شاید فردی نباشد که حداقل یک‌بار در زندگی این وضعیت را تجربه نکرده باشد. سردرد برای عده‌ای واژه بسیار آشنایی است که بارها در طول هفته و ماه و سال تجربه می‌کنند و انواع مختلفی دارد که هر کدام براساس یک اشکال فیزیولوژیکی خاص ایجاد می‌شود. میگرن، شایع‌ترین سردرد تکرارشونده، خود هفت نوع شناخته شده دارد و بجز میگرن حداقل ده نوع سردرد داریم که هرکدام شیوه درمانی خاص خود را دارد، ولی درمان با ضددردهای شناخته‌شده همچون استامینوفن و بروفن و سایر اعضای این خانواده دارویی جزء‌لاینفک درمان سردرد محسوب می‌شوند. در مواردی که سردردها تکرارشونده و طولانی می‌شود گاهی همین داروها نیز تاثیر چندانی در بهبود بالینی بیماران نداشته و باید براساس نوع سردرد درمان خاص آن را پیش گرفت.
کد خبر: ۱۱۹۷۴۳۸

سردرد تنشی، سردرد کلاستر، سردردهای پس از ضربه، سردردهای ناشی از سینوزیت، سردرد ناشی از فشار بالای چشم، سردرد ناشی از تومورهای مغزی، سردرد ناشی از خونریزی‌های داخل جمجمه، سردرد ناشی از فشارخون بالا و... انواع دیگری از سردرد بجز سردرد میگرنی هستند.
بدیهی است که سردردهای ثانویه نظیر سردرد ناشی از فشار خون بالا یا فشار خون پایین با برطرف شدن عامل زمینه‌ای بهبودی کامل پیدا می‌کند و درمان‌های علامتی مانند استفاده از استامینوفن نمی‌تواند برای فرد بهبود کامل ایجاد کند و باز هم بدیهی است که با توجه به علل بسیار متفاوت سردرد استفاده از دارویی که برای بهبود یک نفر موثر است برای فرد دیگری که نوع دیگری از سردرد را تجربه می‌کند، بی‌فایده و گاهی حتی مضر است.
بعضی از انواع سردرد می‌تواند پیش‌آگهی بیماری‌های خطرناکی همچون خونریزی داخل جمجمه، تومورهای مغزی یا بیماری آب سیاه چشم باشد و استفاده از درمان علامتی و عدم مراجعه به پزشک باعث پیشرفت بیماری و صعوبت درمان و گاهی آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود. پس توصیه ما به شما جدی‌گرفتن سردردهایی است که تاکنون تجربه نکرده و اولین بار است که دچار آن می‌شوید یا سردردهایی که به اندازه‌ای طولانی و تکرارپذیر شده‌ که بر کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته‌ است؛ همچنین سردردهایی که با علائم دیگر نظیر کاهش دید یا ضعف یکطرفه بدن همراه هستند. بدون شک بررسی علل سردرد و درمان زودرس آنها از مشکلات بعدی پیشگیری می‌کند.

دکتر سید میثم یکه سادات

متخصص طب اورژانس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها