یک کمپین مستقل و موفق

ایران واقعی را ببینید

کمپین «آشنایی با ایران واقعی» با عنوان Meet the real Iran از معدود حرکات خودجوش و مستقل موفق، پیرامون معرفی ایران در رسانه‌های اجتماعی است که با خلاقیت و پشتکار یک دانشجوی ایرانی مقیم مالزی از سال 2013 راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۱۹۷۶۶۶

محمد کوهی دانش‌آموخته رشته تکنولوژی و نوآوری از دانشگاه UTM مالزی که 11 سال را خارج از ایران زندگی کرده است، می‌گوید: «بسیاری از هم‌دانشگاهی‌ها از کشورهای مختلف در اولین برخورد با من و اطلاع از ایرانی بودنم ابهامات زیادی در ذهن داشتند و بعضا سوالات عجیبی می‌پرسیدند که من نیز با ارائه تصاویر و اطلاعات تعجب آنها را برمی‌انگیختم. تا جایی که در نهایت تعدادی از آنها تصمیم می‌گیرند به ایران سفر کنند و حتی یکی از دوستانش تحت‌تاثیر سفر بعدها با یک ایرانی ازدواج می‌کند!»
همین موضوع وی را به صرافت می‌اندازد تا اطلاعاتی درباره ایران را در صفحه شخصی فیسبوک خود اشتراک‌گذاری کند. یک متخصص حوزه اقتصاد در حلقه دوستان وی با تعجب از وجود این همه پیشرفت در حوزه‌های مختلف و جاذبه‌های گردشگری و فقر محتوا از ضرورت معرفی ایران در شبکه‌های اجتماعی به او چنین توصیه‌ای می‌‌کند.
با درک اهمیت و ضرورت این موضوع وی اقدام به ایجاد صفحه‌ای در فیسبوک می‌کند و از همان ابتدا با رعایت کامل کپی‌رایت و قوانین شبکه‌های اجتماعی (که متاسفانه در داخل ایران جدی گرفته نمی‌شود و به اعتبار کمپین‌ها لطمه می‌زند) شروع به انتشار محتوا می‌کند. وی با اشاره به این‌که بدون استثنا تمام صاحبان آثار پس از درخواست وی از بازنشر محتوای‌شان استقبال کرده‌اند، می‌گوید: «به عنوان نمونه اشتراک‌گذاری یک پست از تصاویر تهران با آهنگی از سیروان خسروی باعث شد تا در یک روز ده هزار نفر این صفحه را فالو کنند.» این اتفاق عزم وی را برای ادامه کار جزم می‌کند. و در ادامه به حوزه‌های مختلف ورزشی، سینمایی، فرهنگی و سیاسی نیز ورود می‌کند و در حرکتی ابتکاری و برای عدم القای پروپاگاندا بودن محتوای صفحه با شناسایی توریست‌ها و فعالان مجازی که به ایران سفر کرده‌اند با آنها مصاحبه و تصاویر و گفته‌های آنها را به‌عنوان تجربه سفر به ایران منتشر می‌کند.
او ادامه می‌دهد پس از مدتی با پیشنهاد او افرادی غیرایرانی به صورت خودجوش صفحات مشابهی را با این عنوان به زبان‌های عربی، ترکی استانبولی، بوسنیایی و اسپانیولی راه‌اندازی می‌کنند.
محمد معتقد است ظرفیت‌های کم‌نظیری در ایران وجود دارد که به دلیل عدم شناخت تولیدکنندگان محتوای رسانه‌ای در داخل کشور به صورت مناسب به دست مخاطبان جهانی نمی‌رسد. برای مثال صبحانه ایرانی! او می‌گوید: تلاش فراوانی کرده تا تصاویری از «سفره صبحانه» که یک جذابیت توریستی برای همه گردشگران است را در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های ایرانی پیدا کرده و سفره ایرانی را به مخاطبان متنوع غیرایرانی معرفی کند. اما در نهایت چیزی پیدا نکرده است. او ادامه می‌دهد فیلم‌های ترکیه‌ای علی‌رغم ضعف در فرم و محتوا نسبت به صنعت فیلم در ایران، به دلیل توجه به این نکات ریز و جزئیات جذاب برای مخاطب عام توانسته‌اند از شرق آسیا تا آمریکای جنوبی برای خود طرفدار کسب کنند. آنها به تبع موفقیت در حوزه رسانه، محصولات تولیدی و حتی سنتی خود را نیز از قبیل لیف حمام بازاریابی و در بازارهای بین‌المللی برای آن مشتری پیدا کرده‌اند. در حالی که برند معروف حمام ترکی در دنیا، ریشه در فرهنگ و معماری ایرانی دارد! جاذبه توریستی که میلیون‌ها نفر را جذب می‌کند! و این خلاقیت‌های سیاستگذاران رسانه‌ای باعث ارتقای وجهه این کشور و بازگشت سرمایه اقتصادی شده است.
وی با این ادعا که از حدود 50 هزار دنبال‌کننده صفحات کمپین بیش از 90 درصد غیرایرانی هستند، موفقیت حرکت‌های خودجوش مجازی را ارتباط گیری با مخاطب غیر ایرانی از طریق هشتگ‌های حرفه‌ای می‌داند و در پایان با بیان این‌که به دلیل گسترش استقبال از شبکه‌های اجتماعی آینده این فضا جهت معرفی ایران مناسب است، اعتقاد دارد: سیاستگذاران باید بدون مداخله مستقیم و با پشتیبانی فعالان خودجوش برای بهره‌برداری از این فضا برنامه جدی داشته باشند.

محمد ولوی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها