سبد غذایی نوروز را با خوراکی‌های چرب، شیرین و شور، پر نکنید

نقل نوروز و تنقلات سالم!

عید نوروز برای ما ایرانی‌ها با خوراکی‌های عیدانه شیرین و شور، معنا پیدا می‌کند. کسی کمتر در دید و بازدیدهای نوروزی تمایل به خوردن سیب و خیار نشان می‌دهد و بیشتر برای چشیدن مزه انواع شیرینی‌های چرب و شیرین و پرکالری و مغزهای شور و بو داده (البته اگر در پذیرایی عید امسال با توجه به قیمت بالایش جایی داشته باشد) وسوسه می‌شود . گرچه مهمانی‌های این ایام، مصداق بارز سنت‌های زیبای ایرانیان است، اما همین آیین می‌تواند بلایی جدی برای سلامت ما باشد که شیوع بالای بیماری‌های غیرواگیر در کشور مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی، مصداق بارز آن است‌. برای این‌که تعطیلات امسال را با سلامت تغذیه‌ای در عین لذت بردن از تنقلات سالم سپری کنید، گفت‌وگوی ما را با دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران بخوانید .
کد خبر: ۱۱۹۸۰۱۸

به گفته محققان، یکی از عوامل تاثیرگذار بر الگوی نادرست تغذیه ما، موضوع تعارفات و تکلفات رایج در مهمانی‌هاست. در حالی‌که این تعارف‌ها، مجوزی برای ناپرهیزی غذایی در ایام نوروز نیست‌. به ویژه کسانی که بیماری‌های متابولیک مثل چاقی، دیابت، فشار و چربی خون بالا دارند یا درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند باید نظم تغذیه‌ای و مصرف داروهای خود را طبق روال همیشگی در ایام نوروز حفظ کنند .
حفظ نظم تغذیه‌ای در دیابتی‌ها
دیابت از بیماری‌هایی است که رعایت‌ تغذیه‌ و مصرف دارو به هیچ بهانه‌ای نباید برای کنترل مطلوب آن نادیده گرفته شود.
افراد مبتلا به دیابت نوع یک که انسولین دریافت می‌کنند باید نظم غذایی خود را همچنان حفظ کنند و در صورت تغییرات احتمالی در خورد و خوراک خود در نوروز، میزان انسولین دریافتی خود را مدیریت
کنند‌.
مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز هرگز نباید میزان غذایشان را در تعطیلات تغییر دهند‌. همچنین باید تنقلات سالم از جمله آجیل خام و میوه‌های خشک مصرف کنند و استفاده از شکلات و شیرینی را محدود کنند.
بعلاوه نباید از مصرف داروهایشان غفلت کنند‌. همچنین باید از فعالیت‌های فیزیکی سنگین چون کوهپیمایی و راهپیمایی‌های طولانی پرهیز کنند‌. ناگفته نماند این مراعات‌های تغذیه‌ای و تحرکی در مورد دیگر بیماران متابولیک و افراد سالمند نیز صدق می‌کند .
سبد خوراکی سالم نوروزی
با توجه به خطراتی که بی‌توجهی به محتویات نامناسب سبد خوراکی مصرفی برای ما دارد، ضروری است در رفتار و نیز تهیه محتویات سفره نوروزی خود تجدید نظر کنیم.
فراموش نکنید نیازمندی‌های بدن ما در ایام مختلف سال ثابت بوده و تعطیلات نوروز هم از این قاعده مستثنا نیست. پس باید از انباشته شدن خوراکی‌های مضر (چرب، شیرین و شور) در سبد مصرفی خود پرهیز کنیم.
خوراکی‌های چرب، شور و شیرین گرچه خوشمزه هستند و تنوع حضور آنها در میزهای پذیرایی، از نشانه‌های مهمان‌نوازی و احترام ما به مهمان محسوب می‌شود، اما رواج آن می‌تواند نتیجه معکوس داده و سلامت‌مان را به‌طور جدی به خطر بیندازد .
کم شیرین و کم نمک!
توصیه می‌شود در چیدمان سفره‌های پذیرایی خود از تنوع شیرینی‌ها اجتناب و بیشتر از انواع کم شیرین و کم چرب و با ابعاد کوچک‌تر استفاده کنیم تا زیان کمتری از بابت مصرف آن متوجه خود و مهمان‌مان بشود.
آجیل‌ها نیز حتما از نوع بدون نمک تهیه شود، زیرا بررسی‌های آماری نشان‌دهنده مصرف بیش از حد مجاز نمک در جامعه ماست که از عوامل بروز فشارخون و بیماری‌های قلبی در ایرانی‌هاست .
لذت از یک بشقاب میوه
میزان مطلوب مصرف گروه میوه‌ و سبزیجات در شبانه‌روز، شامل دو سهم میوه و سه سهم سبزی است که متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده عدم تکافوی مصرف اکثریت افراد جامعه ماست.
به همین سبب توصیه می‌شود پذیرایی‌های خود در ایام نوروز را بر این گروه از خوراکی‌ها متمرکز کنیم و حتی در یک رویکرد نو بتوانیم از گروه سبزیجات به شکلی خوشایند (استفاده از برش‌های هویج و کرفس همراه آبلیموی تازه) در مهمانی‌های خود بهره ببریم.
دسر بعد از غذای اصلی؛ چرا؟
چند سالی است که در بسیاری مهمانی‌ها علاوه بر چیده شدن چند نوع غذا (پیش‌غذا و غذای اصلی)، انواع دسر نیز سرو می‌شود. این نوع پذیرایی، هم پرخوری مهمانان را در پی دارد، هم باعث زحمت چند برابری میزبان می‌شود و نیز بابت باقیمانده غذای مهمانی، موجب اسراف و برهم خوردن سبد مصرفی میزبانان طی روزهای آتی پس از مهمانی می‌شود.
پس توصیه می‌شود علاوه بر چیدن سفره‌هایی بسیار ساده‌تر، از پرخوری و مصرف خوراکی‌های مضر نیز به‌طور جدی خودداری کرده و در پاسخ به تعارفات میزبان با ارائه توضیحات به افزایش آگاهی وی نیز کمک کنیم.
از تحرک فیزیکی غافل نشوید
داشتن نوعی فعالیت بدنی مناسب در تعطیلات نوروز به حفظ سلامت جسم و روان و نیز پیشگیری از اضافه وزن بسیار کمک می‌کند‌.
متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد جامعه ما به‌شدت با فقر حرکتی و بی‌توجهی به مقوله فعالیت بدنی درگیر است. در حالی که تغییر فصل و بهتر شدن آب و هوا می‌تواند بهانه‌ای برای تغییر و اصلاح سبک زندگی در سال جدید باشد .

پونه شیرازی
سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها