حادثه تروریستی حمله به نمازگزاران نیوزیلندی چگونه صورت گرفت؟

مسلمان‌کشی در روز روشن

این‌که در ظهر یک روز جمعه، فردی در کمال خونسردی مسلسلی به‌دست گرفته و بدون هیچ دردسری نزدیک به 50 نمازگزار مسجدی را در نیوزیلند به رگبار بسته و فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی توزیع کند، بهترین تابلویی است تا ماهیت دموکراسی غربی را نشان دهد‌. همانی که حمله با چاقو در شهری مانند لندن یک اقدام تروریستی معنا می‌شود، اما چنین فاجعه‌ای تنها به صورت یک حمله فردی توصیف می‌گردد‌. انگار دعوایی جزئی در یکی از کوچه پس‌کوچه‌های غرب اتفاق افتاده و تمام شده است.
کد خبر: ۱۱۹۷۸۲۴

پلیس نیوزیلند روز گذشته آخرین آمار تلفات دو حمله تروریستی به مسجدهای شهر کرایست چرچ در این کشور را 49 نفر کشته و 50 زخمی اعلام کرد‌. این در حالی است که منابع خبری می‌گویند به دلیل وخامت حال مجروحان تعداد قربانیان این حادثه می‌تواند بسیار بیشتر از اینها باشد.
رئیس پلیس نیوزیلند نیز گفته است تنها یک نفر (احتمالا قاتل اصلی) در این حادثه دستگیر و متهم شده است. پلیس در پی این حادثه اقدام به بازرسی گسترده شهر و اعمال مقررات منع عبور و مرور کرده سه نفر دیگر از جمله یک زن را هم دستگیر کرد. در بازرسی‌های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر‌‌شدگان، مقداری مواد منفجره کشف شد که پلیس حدس می‌زند مهاجمان قصد داشتند از این مواد منفجره در حملات دیگری استفاده کنند‌. روزگذشته همچنین صدای انفجارهایی در نزدیکی یک ایستگاه قطار در اوکلند نیوزیلند شنیده شد. نخست‌وزیر نیوزیلند در نخستین واکنش به این حادثه آن را یکی از تاریک‌ترین روزهای کشورش توصیف کرد. دولت نیوزیلند نیز در پی این حادثه فعالیت تمامی مساجد این کشور را به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.
کشتار در 15 دقیقه
شبکه‌های خبری جهان می‌گویند روز گذشته یک شهروند 28 ساله استرالیایی به نام برینتوت ترانت، با پوشیدن جلیقه‌های ضد‌گلوله ابتدا دوربین خود را روشن کرد تا به گفته خودش از یک جشن فیلمبرداری کند‌. او سپس از خودروی خود پیاده شده و به سمت مسجد زیبای نور در شهر کرایست چرچ رفت.
قاتل زمان خوبی را انتخاب کرده بود. نمازگزاران مسلمان خود را برای برگزاری نماز عبادی - سیاسی روز جمعه آماده کرده بودند. ترانت که خود را دوستدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرده است پیش از شروع حمله خود بیانیه‌ای 73 صفحه‌ای منتشر کرد و در آن به صورتی مشروح انگیزه‌های خود را برای انجام چنین قتل عامی توضیح داد‌، اما از آنجا که معمولا نیروهای امنیتی در کشورهای غربی به دنبال تروریست‌های مسلمان می‌گردند هیچ توجهی به بیانیه ترانت و هشدار‌های او نکرده و به تعبیر ساده‌تر اجازه دادند تا قاتل در کمال خونسردی به مدت 15 دقیقه مسلمانان بی‌گناه را به رگبار ببندد.
منابع خبری می‌گویند ترانت نیز مانند ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا معتقد به برتری کامل نژاد‌سفید و مخالفت سرسخت مهاجران است‌. جاسیندار آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند می‌گوید مهاجم یک شهروند استرالیا بوده و گرایش‌های راست افراطی دارد‌.
شبکه راشا تودی در گزارشی نوشت: مهاجم تحت تاثیر آندرس بریویک، تروریست مشهور نروژی بوده است‌؛ همان کسی که جمعی از دانش‌آموزان را به گلوله بست و بیش از 80 نفر را کشت و در دادگاه نیز با دادن سلام نازی از اقدام خود دفاع کرد‌.
به گفته این شبکه، مهاجم گفته است از طبقه کم درآمد جامعه بوده و اقدامش انتقامی نسبت به حملاتی است که مسلمانان در کشورهای اروپایی انجام می‌دهند. وی عمدا مسجدی را برای اقدام خود انتخاب کرد که یک کلیسا هم در همان نزدیکی وجود داشت. ترانت پیشتر در بیانیه خود به حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ استکهلم اشاره کرده بود که مرگ پنج نفر را به دنبال داشت. در این حمله یک دختر ۱۱ ساله هم جان باخت و مهاجم گفته که انتقام او را خواهد گرفت.
حدود دویست نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند. به گزارش شبکه الجزیره، ترانت در روستایی در شمال استرالیا متولد شده و تا دوره دبیرستان بیشتر تحصیل نکرده است‌. خودش گفته:‌ «در کودکی مشکلی نداشتم و به درس خیلی توجه نمی‌کردم. دانشگاه هم نرفتم، چون احساس می‌کردم چیزی در آن نیست». زنی که او را از نزدیک می‌شناخته گفته است: «او رژیم غذایی سختی داشت و بیشتر وقت خود را صرف تمرین‌های ورزشی می‌کرد‌. هرگز از او چیزی در‌باره اعتقادات سیاسی یا دینی‌اش نشنیدیم‌.» هنوز روشن نیست مهاجم چگونه در یک زمان به دو مسجد حمله کرده است.
واکنش‌ها
رهبران سیاسی مسلمان و غیر‌مسلمان سراسر جهان انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند ابراز کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام تروریستی در نیوزیلند را شدیدا محکوم و آن را سبعانه خواند و خواستار شناسایی و برخورد دولت نیوزیلند با عاملان این اقدام شد. بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان نیز در توییتر در انتقاد از نحوه خبر‌رسانی بی.بی.سی نوشت: چاقو‌کشی در لندن تروریستی، اما قتل عام در نیوزیلند فقط حمله است‌. وی حمله به نمازگزاران مسجد نور در نیوزیلند را «سیاه‌ترین روز در تاریخ معاصر نیوزیلند و روزی تلخ برای تمام مسلمانان» توصیف کرد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «وقتی افراد به دلیل مذهب‌شان کشته می‌شوند، این حمله به همه ماست. حمله تروریستی بی‌رحمانه به مسلمانانی که در فضایی مسالمت‌آمیز مشغول عبادت بودند. ما در کنار قربانیان هستیم.»
رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی قویا این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند‌. گفته می‌شود احتمال دارد برخی اتباع کشورهای اسلامی نیز در بین قربانیان باشند. به همین مناسبت تانتووی یحیی، سفیر اندونزی در نیوزیلند گفت تحقیقات برای اعلام وضعیت شهروندان اندونزیایی گرفتار در این تیراندازی در جریان است.
۳۳۱ اندونزیایی در کرایست‌چرچ ساکن هستند که از این تعداد ۱۳۴ نفر دانشجو هستند. انور ابراهیم، رهبر بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی نیز گفت یک شهروند این کشور میان مجروحان این تیراندازی است‌. وی این حادثه تروریستی را یک تراژدی سیاه برای بشریت و صلح جهانی دانست‌. ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در توییتر خود حمله فاشیستی و نژادپرستانه در نیوزیلند را محکوم کرد و نوشت: این حمله نشان داد خصومت و عداوت به اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چند بار شاهد بوده‌ایم اسلام‌هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یک ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و باید کاری کند تا تروریسم فاشیستی اسلام‌هراسی متوقف شود.
از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گرفته تا عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان و صادق‌خان شهردار لندن، شخصیت‌های سیاسی مختلف جهان این جنایت هولناک را محکوم کردند و نسبت به پدیده شوم اسلام‌هراسی هشدار دادند. با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، پدیده اسلام‌هراسی در جهان شتاب بیشتری گرفته است‌. تقریبا روزی نیست خبری مربوط به حمله گروه‌های افراطی راست و فاشیست به مسجدی در کشورهای اروپایی منتشر نشود. سیاستمداران غربی نیز این پدیده را جدی نمی‌گیرند و ضمن مماشات با آن به رشد چنین پدیده‌ای کمک می‌کنند.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها