمت‌های دندان را تمیز کند. با مسواک باید تمام باقی‌مانده غذاها را از دندان جدا کنیم. کف خمیردندان تمیزکننده است. مسواک 70درصد و نخ دندان 30 درصد تمیزکنند‌گی سطوح بین‌دندانی انجام را می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها